اگر تا به حال دوچرخه سواری کرده باشید قطعا دیده اید که نحوه حرکت وچرخه به چه صورت است. دوچرخه های با بیش از یک دنده از قطعه ای به نام دنده ریل برای تعویض دنده استفاده می کنند.
همانطور که دنده ها را عوض می کردید زنجیر دوچرخه به طور یکپارچه بین چرخ دنده های با قطر های مختلف حرکت می کرد. ترکیبی که می تواند تا ۱۵ کیلومتر سرعت را برای دوچرخه فراهم کند.
نوع جدیدی از گیربکس های AMT اتوماتیک طراحی شده است که به عنوان سریعترین گیربکس اتوماتیک در جهان شناخته می شود. Zeroshift Ltd در میلتون کینزدر انگلستان توسط آقای بیل مارتین توسعه داده شده است.
گیربکس ZEROSHIFT چگونه کار می کند؟
امروزه احتمالا بیشتر با گیربکس های دبل کلاچ مستقیم آشنایی دارید که بیشتر در فلوکس واگن ها و آئودی ها استفاده شده اند. مفهوم دبل کلاچ به صورت است که دنده های گیربکس با سرعت جدید وارده درگیر شوند در حالی هنوز با همان سرعت دنده قبلی در حال حرکت هستند و در چند میلی ثانیه کلاچ عمل می کند و گیربکس دو کلاچه DSG در دنده جدید قرار می گیرد.
اگر یک گیربکس AMT بتواند تغییر دنده را در صفر ثانیه و به صورت یکپارچه انجام دهد چطور می شود؟ گیربکس زیرو شیفت می تواند دقیقا همین کار را با استفاده از محرک های الکترونیکی و یک کلاچ اتوماتیک انجام دهد این محرک ها همچنین می توانند توسط هوا یا فشار هیدرولیک تغذیه شوند که تا حد زیادی نوع کاربرد خودرو را گسترش می دهد.
تفاوت گیربکس دابل کلاچ و زیرو شیفت ؟
راز پنهان مفهوم زیرو شیفت در حذف حلقه های همگام ساز و جایگزینی آن ها با dog clutches می باشد. این کلاچ ها به صورت خودکار گیربکس را به دنده های بالا و پایین جا به جا می کند.
به عنوان مثال هنگامی که گیربکس در حالت خنثی قرار دارد صفحه اول برای آماده شدن حرکت رو به جلو درگیر می شوند در حالی که حلقه دو عکس العمل پس زدن را دریافت می کند.
داگ(سگ) کلاچ چیست؟
داگ کلاچ اولین بار توسط کمپانی ZF اختراع شد روی این گیربکس استفاده شده است که باعث کوچتر و سبک تر شدن گیربکس شده است.
داگ کلاچ یک کلاچ مکانیکی است که در قسمت انتهایی خود دارای دنده های ریزی است که روی شفت اصلی گیربکس به صورت کشویی سوار شده و از طریق فشار روغنی که از وسط شفت به آن اعمال میشود و در جای خود به سمت جلو حرکت کرده و با دنده مادگی که وسط یکی از اجزا مجموعه دنده سیاره ای وجود دارد درگیر شده و آن را قفل میکند و باعث میشود با دور شفت بچرخد.
گلوله هایی تعبیه شده روی داگ کلاچ ها در دو جهت گشتاور مخالف هم کار می کنند و هر دو به طور خودکار در همان جهتی که گشتاور اعمال میشود درگیر میشوند و افت سرعت موتور را که در انواع دیگر گیربکسها رخ میدهد حذف میکنند. این باعث افزایش مصرف اقتصادی تر سوخت می شود، زیرا هیچ سوختی هدر نمی رود، موتور به حرکت چرخ خودرو در حین تعویض دنده ادامه می دهد.
دور موتورچیست؟
دور موتور یا RPM (Revolutions Per Minute)، نشانگر تعداد چرخشهای موتور در یک دقیقه است. با کاهش سرعت خودرو، لاستیکها با سرعت مشخصی شروع به چرخش میکنند و می توانید RPM را از سرعت سنج خودرو مشاهده کنید.
در خودروهای دارای گیربکس دستی، عدد RPM بسیار مهم است اما در خودروهای با گیربکس اتوماتیک این عدد اهمیت کمتری دارد؛ زیرا خودرو به طور خودکار تعداد دورها و گیربکس را بر اساس آن تنظیم میکند. RPM یکی از مهمترین عوامل اندازهگیری عملکرد موتور خودرو است و ارتباط مستقیمی با سرعت و قدرت خودرو دارد. هرقدر دورهای موتور بیشتر باشد، سرعت خودرو نیز بیشتر است. وقتی راننده پدال گاز را بیشتر فشار میدهد، تعداد دور موتور افزایش پیدا کرده و سرعت خودرو افزایش مییابد.
مزیت های گیربکس زیرو شیفت
نکته قابل ملاحظه و جذاب درباره این جعبه دنده این است که تقریبا شبیه یک دوچرخه کار می کند. همچنین مزایا بهتری نسبت به بقیه نمونه های دیگر دارد که برای تهیه آن ها هزینه های بیشتری باید پرداخت شود همچنین تونایی سازگاری با هر نوع خط حرکتی مثل : موتور سیکلت، خودرو های دیفرانسیل جلوی واقعی شامل اتوبوس ها و کامیون های سنگین و خودرو های هیبریدی را دارد.
مزیت قابل توجه دیگری که این نوع از گیربکس را نسبت به بقیه گیربکس ها متمایز می کند سبک تر بودن آن است.
همچنین این نوع گیربکس افزایش سرعت قابل توجهی در تعویض دنده را برای ما فراهم خواهد کرد.