وبلاگ

مشخصات گیربکس های اتوماتیک ژاپنی

ژاپن یکی از بهترین و بزرگترین کشور در ساخت خودروی با کیفیت در جهان است. ژاپن از نظر اعتبار و معروفیت در رتبه بالایی قرار دارد و همچنین جزو کشور های معتبر در تولید گیربکس به حساب می آید.

در این مقاله ما قصد داریم به ویژگی های فنی درباره گیربکس های ژاپنی همچنین تفاوت های آن بپردازیم.

یکی از شرکت های خوب ژاپنی که در ساخت گیربکس اتوماتیک برای خودرو های معتبر دنیا فعالیت دارد شرکت آیسین ژاپن است .

این شرکت در ابتدای فعالیت خود با گروه خودروسازان تویوتا همکاری می کرد و با تولید گیربکس های اتوماتیک با کیفیت توانست جایگاه بسیار خوبی را در صنعت ساخت گیربکس و خودروسازان پیدا کند.

آیسین در تولید گیربکس های ۵ سرعته و ۶ سرعته فعالیت دارد ، این نوع گیربکس ها به صورت تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه میشوند.

بررسی گیربکس های ۵سرعته و ۶ سرعته ژاپنی:

گیربکس های پنج سرعته در واقع به تعویض دنده نرمی که دارند مشهور هستند .

این گیربکس ها مصرف سوخت بسیار پایینی دارند و در مصرف سوخت صرفه جویی می کنند.

بیشتر گیربکس های ۵ سرعته به صورت تک دیفرانسیل وارد می شوند اما مدل های خاص دو دیفرانسیلی نیز دارند.

داشتن دنده های بیشتر در این گیربکس در مقایسه با گیربکس های چهار سرعته این گیربکس ها از کاهش مصرف سوخت برخوردار هستند.

همچنین به دلیل طراحی مدرنی که دارند استهلاک قطعات بسیار کم و طول عمر گیربکس بالا می رود.

این نوع گیربکس ها بیشتر مناسب رانندگی شهری هستند .

گیربکس های اتوماتیک ۶ سرعته ژاپنی:

گیربکس های شش سرعته اصولا از دسته گیربکس هایی هستند که مناسب رانندگی در شرایط مختلف ساخته شده اند .

این گیربکس ها در رانندگی جاده ایی عملکرد بسیار خوبی دارند و همین موضوع باعث شد تا این گیربکس ها مخصوص رانندگی جاده ایی بشوند.

گیربکس های ۶ سرعته اتوماتیک به دلیل داشتن دنده های بیشتر این اجازه را به موتور می دهد تا در مصرف سوخت صرفه جویی داشته باشد .

این نوع گیربکس در سرعت بالا عملکرد بهتری دارد و با کاهش دور موتور حرکت می کند .

همچنین این گیربکس از کم کردن صدای داخل گیربکس و به حداقل رساندن لرزش و صدا رانندگی با حس خوبی را به راننده منتقل می کند.

مشخصات گیربکس های ژاپنی تک دیفرانسیل :

گیربکس های تک دیفرانسیل اصولا نیروی خود را به یک محور منتقل می کند یا محور جلوی خودرو و یا محور عقب خودرو .

ساخت گیربکس های تک دیفرانسیل از پیچیدگی کمتری برخوردار است .

طراحی ساده تر و انتقال نیروی بهتری دارد .

مشخصات گیربکس های ژاپنی دو دیفرانسیل :

گیربکس های دو دیفرانسیل اصولا برای خودرو های شاسی و آفرد طراحی شده اند .

در واقع مناسب رانندگی های خاص یا در شرایط یا در شرایط سخت ساخته شده اند زیرا که در مقایسه با تک دیفرانسیل ها از پایداری و کشش خوبی برخوردار هستند .

این نوع گیربکس ها به دلیل انتقال نیرو هم زمان به محور های جلو و عقب خودرو باعث پایداری خوبی می شوند .

از این نوع گیربکس های ژاپنی در کدام مدل خودرو قرار گرفته است؟

این نوع گیربکس به دلیل کیفیت بالایی که دارند در بیشتر خودروهای معتبر استفاده شده است که چند نمونه از آن را در ادامه برای شما نام می بریم:

خودروی تویوتا کمری ،لکسوس سواری،مزدا۳ و مزدا ۶ خودروی ولوو سری xc60و xc90 محصولات کیا  هیوندای نیز از این نوع گیربکس ها استفاده شده است .

گیربکس های آیسین از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است و با نگهداری درست رعایت نکات  رسیدگی و انجام سرویس های دوره ایی نیز می توانید طول عمر گیربکس خود را چند برابر بیشتر کنید.

گیربکس مزدا3

نکاتی که حتما باید درباره نگهداری از گیربکس های ژاپنی بدانیم:

همانطور که استفاده از گیربکس های اتوماتیک رانندگی را بسیار آسان تر میکند راه هایی هم برای نگهداری دارد.

گیربکس های اتوماتی مدل های مختلفی دارد که بهتر است متناسب با گیربکس خودروی خود نکات ایمنی و شرایط نگهداری از گیربکس را بررسی کنید .

تمامی قطعات داخل خودرو نیاز به نگهداری دارند و اگر این شرایط نگهداری رعایت شوند طول عمر خودرو بالا می رود و کمتر شمارا به دردسر می اندازد .

اما خوب رعایت نکردن این قوانین نگهداری هم می تواند باعث دردسر برای شما شود و یا خودروی شما خراب شود .

یکی از موارد مهم که اکثر رانندگان در حین رانندگی شاید به آن توجهی نکنند شیفتر دنده است !

شیفتر دنده بسیار مهم است و حکم کلاچ را دارد ابتدا باید برای عوض کردن دنده شیفتر را به آرامی فشار دهید و دنده را در جای خودش رها کنید و در آخر شیفتر را آزاد کنید این کار باعث میشود دنده شما به نرمی در جای خود بشیند و باعث خرابی گیربکس شما نشود.

مورد بعدی هنگام ایست کامل خودرو است که باید به آن توجه زیادی داشته باشید.

هنگام توقف کامل خودرو (پارک کردن) هنگامی که پا هنوز روی پدال ترمز است باید دنده را در حالت N قرار دهید و ترمز دستی را کامل بالا بکشید و پا را از روی ترمز بر دارید و در آخر دنده را بر روی P قرار دهید تا گیربکس در حالت پارک قرار بگیرد .

مورد آخر که رانندگان خیلی به آن برمیخورند این است هنگام حرکت در شیب ها که ماشین ممکن است کم بیارد رانندگان از گاز دادن بیشتری برای شتاب خودرو استفاده می کنند اما این راه درست نیست.

در شیب ها بهتر است هنگامی که میخواهید خودرو شتاب بگیرد پارا از روی پدال گاز برداردید تا گیربکس بتواند دنده عوض کند تا شتاب مورد نیاز را به خودروی شما بدهد.

مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)