پنج نکته کاربردی برای بهبود مصرف سوخت :
با توجه به بالا رفتن قیمت سوخت و خبرهای مبنی بر افزایش دوباره قیمت آن ممکن است به فکر خرید خودرو هیبریدی یا الکتریکی بیوفتید. اما هزینه های خرید این خودرو ها نیز بسیار بالاست. قیمت خرید هر لیتر بنزین در مرداد ماه ۱۴۰۲ به صورت آزاد ۳۰۰۰ تومان و با کارت های سوخت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان می باشد. بنابراین در اینجا پنج راه برای بهبود مصرف سوخت خودروی خود بدون صرف هزینه اضافی را معرفی می کنیم.
۱- صندوق عقب را خالی کنید!
هر کیلوگرم اضافی در خودرو باعث سوختن بیشتر سوخت می شود. قطعات و وسایل غیر ضروری را در خانه بگذارید و شاهد بهبود مصرف سوخت باشید. با این حال، اگر خودروی شما لاستیک زاپاس دارد، توصیه میکنیم آن را در خودرو بگذارید زیرا پنچر شدن لاستیک بدون تعویض میتواند به سرعت روز شما را خراب کند.
۲- مخزن نیمه پر!
به همان ترتیبی که وزن اضافی باعث مصرف بنزین بیشتر می شود. سوخت بیشتر در باک، وزن خودرو را بیشتر میکند و همین امر منجر به مصرف سوخت بیشتر میشود. وسوسه پر کردن مخزن در هر توقف سوخت عالی است.با این حال، پر کردن باک بنزین تا نیمه به معنای وزن کمتری برای کشیدن به اطراف است. در حالی که نیاز به توقف سوخت بیشتر است، این ترفند ساده بدون شک مصرف سوخت را بهبود می بخشد.
در عین حال اجازه ندهید سطح سوخت در باک خیلی پایین بیاید. شارژ کردن بلافاصله پس از روشن شدن چراغ کم سوخت روی صفحه در بیشتر موارد خوب است، اما نه خیلی طولانی پس از آن و ترجیحاً قبل از آن. دلیل آن این است که پمپهای سوخت از بنزین برای خنک نگه داشتن خود استفاده میکنند و پایین بودن مایع باک میتواند منجر به داغتر شدن پمپ شود که ممکن است در دراز مدت زودتر از کار بیفتد.
۳- لاستیک های خود را تنظیم باد کنید.
لاستیک های کم باد باعث کشش بیشتر در جاده می شوند و سوخت گرانبها را از باک بنزین می ربایند زیرا موتور برای شتاب گیری و حفظ سرعت باید سخت تر کار کند. عادت ساده چک کردن فشار هفتگی لاستیک ها و باد کردن با مشخصات توصیه شده سازنده
خودرو، تأثیر بسیار مهمی بر مصرف سوخت دارد. سعی کنید فشار تایرها را زمانی که لاستیک ها «سرد» هستند، بررسی و تنظیم کنید، یعنی در فاصله ۲ کیلومتری از شروع سرد در اول صبح. همچنین این جایی است که یک بادکننده لاستیک قابل شارژ قابل حمل می تواند برای بررسی و تنظیم فشار هوا پس از پارک کردن خودرو در طول شب قبل از حرکت مفید باشد.
در حالی که لاستیکهایی که به درستی باد شدهاند تأثیر مثبتی بر مصرف سوخت دارد، باید از تمایل به پیروی از لاستیکها برای باد کردن بیش از حد لاستیکها اجتناب کرد. نه تنها خطر ترکیدن لاستیک افزایش مییابد، بلکه میتواند منجر به کاهش کنترل فرمان و همچنین سایش ناهموار اضافی در مرکز لاستیکها شود که نیاز به تعویض مکرر لاستیک دارد – نه یک حرکت محتاطانه مالی.
۴-بهبود آیرودینامیک
در اینجا منظور ما از ایرودینامیک بادی کیت ها نیستند.رعایت موارد زیر به کاهش مصرف سوخت خودروتان بسیار کمک خواهد کرد. در خیابان های که باید با سرعت کم برانید فن را خاموش کنید و بجای آن شیشه را پایین بکشید اما در هنگام رانندگی در بزرگراه ، پنجرهها را بهطور کامل بالا ببرید و تهویه هوا را روشن کنید. پایین گذاشتن شیشه ها با سرعت بزرگراه باعث ایجاد تلاطم می شود که پس از آن باعث کشش بیشتر خودرو می شود. به بیان ساده تر در سرعت های بالا فشار هوایی که با پایین بودن شیشه ها وارد می شود، در داخل ماشین باعث افزایش مصرف سوخت می شود.
۵- راحت تر رانندگی کند
بهترین راه برای بهبود مصرف سوخت، رانندگی نرم تر است. منظور ما حرکت در امتداد و توقف ترافیک نیست – در واقع، رانندگی طولانی با سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت سوخت بیشتری مصرف می کند. در عوض، برای مطابقت با سرعت ترافیک در خیابان، به تدریج شتاب بگیرید و در بزرگراه ها به سرعت مجاز ادامه دهید. از شتاب گیری شدید و ترمزهای ناگهانی و ناگهانی خودداری کنید.
در حین حرکت، ترافیک پیش رو را پیش بینی کنید. هرچه از ترمز کمتر استفاده شود، برای مصرف سوخت بهتر است. همان طور که شتاب تدریجی باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود، کاهش تدریجی سرعت نیز همین کار را می کند، زمانی که احتمالاً دوباره به شتاب نیاز است، مانند بزرگراه های پس از ترافیک.
تا حد امکان از بزرگراه ها استفاده کنید. ترافیک استارت-ایست در خیابان ها به طور اجتناب ناپذیری باعث مصرف سوخت بیشتر به دلیل دورهای مکرر شتاب و کاهش سرعت می شود، برخلاف بزرگراه که در آن می توان سرعت کروز را برای مدت طولانی تری حفظ کرد. در حالی که در حالت ثابت و دقیقاً در اطراف محدودیتهای سرعت حرکت میکنید، موتور از حداقل سوخت برای حفظ حرکت خودرو استفاده میکند، در مقایسه با شتابی که سوخت بیشتری به موتور پاشیده میشود تا سرعت افزایش یابد.
حتی اگر گیربکس درگیر نباشد باعث می شود انژکتورهای سوخت کاملاً خاموش شوند و یک قطره بنزین مصرف نکنید. برخی از رانندگان ممکن است وسوسه شوند که گیربکس اتوماتیک خود را به سمت N (خنثی) بکشند. این در واقع یک تکنیک پیشرفتهتر است که فقط در صورتی کار میکند که بدانید چه کاری انجام میدهید و صراحتاً توضیح آن در اینجا بیش از حد طولانی و بالقوه بحث برانگیز باشد. در بیشتر موارد، از انجام این کار خودداری کنید و فقط در حین حرکت دنده، انتخابگر دنده را در حالت D بگذارید.
این پنج نکته را امتحان کنید و ممکن است تعجب کنید که واقعا چقدر می توانید با همان مخزن بنزین جلوتر بروید.