امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع مختلفی از جعبه دنده های گیربکس خودرو به بازار ارائه شده است که عبارت اند از:
دنده دستی
در نوع گیربکس دستی ، تعویض دنده ها توسط راننده انجام می شود. که بسته به نوع خودرو ، دنده ها ، تعداد متفاوتی دارند. خودرو های داخلی و چینی اغلب دارای پنج دنده و یک عدد عقب خودرو هستند اما خودروهایی با ۷ یا ۸ دنده نیز در بازار جهانی موجود می باشند.
گیربکس های اتوماتیک
سال ۱۹۵۵ طراحی جعبه دنده های اتوماتیک تکمیل شد و پس از آن با اتخاذ تصمیم مشترک و استاندارد اکثر کارخانه ها به کار برده شد به طوریکه امروزه بیش از ۹۰% اتومبیل های آمریکایی مجهز به جعبه دنده های اتوماتیک هستند.در شرح چگونگی کار جعبه دنده های اتوماتیک باید گفت این بسیار ساده است زیرا تمام تعویض های خودکار با استفاده از اصول اولیه طراحی شده اند و به طور کلی دارای یک مبدل گشتاور هیدرولیکی و یک مجموعه خورشیدی با نسبت دنده های مختلف می باشند که به وسیله یک سیسنم کنترل هیدرولیکی به طور خودکار تعویض دنده ها را انجام می دهد.
از بزرگترین مزیت های جعبه دنده های اتوماتیک این است که به طور خودکار دنده ها را عوض می کند و این از وظایف راننده کاهش می دهد، در نتیجه دیگر نیازی نیست شما مدام در حال کلاچ گرفتن نیستید و صرفاً متناسب با گازی که به خودرو می دهید به صورت هوشمند گیربکس نده های خودرو را تعویض می کند. گیربکس های اتوماتیک هم به چهار دسته عمومی و رایج تقسیم می شوند که شامل:
گیربکس های نیمه خوکار (AMT)
گیربکس نیمه اتوماتیک یا AUTOMATED MANUAL TRANSMISSION به معنای سیست انتقال قدرت دستی اتوماتیک شده است. این مدل از گیربکس ها علاوه بر داشتن راحتی گیربکس های اتوماتیک ، پیچیدگی و هزینه بالای گیربکس های اتوماتیک را ندارند. در واقع، این نوع گیربکس ها همان گیربکس های دستی هستند که عمل کلاچ گیری و تعویض دنده در آن ها به وسیله یک مجموعه الکترونیکی و مکانیکی صورت می پذیرد. AMTها شامل اجزای اصلی واحد انتخاب حالت دنده ، واحد کنترل کننده الکترونیکی ECU ، دریچه گاز برقی (مبدل دریچه گاز برقی)، عملگر های برقی تعویض دنده و کلاچ گیری تشکیل شده اند.
گیربکس اتوماتیک TIP TRONIC
این نوع گیربکس یکی از مدل های گیربکس های توسعه یافته توسط پورشه و مورداستفاده در مدل های مختلف این کمپانی و همچنین خودرو های گروه فولکس واگن و زیرمجموعه آن آئودی ، اشکودا ، سئات و حتی در مدل های پیشرفته تر این گیربکس در خودرو های بوگاتی و لامبورگینی است که به طور عمده در دو گروه پنج سرعته و شش سرعته تولید می شود. در این نوع جعبه دنده به طور استاندارد یک کامپیوتر برای درک بهتر شرایط موتور تجهیر شده است که در حالت تعویض دنده دستس برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور گیربکس در محدوده قرمز دور موتور به صورت خودکار اقدام به سبک کردن دنده می کند.
گیربکس اتوماتیک دو کلاچه DCT
گیربکس دو کلاچه ، سیستمی مابین دستی و اتوماتیک می باشد که ساختمانی شبیه به جعبه دنده های دستی و پیچیدگی اتوماتیک را ندارند. برای اطلاعات بیشتر این نوع گیربکس اینجا را کلیک کنید.
گیربکس اتوماتیک CVT
CONTINUOUSLY VARIABLE TRANSMISSION به معنا سیستم انتقال قدرت متغیر می باشد .در این نوع گیربکس ها خبری از چرخ دنده نیست و همه چیز بر عهده ۲ پولی و یک تسمه فولادی یا لاستیکی می باشد که این ترکیب به شدت روی میزان مصرف سوخت و راندمان خودرو تاثیر مثبت دارد. در واقع به جای استفاده از چرخ دنده های سنتی در گیربکس که می توانند نسبت های دنده معینی را ایجاد کنند، گیربکس CVT بدون هیچ گونه دنده فیزیکی کار می کند. برای اطلاعات بیشتر این نوع گیربکس اینجا را کلیک کنید.