گیربکسهای ترونیک و CVT خودروهای تولید و مونتاژ داخل به دلیل حساسیت به کیفیت روغنگیربکس و ضعف در طراحی، همواره با افزایش استهلاک فراوان مواجه هستند.
گیربکس AL۴، متداولترین گیربکس ترونیک اتوماتیک چهار سرعته در میان خودروهای تولید و مونتاژ داخل کشور است. این گیربکس در دهه ۹۰ میلادی توسط شرکت خودروسازی پورشه طراحی و تولید شد که پس از آن به شرکت پژو فروخته شد. گیربکس AL۴ حدود دو دهه است در خط تولید گروه صنعتی ایرانخودرو قرار دارد.
اکثر محصولات دنده اتوماتیک این خودروسازی ماننده خانواده پژو و سمند، مجهز به گیربکس مذکور هستند. هرچند که تاکنون ساخت داخل چندانی در خصوص قطعات این گیربکس در داخل کشور رخ نداده است، اما جالب است بدانید صدرنشین استهلاک و خرابی دندههای اتوماتیک در کشور AL۴ است. باتوجه به سال ساخت و تکنولوژی AL۴، مهندسان توجه چندانی به مدارات هیدرولیکی و ماژولهای آن نداشته و این مساله سبب شده در کمتر از ۶۰ هزار کیلومتر به پر دردسرترین گیربکس اتوماتیک بدل شود. اگر مالک خودرو نیز نسبت به تعویض روغن گیربکس اهمیت ندهد، زمینه لازم برای تعویض دنده با کوبش و تقه را ایجاد خواهد کرد. گیربکس AL۴ با یک به روزرسانی و تغییر در ضرایب دنده کرانویل و پنیون در خودروهای رنو تندر۹۰ و ساندرو نیز مورد استفاده قرار گرفته است. نکته قابل تامل در اینجاست که AL۴ روی محصولات رنو مشروط برنگهداری صحیح و اصولی از آن تا ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد یک گیربکس کم استهلاک است. زیرا برخی از ماژولهای هیدرولیکی و الکترونیکی این گیربکس دستخوش بهبود و ارتقا کیفیت قرار گرفته است. فراموش نکنید که این گیربکس تاب و تحمل فشار بیش از حد برای حرکت را ندارد. اگر مالک خودروی مجهز به این گیربکس هستید، فراموش نکنید هیچگاه اقدام به موتور شویی نکنید. زیرا این مساله سبب ایجاد خطای الکترونیکی در کارکرد گیربکس خواهد شد. بنابراین اگر به دنبال خرید خودرو دنده اتوماتیک هستید، در انتخاب و نگهداری محصولات مجهز به گیربکس مذکور باید بیشترین دقت را داشته باشید.