نکاتی برای طول عمر بیشتر گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک ساختاری متفاوت از گیربکس دستی دارد به دلیل انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به گیربکس و ساختار هیدرو الکترو مکانیکی آن نگه داری از
خودرو اتوماتیک مستلزم دقت و حساسیت بیشتری است.
رعایت موارد زیر باعث افزایش طول عمر انواع گیربکس اتوماتیک می شود:
۱.هنگام رانندگی در ترافیک سنگین و طولانی (بیشتر از ۱۵ دقیقه) از سیستم تعویض دنده دستی (+-M) استفاده کنید. پس از باز شدن راه دنده را در وضعیت D قرار
داده و به رانندگی ادامه دهید. تعویض های مکرر دنده ۱ به دو و برعکس در گیربکس اتومات باعث گرم شدن آن شده و تقه هایی که در اثر این کار در گیربکس ایجاد می
شود در دراز مدت آن را از تنظیم خارج می کند.
۲. مسیر های سربالایی و پرشیب به گیربکس فشار وارد می کنند حتی المقدور از تردد در این مسیر ها اجتناب کنید.
۳. حمل بار و سرنشین اضافه در خودرو اوتوماتیک و بکسل کردن خودرو دیگر از عمر قطعات گیربکس اتوماتیک می کاهند.
۴. در توقف های کمتر از دو دقیقه (مثلا چراغ قرمز) پای خود را روی ترمز نگه دارید و دنده را به N یا P منتقل نکنید.زیرا استهلاک این تغییر وضعیت بیشتر از استهلاک کارکردن درجای گیربکس است. در صورت توقف بیش از دو یا سه دقیقه پشت چراغ قرمز دنده را در وضعیت N قرار دهید نه P
۵. گیربکس اتوماتیک پژو برای رانندگی عادی طراحی شده استفاده مکرر از دکمه S (اسپورت) فشار زیادی به گیربکس وارد میکند و کمتر باید مورد استفاده قرار گیرد.
۶. برای شروع حرکت ابتدا دنده را به D منتقل کرده پس از احساس درگیرشدن گیربکس (صدای تق و تکان خفیف) شروع به گاز دادن کنید. در غیر اینصورت ضربه وارده به گیربکس به آن آسیب وارد می کند.
۷. روغن گیربکس را در زمانبندی و کیلومتر تعیین شده تعویض کنید.
۸. خطاهای گیربکس را جدی گرفته و در اولین فرصت به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.ادامه رانندگی با گیربکس معیوب باعث گسترش خرابی به سایر قطعات شده و هزینه و زمان را تعمیرات آن را چندین برابر می کند.
۹. کمپانی های خودرو سازی با گذشت زمان برنامه های جدیدتری برای نرم افزار گیربکس ارائه می کنند. برنامه کامپیوتر گیربکس را هر ۲ سال یکبار بروز کنید.
۱۰. پدال گاز را نرم جا به جا کنید با توجه به طرز کار گیربکس اتومات فشار دادن زیاد و نا منظم پدال گاز باعث ضربه به گیربکس شده و از عمر آن می کاهد.
۱۱. در برف و گل و… بکسبات نکنید زیرا ،نرم افزار گیربکس برای چنین شرایطی طراحی نشده است.
۱۲. در صورت پارک کردن خودرو در سربالایی و سرازیری برای خاموش و روشن کردن خودرو به شرح زیر عمل کنید:
خاموش کردن:
۱-دنده را به N منتقل کنید.
۲-پای خود را روی پدال گازبردارید و ترمز را فشار دهید و همزمان ترمز دستی را بکشید.
۳- پای خود را از روی پدال ترمز بردارید و وقتی خودرو ایستاد ،دنده را به P منتقل کنید.
۴-سوییچ را خاموش کنید.
روشن کردن:
۱-سوییچ را روشن کنید .
۲-دنده را در حالت D یا R قرار دهید.
۳-ترمز دستی را بخوابانید.
۴-حرکت کنید.
در نتیجه انجام این موارد، هرگز نباید لیور (دسته دنده اتوماتیک) در وضعیت P ، D و یا R گیر کند و با زور از این وضعیت خارج شود.
۱۳. سایز اصلی رینگ و لاستیک خود را تغییر ندهید،طراحی گیربکس، نرم افزار و محاسبات دنده ها بر اساس سایز اصلی رینگ و لاستیک انجام شده اند. با تغییر سایز لاستیک و رینگ عمر و کارایی گیربکس کاهش می یابد.
۱۴. در صورت استفاده از زنجیر چرخ، از نمونه های نازکتر (ترجیحا لاستیکی) استفاده کنید. زنجیر چرخ بزرگ،کارایی گیربکس را کم کرده و به قطعات ترمز ABS آسیب می رساند.
۱۵. خورو های اتوماتیک سیستم برق پیچیده تری نسبت به سایر خودرو ها دارند،ترجیحا از وسایل برقی اضافه مانند چراغ زنون ، آمپلی فایر، دزدگیر متفرقه و … استفاده نکنید.
۱۶. مجموعه گیربکس اتوماتیک سنسور ها و مدار های الکترونیکی حساسی دارد و موتور شویی برای آنها توصیه نمیشود.
۱۷. عملکرد و کارایی گیربکس منوط به دریافت قدرت متناسب از موتور است ، موتور خودرو شما باید توان خروجی درستی داشته باشد و در نتیجه : بنزین استاندارد با اکتان بالاتر از ۹۵ استفاده کنید.