وبلاگ

گیربکس CVT چیست؟ آیا ماشین هایی که دارای گیربکس CVT هستند را بخریم؟

گیربکس CVT یا یک گیربکس پیوسته ،به طور یکپاچه از طریق طیف بی پایانی از نسبت های دنده موثر در حین رانندگی تغییر می کند ،در حالی که انواع دیگر گیربکس های مکانیکی تعداد ثابتی از نسبت دنده ها را ارائه میدهند، بین هر یک تعویض سخت وجود دارد سیستم های انتقال CVT به گیربکس های تک سرعته ، بدون دنده و بدون پله نیز معروف هستند.

گیربکس CVT انعطاف پذیری بی نظیری را ارائه میدهد که بدون توجه به سرعت خروجی ،سرعت زاویه ای ثابت را حفظ میکند.

علاوه بر این ،یک گیربکس متغیر پیوسته شتاب گیری را روان می کند و مصرف سوخت را بهبود میبخشد.

تاریخچه گیربکس CVT:

گیربکس CVT به تازگی محبوبیت خاص پیدا کرده است زیرا با نوآوری های جدید که کارایی بیشتری را ارئه میدهند ، طراحی برای قرن ها وجود داشت است .

شاید براتون جالب باشه که اولین گیربکس CVT در سال ۱۴۹۰ توسط لئوناردو داوینچی طراحی شد گرچه تا سال ۱۸۸۶ به طور رسمی ثبت اختراع نشد.

اولین باری که CVT به شهرت رسید در سال ۱۹۱۰ بود که در موتور سیکلت های زنیت به کار برده شد که در آن سال این کار بسیار کار آمد بود که از مسابقات تپه نبردی منبع شد .

در سال ۱۹۸۰ CVT وارد جریان اصلی خود شد اما در عصر مدرن تقریبا هر سازنده حداقل یک بار از گیربکس CVT استفاده کرده است .

گیربکس CVT چگونه کار میکند:

درحالی که در گیربکس CVT از طیف وسیعی از قطعات پیچیده استفاده شده برای جابجایی بین دنده های از پیش تایین شده استفاده می کند، اکثر سیستم های CVT از طریق قرقره کار می کند.

به طور خلاصه ،این سیستم شامل مخروط هایی است که در هر قرقره از طریق یک تسمه زنجیر به هم متصل شده اند.

مخروط ها می توانند برای افزایش یا کاهش قطر تسمه حرکت کنند تا نسبت دنده را تغیر دهند ، امکان تعویض سری به نسبت مورد نیاز برای افزایش قدرت و افزایش مصرف سوخت را فراهم کنند.

یک قرقره در CVT به موتور متصل است و دیگری نیرو را به چرخ های هدایت میکند.

عرض این قرقره ها بر اساس توان مورد نیاز متغییر میکند .با بزرگتر شدن یکی ،دیگری کوچک تر میشود .این به یک CVT اجازه میدهد تا شتاب قوی و بدون درز را ارائه دهد.

کمترین گیربکس CVT وجود دارد که به یک سری دیسک و غلتک استفاده می کند ،اما بر اساس اصول مشابه عمل می کند.

اگرچه هیچ دنده ای در یک CVT وجود ندارد ،برخی از آنها تعویض سنتی تر دنده ها را شبیه سازی میکنند.

در این گیربکس ها ، سیستم تسمه و قرقره به گونه ای طراحی شده است که با استفاده از یک اهرم تعویض دنده سنتی یا شیفتر های پدال روی فرمان به نقاط از پیش تعیین شده حرکت کند .

دلیل استفاده اکثر خودرو سازان از گیربکس CVT:

از آنجایی که CVT حداکثر قدرت یک موتور کوچک را دریافت میکند این باعث میشود شتاب گیری سریع تر و پاسخگوی سریعتر باشد ، بنابراین حتی رانندگان معمولی هم از یک تجربه بهتر لذت می برند .

نکات مثبت گیبکس CVT :

یکی از نکات مثبت این گیربکس مصرف سوخت هستش که با استفاده از این نوع گیربس مصرف سوخت تا حد بسیار زیادی پایین میاید .

هیبریدی های مدرن از CVT برای بهره وری سوخت استفاده میکنند و بسیاری از مدل های گازسوز با CVT  امتیازی در حدود ۳۸ مایل بر گالن را در یک سدان متوسط ارائه میدهند.

رانندگی در سربالایی با CVT  با توجه به تعمیر گیربکس معتبر آسان تر است.

یک گیربکس معمولی باید سخت کار کند تا نسبت دنده مناسب برای درایو را پیدا کند در حالی که یک CVT نسبت دقیق مورد نیاز را تقریبا بلافاصله پیدا می کند و به موتور اجازه می دهد تا بدون تعویض سخت نیرو را یکپارچه تامین کند.

از آنجایی که هیچ تعویض دنده سختی وجود ندارد،گیربکس CVT به شما این امکان را میدهد تا از رانندگی نرم شتاب گیری با هر سرعتی لذت ببرید.

هنگامی که میخواهید برای عبور از بزرگراه نیروی بیشتری را دزیافت کنید ،این کار کاهش ناگهانی دنده را نیز حذف میکند.

معایب گیربکس CVT :

در حالی که CVT مطمئنا یزهای زیادی برای ارائه دارد ،در مقایسه با یک گیربکس سنتی دارای اشکالاتی است.

سیستم های CVT معمولا نسبت به نمونه های گیربکس سنتی پر هزینه تر هستند.

هزینه های تعمیر و تعویض نیز می تواند گران تر باشد گفته میشود سیستم های CVT دوام زیادی نداند( به نسبت گیربکس های سنتی)

درحالی که گیبکس CVT برای یک راننده عالی است اما برای یک موقعیت با عملکرد بالا طراحی نشده است .

معمولا گیربکس های دائما متغیر نمی توانند قدرت افزایش یافته را تحمل کنند به همین دلیل است که از آنها در کوپه های اسپرت و خودرو های پرفورمنس استفاده نمیشود.

هنگام خرید خودروی دست دوم با گیربکس CVT چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

قبل از خرید خودرویی که گبربکس CVT دارد باید حتما تحقیقاتی در باره گیربکس انام شود شما نیازمند یک تحقیق درباره گیربکس هستید تا آن را بشناسید عیب ها و شرایط ایمن نگه داشتن این نوع گیربکس را بخوانید و بدانید هزینه تعویض این یربکس چقدر است.بهتر است قبل خرید خودرو ابتدا به صورت آزمایشی رانندگی با این نوع گیربکس را تجربه کنید.

تعویض دنده آهسته:

در گیربکس CVT شما نیاز به تعویض دنده یک و دو ندارید .

بین پارک راننندگی و دنده ، دنده عوض میکنید.

اگر بیش از یک ثانیه یا بیشتر طول بکشد تا گیربکس جابه جا شود ،می تواند نشان دهنده یک گیربکس خراب باشد یا ممکن است در آینده خراب شود.

صداهای عجیب:

اگر به هنگام شتاب گیری صدای بیش از حد می شنوید ،این یک پرچم قرمز است.

صداهای عجیب از گیربکس

لغزش:

وقتی شتاب میگیرید باید شتابی پیوسته و روان را تجربه کنید .اگر خودروی شما لیز بخورد یا به طور لحظه ای برق قطع و وصل شود ،گیربکس CVT شما خراب است .

تعویض ناگهانی دنده:

تعویض دنده هرگز نباید باعث تقه خوردن خودروی شما بشود اگر هنگام تعویض دنده تقه یا لرزشی را احساس کردید ممکن است گیربکس CVT شما دچار مشکل شده باشد  .

دور در دقیقه نا سازگار:

گیربکس های CVT خودرو باید ثابت بماند بنابراین اگر در حین رانندگی با سرعت ثابت متوجه نوسان در دور دقیقه شدید ، ممکن است بخاطر وجود مشکلی در گیربکس باشد.

مایع گیربکس کثیف:

اگر مایع گیربکس کثیف باشد ، می تواند نشان دهنده یک مشکل درگیربکس CVT شما باشد و یا سایر مشکلات گیربکسی باشد.

 

مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)