شفت خودرو چیست؟
یکی از بخش های مهم در سیستم انتقال قدرت ، شفت خودرو (Drive Shaft ) که در لغت به معنی محور است، می باشد. که در دو نوع ثابت و متحرک وجود دارد. در شفت های ثابت نقش تکیه گاه برای بعضی از اجزای بزرگ تر را دارد. که می تواند دو یا سه سیستم که در ارتباط با همدیگر کار می کنند، را در کنار هم نگه دارد. اما در شفت های متحرک نیروی لازم را به صورت چرخشی یا رفت و برگشتی از یک سیستم به سیستم دیگر منتقل می کند.
انتقال قدرت از موتور خودرو به چرخ ها توسط قطعات مختلفی صورت می گیرد که یکی از این قطعات شفت می باشد. بنابر این علاوه بر اهمیت بالای درست کار کرد آن ها ، و برقراری ارتباط دقیق و کامل بین این اجزا مهم و ضروری می باشد. این عضو مکانیکی متحرک می باشد و تنش های برشی و پیچشی را تحمل می کند. از این رو باید سبک باشد و وزن کمی داشته باشد اما باید با استحکام بالایی تولید شود. بالا بودن وزن آن موجب کاهش عملکرد مثبت این عضو مکانیکی می باشد. در نتیجه شفت ماشین ها را از جنس فولاد آلیاژی سخت کاری شده تولید می کنند. شفت ها گشتاور را از گیربکس به دیفرانسیل انتقال می دهند، و دیفرانسیل نیز این نیرو را به چرخ های جلو وارد می کند تا خودرو به حرکت در بیاید. در وسایل نقلیه دیگری مانند لوکوموتیو ها، قایق ها، موتور سیکلت ها، وانت ها و کامیون ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
انواع شفت خودرو
شفت محور زیر یا شفت واسط
این نوع شفت نوعی رابط درون گیربکس است که ارتباط بین شفت ورودی و خروجی را بر قرار می کند.
شفت ورودی یا محور کلاچ
یکی از اصلی ترین محور های خودرو این محور می باشد. برخی از افراد میل لنگ موتور را که در امتداد این محور قرار می کیرد را قسمتی از آن می دانند. شفت ورودی، ارتباط بین گیربکس، کلاچ و موتور را بر قرار می کند و نیروی گشتاور موتور را از میل لنگ خودرو به پوسته داخلی گیربکس منتقل می کند
شفت اکسل
این شافت واسطه بین دیفرانسیل و پلوس می باشد. گشتاور را به پلوس چرخ ها منتقل می کند. شفت پلوس از نوع زاویه دار و مفصلی می باشد که آن را اکسل شفت می نامند.
شفت خروجی یا محور اصلی
شفت خروجی گشتاور تغییر یافته داخل گیربکس را به بیرون از پوسته گیربکس منتقل می کند.
تفاوت شفت ها در ماشین های دیفرانسیل عقب و جلو در چیست؟
تفاوتی بین محور متحرک جلو و محور متحرک عقب وجود دارد. در ماشین های محور متحرک جلو، شافت میانی حذف و انتقال قدرت درون پوسته گیربکس بین شفت ورودی و خروجی صورت می گیرد. در این خودرو ها شفت ورودی گشتاور را از موتور گرفته و درون پوسته با چرخ دنده انتهایی ، آن را در بین چرخ دنده های دیگر قسمت می کند. دنده خروجی نیز با دنده شفت ورودی درگیر است، از طرف دیگر نیز دنده آن با دیفرانسیل مرتبط است. در ماشین های محور عقب ارتباط بین آن ها از طریق محور وسط صورت می گیرد.
نتیجه گیری:
وظیفه اصلی شفت ماشین یا محور محرک خودرو انتقال نیرو از موتور خودرو به چرخ های آن است. هر گونه آسیب یا مشکلی که برای این سیستم به وجود بیاید، وسیله نقلیه نمی تواند حرکت کند و موجب به وجود آمدن مشکلاتی دیگر در حین رانندگی می شود.
بنابراین شفت خودرو یا محور محرک باید همیشه مورد بررسی قرار بگیرد. چون موجب حرکت صحیح خودرو می شود.