در سال های اخیر استفاده از گیربکس های CVT در انواع خودرو ها چه سدان و چه شاسی بیشتر شده است ، طبیعتا هر جریان جدیدی طرفداران و منتقدان خود را دارد.
گیربکس های CVT نیز در بین مشتریان محبوبیت خود را دارد زیرا قطعه ای کاربردی ست و رانندگی راحت تری را امکان پذیر می سازد. اما عده ای هم از آن راضی
نیستند.
درباره گیربکس های CVT :
کلمه cvt مخفف Continuously Variable Transmission است.
این گیربکس ها در هر لحظه ، امکان تعویض دنده را برای راننده فراهم می کند. انتقال قدرت در گیربکس های cvt متغییر است. دنده با توجه به سرعت خودرو تغییر
می کند و هدف از ساخت آن، تزریق لحظه ای قدرت مناسب و درست به چرخ ها، در حالت های مختلف رانندگی است این گیربکس دارای دو محور مجزا است. یک محور
به چرخ های خودرو و دیگری به پیشرانه متصل هستند. این محورها کار انتقال قدرت در دنده های سبک و سنگین را انجام می دهند. این گیربکس ها در بیشتر خودرو ها
استفاده می شود اما در خودروهای کوچک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. گیربکس های cvt ابعاد و اندازه کوچک تری دارند. استفاده آن در خودرو های کوچک
موجب کاهش هزینه ها می شود.
این گیربکس ها شباهت زیادی با گیربکس های معمولی دارند. اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. مثلا در گیربکس های cvt پدال کلاچ وجود ندارد. علاوه بر آن اگر خودرویی با
گیربکس سی وی تی تولید شود کمی گران تر از همان خودرو با کیربکس معمولی است.
مزایای استفاده از گیربکس CVT :
- کاهش مصرف سوخت ؛ در گیربکس های سی وی تی به علت بهینه کردن دور موتور، مصرف سوخت به صورت قابل توجهی گاهش پیدا می کند. زیرا هرچه
دور موتور کمتر شود مصرف سوخت نیز کاهش پیدا می کند.یعنی موتور برای تعویض دنده نیازی به مصرف نیروی اضافی و در نتیجه سوخت اضافی ندارد.
بنابراین CVT برای محیط زیست تاثیر بهتری دارد به همین دلیل، خودروهای هیبریدی اغلب از CVT برای افزایش قابلیت های صرفه جویی در انرژی خود استفاده می کنند،
اگرچه خودروهای بنزینی استاندارد نیز با CVT در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.
- کاهش وزن خورو ؛ چون در آن ها چرخ دنده های موجود در گیربکس های معمولی، وجود ندارد . موجب کاهش وزن جعبه دنده و در نتیجه کاهش وزن خودرو می شود
- امکان رانندگی نرم و شتاب گیری با هر سرعت ؛ حرکت سیال چرخ دنده ها به این معنی است که شتاب بهتری خواهید داشت و به ماشین اجازه می دهد
لاستیک را بسوزاند بدون اینکه با کلیک کردن روی دنده ها مانع شود.
- سرعت و ایمنی؛ اما صبر کنید، چیزهای بیشتری وجود دارد! تعویض دنده بدون درز به خودرو اجازه می دهد تا سرعت خود را در زمین های ناهموار یا سخت به
طورطبیعی تغییر دهد. در نتیجه، رانندگی در سربالایی با CVT، بر خلاف نیروی بیرحم اتوماتیک، ایمنتر و آسانتر است. و می تواند بهترین نحو عمل کرد در شیب های تند و مناطق کوهستانی را داشته باشد.
معایب استفاده از گیربکس CVT :
همانطور که گیربکس CVT قدرتمند است، همه ابرقهرمانان نقاط ضعفی دارند و این مکانیزم فوق العاده نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طور خلاصه، گیربکس های
CVT طول عمر ضعیفی دارند و اغلب تعمیرات گران قیمتی را متحمل می شوند.
صدای زیاد پیشرانه خودرو ؛ برخی از رانندگان مشکلات این چنینی با گیربکس دارند. برای مثال، قرقره های متحرک موتور بسیار پر سر و صدای بیشتری تولید می
کنند که می تواند در درایوهای طولانی تحریک کننده باشد. صدای ناله موتور گیربکس CVT می تواند برای رانندگانی که از صدای گیربکس اتوماتیک یا دستی استفاده می
کنند آزاردهنده باشد و یکی از دلایل اصلی دوری برخی از مصرف کنندگان از خودروهای دارای گیربکس CVT است.
هزینه بالای تعمیرات ؛ قطعه cvt بسیار حساس می باشد باید حتما به دست یک مکانیک و تعمیرکار ماهر تعمیر شود اگر توسط مکانیک بی تجربه تعمیر شود امکان
آسیب رسیدن به آن وجود دارد. پس بهتر از با مراجعه به متخصصان تاپ گیربکس خیال خود را از تعمیر گیربکس CVT تان راحت کنید.
- طول عمر
حقیقت سخت در مورد CVT این است که به اندازه سایر گیربکس ها دوام نمی آورد. در حالی که یک گیربکس اتوماتیک می تواند تا ۲۰۰۰۰۰ مایل (~۳۲۱۸۶۸ کیلومتر)
برسد، یک گیربکس CVT معمولاً نمی تواند آن را بیشتر از ۱۰۰۰۰۰ برساند. علاوه بر این، از آنجایی که یک نوع گیربکس خاص باقی می ماند، هر گونه تعمیر به دلیل ویژگی قطعات و مهارت مورد نیاز مکانیک هزینه بیشتری خواهد داشت.
- عدم اطمینان مردم به گیربکس CVT ؛ به علت نبودن دنده دستی ، انتقال صاف ابریشمی می تواند برای رانندگانی که تجربه تعویض دنده قابل توجه را
ارزشمند می دانند، بسیار نگران کننده باشد. سواری نرم راحت است اما برخی از احساسات فیزیکی را کاهش می دهد که بسیاری از رانندگان برای احساس اطمینان
پشت فرمان به آن اعتماد دارند. به عنوان مثال، احساس متمایز تعویض دنده راهی واضح برای رانندگان است که بدانند خودرو در حال شتاب گرفتن است.
- عدم مدیریت صحیح در سرعت های بالا ؛ حتی اگر گیربکس متغیر پیوسته پتانسیل بسیار خوبی برای شتاب گیری ارائه می دهد، اکثر CVT ها نمی توانند
موقعیت های با عملکرد بالا را مدیریت کنند – این خودرویی نیست که بتوان در تعقیب و گریز با سرعت بالا شرکت کرد.
این ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما حتی اگر تعویض دنده سیال اجازه شتاب بدون اصطکاک را می دهد، ساخت قرقره ها و سیستم نواری دوام لازم برای
مقاومت در برابر سرعت تهاجمی را برای مدت طولانی ندارد.
گیربکس CVT در مقابل گیربکس اتوماتیک:
اگرچه گیربکس CVT مزایا و معایبی دارد، اما واضح است که این گیربکس تازه وارد در صنعت خودروسازی در حال حاضر سر و صدای زیادی به پا کرده است و احتمالاً به جایی نخواهد رسید.
اگر به دنبال خودرویی هستید که رفت و آمد را آسان می کند، در هزینه های بنزین صرفه جویی می کند و کمی با محیط زیست مهربان تر است، گیربکس CVT ممکن
است انتخاب خوبی باشد. از سوی دیگر، اگر نگران طول عمر خودروی خود هستید یا به «احساس» رانندگی خودکار دلبسته هستید، شاید بهتر باشد چند سال صبر
کنید تا CVT را در نظر بگیرید تا به تولیدکنندگان اجازه دهید مشکلات را حل کنند.
خلاصه:
اکنون تمام مزایا و معایب گیربکس های CVT را به وضوح برای شما مشخص کرده اید. گیربکس CVT به شما این امکان را می دهد که در مصرف سوخت صرفه جویی کنید
و رانندگی خودرو را راحت تر کنید، اما به اندازه گیربکس اتوماتیک یا دستی دوام نخواهد آورد و ممکن است لذت رانندگی را از بین ببرد. انتخاب خود را بر اساس ترجیح
شخصی خود انجام دهید.