از سال های قدیم ایرانی ها طرفدار پرو پاقرص خودرو های کره ای بودند چرا که کیفیت رانندگی و راحتی سرنشینان با توجه به مبلغ پرداختی برای خودرو برابری می کرد.
در هر حال بازار ایران عرصه خوبی برای محصولات کره ای در همه ی زمینه ها بوده است. تا کنون دو نسل از هیوندا سانتافه در ایران فروش رفته است که هر دو مدل با استقبال فوق العاده ای رو به رو شده است. البته هیوندایی در طراحی دو نسل قبلی زیاد تغییراتی ایجاد نکرده بود اما مشتریان وفادار همچنان به خرید خودرو های سانتافه ادامه دادند، تا به امروز با طراحی فوق العاده و انقلابی سانتافه ۲۰۲۴ روبه رو شده ایم.
هیوندای سانتافه ۲۰۲۴ به طور رسمی معرفی شد تا با طراحی اصطلاحا جعبه ای یا خطی آن تفاوت ها را در نسل پنجم این خودرو به رخ بکشد. این طراحی Boxy جایگزین انحناها و خطوط نرم بدنه شده و چراغ های جلو را نیز دستخوش تغییر زیبایی کرده است که در هنگام روشن بودن به شکل H که حرف اول نام این شرکت Hyundai می باشد. محل قرار گیری چراغ های عقب هم کمی نسبت به مدل های قبلی پایین تر قرار گرفته است.
طراحی داخل کابین هیوندا سانتافه ۲۰۲۴:
می توان با اطمینان خاطر روی هیوندای حساب کرد که سبک بازی خود را با هر نسل جدید از مدل های محبوب مانند سوناتا و النترا تغییر می دهد. اما هیوندای سانتافه ۲۰۲۴ جدید حتی با توجه به گرایش های طراحی ماجراجویانه خود این خودروساز، یک حرکت کاملا رادیکال است. سانتافه جدید به کمپینگ خودروها و روند فرود در فضای باز امروزی متمایل شده است، با ظاهر جدید ناهموار و جعبهای و بدنه بلندتر و بلندتر برای فضای داخلی بیشتر، فضای بار بیشتر، و ردیف سوم استاندارد برای صندلیهای تا هفت سرنشین. طراحی جدید ممکن است برای همه جذاب نباشد، اما بحث در مورد قدرت، ویژگی ها و فناوری به روز شده سانتافه سخت است.
سانتافه ۲۰۲۴ به جای ارائه مجموعه ای سخاوتمندانه از گزینه ها مانند مدل فعلی، تصمیمات را با پنج تریم مختلف و ارتقاهای فزاینده ساده می کند. اما ارتقاهای امسال به اندازه کافی چشمگیر هستند. موتور توربوشارژ اختیاری سال گذشته تنها عرضه شده در حال حاضر با قدرت و مصرف سوخت مشابه است. در داخل، فضای بیشتری برای سرنشینان وجود دارد، اما همچنین یک صفحه نمایش پانوراما و داشبورد، دو شارژر تلفن بی سیم، و حتی یک نور UV ضد میکروب و ضد میکروب در جعبه دستکش برای اقلام مستعد گرانج مانند تلفن، کیف پول و هدفون وجود دارد. مجموعهای از ویژگیهای کمک راننده هیوندای را به رانندگی بدون هندز نزدیکتر (اما نه کاملاً کامل) نزدیکتر میکند، در حالی که تاکید سانتافه بر ماجراجویی در فضای باز به دهانه بازتر درب آسانسور گسترش مییابد که نه تنها برای بارگیری بار، بلکه برای همه موارد مفید است. آمادگی اردو و فعالیت آرامش بخش. خریدارانی که واقعاً میخواهند در فرصتهای پایین آمدن قیمت سانتافه شیرجه بزنند، میتوانند XRT را با افزایش ارتفاع سواری ۱.۳ اینچی، لاستیکهای آفرود و افزایش ظرفیت بکسل انتخاب کنند.
. هیوندای ادعا می کند که خودروی جدید دارای ۷۲۵ لیتر فضای صندوق عقب (۹۱ لیتر بیشتر از قبل) با پنج صندلی در جای خود است، و در حالی که شاید کمیت آن دشوار باشد، خودرو مشکلی در جا دادن تعداد زیاد کیف و چمدان و کیف دوربین و … نداشته است. ردیف دوم صندلی ها در عقب ترین موقعیت خود است.
کیفیت، مانند چیدمان کلی کابین، جهشی در جهت درست دارد. اگرچه بسیاری از مردم از هجوم فضای داخلی مینیمالیستی و سنگین به صفحه نمایش ابراز تاسف خواهند کرد، سانتافه در حال خروج کاملا برعکس بود. دریایی از دکمههایی که روی کنسول مرکزی چسبانده شده بودند، احساس قدیمی بودن را در آن ایجاد میکردند.
خودروی جدید طراحی تمیزی دارد. یک صفحه نمایش خمیده زیبا و پانوراما در بالای داشبورد قرار دارد که شامل یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعات سرگرمی و دیگری یک دسته ابزار دیجیتال واضح است. در زیر دریچههای هوای مرکزی یک صفحه کنترل آب و هوای حساس به لمس وجود دارد، اما با صفحههای چرخشی دما، به این معنی که انجام تنظیمات جزئی در پرواز آسانتر است.
مشخصات فنی هیوندا سانتافه ۲۰۲۴:
اگر نمی توانید فقط با نگاه کردن متوجه شوید، هیوندای سانتافه ۲۰۲۴ یک SUV بسیار متفاوت از مدل سال گذشته است. دگرگونی چشمگیر ناشی از طراحی داخلی کاملاً جدید و طراحی بیرونی مجدد است. فاصله محوری سانتافه افزایش یافته است، برآمدگی جلوی آن کاهش یافته است، و اکنون که سه ردیف صندلی دارد، فضای بسیار بیشتری برای جابجایی مسافران نسبت به قبل وجود دارد. سانتافه جدید در بهار ۲۰۲۴ به فروش می رسد.
موتور، گیربکس و عملکرد
زیر کاپوت هر هیوندای سانتافه غیرهیبریدی یک موتور ۲.۵ لیتری چهار لیتری توربوشارژر ۲۷۷ اسب بخاری قرار دارد. دیفرانسیل جلو و هشت سرعته اتوماتیک دوکلاچه استاندارد هستند و سیستم چهار چرخ محرک اختیاری است. شتاب برای یک SUV با این اندازه کافی است و توربو چهار در بیشتر شرایط بی سر و صدا عمل می کند و فقط در زیر گاز سنگین به کار می رود. راحتی سواری در اینجا اولویت است و سانتافه مقدار زیادی از آن را ارائه می دهد. هندلینگ ورزشی نیست، اما اکثر خریداران SUV سه ردیفه احتمالاً چنین ویژگی را در اولویت قرار نمی دهند.
در سری هیبریدی نیز یک موتور برقی در کنار موتور بنزینی ۱.۶ لیتری قرار گیرد. موتور بنزینی نسخه هیبرید این خودرو ۴ سیلندر و توربوشارژ است که قابلیت این را دارد تا به تنهایی ۱۷۷ اسب بخار و ۲۶۴ نیوتن متر را تولید کند. در این نسخه مجموعاً با کمک هر دو موتور، حداکثر توان ۲۲۶ اسب بخاری تولید می شود و از طریق یک گیربکس AT شش سرعته به هر چهار چرخ خودرو می رسد.
صفر تا ۱۰۰ سانتافه ۲۰۲۴:
صفر تا ۱۰۰ سانتافه ۲۰۲۴ ۸ ثانیه است.این مقدار کمی کندتر از یک سانتافه با تجهیزات مشابه از نسل قبلی است، اما همچنان با سایر کراس اوورهای سایز متوسط همخوانی دارد.
خرید گیربکس نو و استوک هیوندایی:
در حال حاضر موجودی انواع گیربکس های هیوندایی در مجموعه تاپ گیربکس تقریبا کامل است و این مجموعه برای فروش و ارسال هر نوع گیربکس برای خودروهای مختلف هیوندا آماده خدمت رسانی است.
گیربکس های نو و استوک با ضمانت کارکرد همراه با گارانتی تقدیم مشتریان خواهد شد. و قیمت ها با توجه به قیمت متغیر این روز های دلار به منصفانه ترین شکل ممکن خواهد بود.
جمع بندی:
هیوندای سانتافه جدید با بهبود نسبت به نسل قبلی خود از هر نظر، بر اساس یک خط پایه محکم ساخته شده و خود را با بهترین خودروهای این کلاس هماهنگ می کند. رفتار آرام آن برای خریداران خودروهای خانوادگی ایدهآل خواهد بود، همانطور که کابین هفت نفره بزرگ و پر از فناوری نیز ایدهآل خواهد بود. اگر از نظر مالی هم هیوندا بتواند قیمت به صرفه تری برای این خودرو در نظر بگیرد در بسیاری از بازار های خودرو این سانتافه جدید میتواند حتی رقبای با نشان برتر را نیز نگران کند.