وبلاگ

گیربکس اتوماتیک AT چیست؟مشخصات گیربکس AT اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک AT جزو معروف ترین نوع گیربکس های اتوماتیک است،AT  جزو قدیمی ترین گیربکس های اتوماتیک به حساب می آید این گیربکس ها در مقایسه با گیربکس های دستی هم از نظر کیفیت و هم از نظر کارایی ساختار بسیار متفاوتی دارد.

مجموعه تاپ گیربکس فعالیت خود را در رابطه با فروش و تعمیر انواع گیربکس های اتوماتیک قصد دارد تا گیربکس اتوماتیک AT را مورد بررسی قرار دهد و مشخصات کلی درباره این گیربکس هارا در اختیار شما قرار بدهند.

آشنایی با گیربکس اتوماتیک AT:

گیربکس اتوماتیک AT  هم مثل گیربکس های اتوماتیک دیگر عمل می کند اما جزو اولین گیربکس ها اتوماتیک و پرکاربرد ترین آن قرار گرفت.

لازم به ذکر است که امروزه با ورود گیربکس های جدید تر مثل CVT ها DCT ها جایگاه ویژهایی در بازار فروش پیدا کرده اند.

اما هنوز هم گیربکس های AT جزو محبوب ترین گیربکس ها قرار دارد. دلیل محبوبیت AT  ها عملکرد خوب و بی نقص این گیربکس بود.

گیربس های AT  به دلیل قدیمی بودن می توان گفت که از امتحانات و تست گیربکس به خوبی عبور کرده است و خودش را ثابت کرده است .

AT ها اولین نسل گیربکس های اتوماتیک بودند و خوب این جالب بود که دیگر خبری از وجود کلاچ در خودرو نبود .

یکی از نکات مثبتی که در AT  وجود داشت تعویض دنده خودکار بود یعنی چند دنده در یک دنده قرار گرفته و با فشردن و رها کردن پدال گاز دنده عوض می شود و به تشخیص گیربکس کم و زیاد می شود .

نحوه کارکرد گیربکس اتوماتیک AT و اجزای آن:

گیربکس AT از ۳ اجزای مهم و اولیه ساخته شده است که این اجزا باعث درگیر شدن گیربکس و فعالیت گیربکس می شوند .

در ادامه ما قصد داریم این ۳ اجزای مهم را برای شما نام برده تا با شناخت بهتر بتوانید کارکرد دقیق AT  را بشناسید .

مبدل گشتاور:

در واقع مبدل گشتاور همان نقش دیسک و صفحه که در گیربکس دستی وجود دارد را ایفا می کند.

که کار اصلی این مبدل گشتاور این است که نیروی به دست آمده از موتور را به گیربکس وارد می کند.

در واقع توضیح عمل اصلی این مبدل بسیار مفصل است بنابراین ما خلاصه ایی برای شما قرار داده ایم تا بتوانید از اصل موضوع به صورت خلاصه برخوردار بشوید .

عمل اصلی در داخل مبدل انجام می شود به طوری که در داخل مبدل یک پمپی است که اون پمپ وظیفه دریافت نیرو از موتور را بر عهده دارد و در واقع شروع فعالیتش از این مرحله آغاز می شود و با دریافت نیرو از طریق موتور شروع به چرخش می کند .

این چرخش باعث حرکت روغن می شود در مبل گشتاور می شود و این کار به وسیله کانال های روغنی که داخل پمپ قرار دارد به استاتور می رسد .

و وظیفه استاتور روغن را با فشار زیادی به سمت توربین ها انتقال می دهد و با این عمل توربین شروع فعالیت می کند.

توربین به صورت خودکار به شفت ورودی متصل است و باعث حرکت گیربکس می شود .

لازم به ذکر است بدانید در این حالت سرعت پمپ در مقایسه با سرعت توربین کمتر است.

و تا زمانی که گیربکس روی دنده آخر قرار نگیرد و یا راننده در حال فشردن پدال گاز نباشد هم این شرایط ادامه دارد .

در این حالت صفحه کلاچ که در پشت توربین قرار دارد درگیر می شود و سرعت توربین با پمپ یکسان می شود .

در این حالت اگر گیربکس در دنده آخر باشد دچار افت دور موتور می شود البته که در این حالت در مصرف سوخت صرفه جویی هم می شود و یک رانندگی بدون خطا را به خودرو می دهد .

 

 

 

مجموعه سیاره ایی:

این بخش در واقع همان نقش دنده های مختلف در گیربکس دستی را اجرا می کند.

این بخش از گیربکس به دلیل اینکه ظاهری مشابه به سیاره دارند به مجموعه سیاره ای مشهور است.

این قطعه از گیربکس به وسیله یک دنده خورشیدی به شفت میانی و شفت خروجی متصل است و عمل اصلی این مجموعه سیاره ایی تشخیص ضریب دنده در گیربکس است.

برای تشخیص ضریب دنده در این مجموعه اگر سرعت دنده خورشیدی از دنده رینگی بیشتر باشد دنده سنگین است.

و اگر برعکس آن عمل دنده رینگی سرعت بیشتری نسبت به دنده سیاره ایی داشته باشد دنده سبک است .

و اگر سرعت یکسانی داشته باشد انتقال نیرو به صورت مستقیم انجام می شود .

سیستم کنترل کننده هیدرولیکی:

گیربکس های AT به یک سیستم کنترل کننده هیدرولیکی مجهز است که این سیستم خودش از چند اجزای مختلف تشکیل شده است با نام های اویل پمپ ، ساعتی و شیر برقی .

نقش اویل پمپ چرخش روغن در ساعتی را اجام می دهد و فعالیت شیر برقی هارا آغاز می کند.

پس از انجام  این مراحل روغن از طریق یک کانال وارد گیربکس می شود و با ایجاد فشار صفحه کلاچ داخل گیربکس را درگیر می کند تا سرعت مجموعه سیاره ایی را تغیر دهد تا تعوی دنده به صورت اتوماتیک انجام شود .

نحوه کار کرد گیربکس اتوماتیک AT:

بالاتر به اجزای مهم گیربکس AT اشاره کرده ایم حالا باید دانست این سه اجزا چگونه باهم کار می کند و فعالیت گیربکس به چه صورت انجام می شود .

در این مرحله نیروی به دست آمده مستقیما از طریق مبدل گشتاور نیروی مستقیم به دست آمده را از موتور به شفت ورودی گیربکس منتقل می کند.

در این مرحله نیرو به شفت میانی گیربکس وارد می شود و اگر گیربکس ۶ دنده داشته باشد که دارای ۳ مجموعه سیاره ایی هم می شود آخرین مجموعه سیاره ایی که به شفت خروجی متصل است ضریب دنده به دست آمده گیربکس را مشخص می کند .

حال سوالی که پیش می آید این است که سرعت دنده سیاره ایی چگونه طراحی شده است؟

سرعت دنده سیاره ایی بسته به چند کلاچی است که بر روی شفت قرار گرفته است که اینها دقیقا دور دنده سیاره ایی قرار گرفته اند که با درگیر شدن هم زمان سرعت دنده سیاره ای را مشخص می کند .

مزایای استفاه از گیربکس اتوماتیک AT:

همانطور که بالاتر به آن اشاره کرده ایم گیربکس اتوماتیک AT  جزو محبوب ترین و قدیمی ترین گیربکس های پر کابرد در بین مصرف کنندگان بوده است .

شاید متوجه نشید گیربکس های AT  در بیشتر خودروهایی که در روز در خیابان میبینیم استفاده شده است .

و این گیربکس ها شرایط رانندگی را برای راننده بسیار راحت کرده است از نظر عملکرد عملکرد سریعی دارد و سر و صدای گیربکس های CVT را نیز ندارد.

در کل می توان گفت که گیربکس های AT گیربکس های بی دردسر و سایلنتی هستند .

و اصلی ترین موضوع از فواید گیربکس AT تعویض دنده نرمی است که این گیربکس ها دارند.

و از نظر استهلاک و هزینه تعمیر هم از قیمت مقرون به صرفه ایی برخوردار هستند.

معایب استفاده از گیربکس اتوماتیک AT:

در بررسی معایب استفاده از گیربکس AT موضوع جالبی که به آن بر می خوریم معایب بسیار کم این گیربکس است.

یکی از معایب گیربکس های AT  نداشتن شتاب هیجانی برای راننده است .

این موضوض به این معنی نیست که اصلا شتابی ندارد در واقع یعنی برای کسانی که شتاب و هیجان در رانندگی هستند مناسب نیست .

در واقع به طور واضح تر بخواهیم بگوییم در مقایسه با گیربکس های DCT شتاب ضعیف تری دارد .

و همچنین در مقایسه با گیربکس های دیگر هم از مصرف سوخت بیشتری برخوردار است .

و مورد بعدی AT ها از هزینه ساخت بالایی برخوردار هستند و این قیمت فروش گیربکس را بالا میبرد و خوب ممکن است خودروسازان نتوانند از این گیربکس استفاده کنند .

نکات مهم درباره نگهداری از گیربکس های اتوماتیک AT:

برای کارکرد بهتر و حفظ عملکرد بهتر گیربکس بهتر است که یک سری نکات ایمنی درباره گیربکس های اتوماتیک AT را بررسی کنید تا با رعایت آنها هم به افزایش عمر گیربکس خود کمک کنید و هم از برخوردن با هزینه های زیاد و ماندن در جاده خودداری کنید .

رعایت این نکات بسیار آسان و در عین حال ضروری است ، زیرا با رعایت نکردن آن میتوانید مشکلات بزرگی را برای گیربکس اتوماتیک خود پیش بیارید .

یکی از موضوعاتی که باید به آن دقت کرد در حین رانندگی است ، قرار نیست که رانندگی را سخت بگیرید فقط کافیه دنده را روی D (حرکت به جلو) قرار دهیم و شروع به حرکت کنیم.

بعضی از کاربران ابتدا حرکت خودرو را بر روی حالت N (خلاص) قرار می دهند و بعد روی حالت D قرار میدهند که این کار بسیار اشتباه است و باید توجه داشته باشید رانندگی با گیربکس های اتوماتیک موضوعش کاملا با گیربکس های دستی جداست و باید نکات ایمنی مختص به گیربکس اتوماتیک را مورد بررسی و انجام قرار داد.

هنگامی که کاربرد دنده N(خلاص) به کار برده می شود هنگامی است که خودرو در ایست کامل است و هرگز در حین حرکت خودرو را خلاص نکنید و این عقیده که در این حالت مصرف سوخت به پایین ترین حد میرسد را دور بی اندازید اینکار باعث کاهش عمر گیربکس نیز می شود .

در کل باید توجه داشت که هنگامی که خودرو در حال حرکت است هرگز تعویض دنده نباید صورت بگیرد و ابتدا باید خودرو ایست کامل کند و بعد شروع به حرکت کند. (حتی اگر خودرو با سرعت پایین در حال حرکت باشد)

حتی هنگام دنده عقب گرفتن هم باید اول خودرو را کاملا متوقف کنید و بعد دنده را روی R (حرکت به عقب) قرار دهیم .

اگر برای مدت کوتاهی میخواهید توقف داشته باشید که زیر یک دقیقه است بهتر است خودرو را روی خلاص (N)  قرار ندهیم و در همان حالت قرار داشته باشد .

اما برای توقف بالای یک دقیقه بهتر است خودرو را روی خلاص قرار دهید .

اگر گیربکس شما به حالت تیپ ترونیک (حالت دستی) مجهز است بهتر است در شلوغی و ترافیک از دنده ۱ و ۲ استفاده کنید .

اینکار باعث کاهش استهلاک می شود .

و در حالت پارک کامل خودرو توصیه می شود ابتدا دنده را بر روی حالت N قرار بدهید ترمز دستی را بکشید سپس پارا از روی ترمز بردارید تا وزن خودرو بر روی ترمز دستی بیوفتد و سپس دنده را بر روی حالت P (پارک) قرار دهید .

اینکار یکی از مهم ترین توصیه هاست که با انجام ندادن آن تاثیر مهمی در طول عمر گیربکس شما میگذارد.

و برای حرکت نیاز نیست موضوع را سخت بگیرید فقط کافیه دنده را روی حالت D قرار دهید و شروع به حرکت کنید.

به جز مواردی که بالاتر به آن پرداختیم که توسط خود راننده باید انجام شود بهتر است یک سری سرویس های دوره ایی نیز انجام دهید که این سرویس های دوره ایی حتما باید در تاریخ مشخصی انجام شود .

سرویس های دوره ایی چیست؟

همانطور که استفاده از گیربکس های اتوماتیک رانندگی را بسیار آسان می کند راه هایی هم برای نگهداری و افزایش عمر گیربکس دارد.

نه تنها گیربکس و قطعات داخل گیربکس بلکه تمامی قطعات داخل خودرو نیازمند نگهداری هستند که با رعایت نکات و یک سری بررسی های دوره ایی از برخوردن به مشکل و هزینه های زیاد و خرابی جلوگیری کنید.

یکی از موارد بررسی های دوره ایی تعویض روغن گیربکس در زمان مشخص است.

رانندگی با یک گیربکس کم روغن یا بی روغن بسیار خطرناک است زیرا ممکن است منجر به سوختن گیربکس اتوماتیک خودروی شما شود .

برای فهمیدن زمان دقیق تعویض روغن بهتر است خودرو را پیش یک کارشناس گیربکس اتوماتیک برده تا آنها با بررسی دقیق زمان تعویض روغن گیربکس را به شما اطلاع دهند.

در کل بررسی های دوره ایی مثل تعویض روغن گیبکس ، چکاب قطعات داخل گیربکس و تست کلی از گیربکس می شود و با این بررسی ها مبتوانیم در افزایش طول عمر گیربکس کوشا باشیم.

تاپ گیربکس مرجع تخصصی گیربکس های اتوماتیک است برای مشاوره ذیا در لحظه بروز مشکل گیربکسی با کارشناسان ما در تماس باشید.

مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)