وبلاگ

نقد و کارشناسی گیربکس دنا اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک

دنا پلاس اتوماتیک نیز همچون اغلب سدان‌های شرکت ایران خودرو بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ بنا شده است و از آنجایی که این کمپانی خودروسازی علاقه چندانی به ایجاد تغییرات اساسی در نمای ظاهری محصولات خود ندارد، طراحی کلی دنا پلاس اتومات نیز دست نخورده باقی مانده و کاملا شبیه به دنا پلاس توبوشارژ است. مطمئنا اگر شرکت ایران خودرو برای ایجاد تغییرات اساسی در نمای ظاهری این خودرو دست به کار نشود، بزودی تشخیص نمونه اتومات دنا پلاس از توربوشارژ کار بسیار سختی خواهد بود!

در کابین دنا پلاس اتوماتیک دسته دنده براق گیربکس اتومات این خودرو و همچنین دکمه استارت موجود در بخش پایینی کنسول جر معدود تغییراتی هستند که در این فضا به چشم می‌خورد. براساس اطلاعات درج شده در سایت ایران خودرو، اگر سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه‌ای این خودرو را نادیده بگیریم، دنا پلاس اتوماتیک از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی در سطح کاملا مشابهی با دنا پلاس توربوشارژ قرار خواهد گرفت. پیشرانه‌ای که برای این سدان خانوادگی در نظر گرفته شده، همان پیشرانه EF7 تنفس طبیعی بوده و تا اینجای کار هیچ خبری از پیشرانه توربوشارژ نیست.

دنا

دنا

 

 

 

دنا-پلاس-اتوماتیک-توربو

دنا-پلاس-اتوماتیک-توربو

 

 

دنا پلاس توربو اتوماتیک

 

دنا پلاس به‌عنوان نسخه فیس‌لیفت و آپشنال دنا، نخستین بار در سال ۱۳۹۵ معرفی و به بازار عرضه شد. نسخه توربو دنده‌ای این خودرو هم از سال ۱۳۹۷ به بازار آمد که علاوه بر موتور توربو، با تفاوت‌های ظاهری و داخلی مثل استفاده از رینگ ۱۶ اینچی ۵ پیچ، لیور دنده جدید، موکت کف با نشان Turbo و فرمان چرمی با دوخت قرمز از برادر تنفس طبیعی خود متمایز می‌شد. بالأخره در سال ۱۳۹۹ هم نوبت به عرضه دنا پلاس توربو اتوماتیک رسید تا خانواده این سدان ملی ایران خودرو کامل‌تر از همیشه شود. دنا پلاس اتوماتیک به‌جز نشان ۶AT روی گلگیر جلو سمت راننده، هیچ تفاوت ظاهری با نسخه توربو دنده‌ای ندارد.

 

نمای داخلی دنا پلاس

نمای داخلی دنا پلاس

نمای داخلی دنا

نمای داخلی دنا

 استهلاک گیربکس دنا اتوماتیک:

 

گیربکس شش سرعته اتوماتیک دنا پلاس توربو متعلق به شرکت DAE هست و یک گیربکس چینی است و بحث کیفیت روی این گیربکس به شدت حائز اهمیت هست، و فرایند ساخت و مونتاژ آن که توسط گروه ایرانخودرو صورت گرفته است، مهم است. . اساس کار این گیربکس و تکنولوژی ساخت آن با توجه به اینکه در صنعت خودروسازی داخل کشور تنوع گیربکس اتوماتیک نداریم، خوب است.

کنترل استهلاک در گیربکس‌های اتوماتیک فقط به کیفیت ساخت و مونتاژ مربوط است. در وهله بعدی، این موضوع ارتباط مستقیم با سیستم کنترل حرارت گیربکس دارد. اگر براساس وزن اتاق و قدرت پیشرانه توان موتور به خوبی تطبیق داده نشده باشد، نه تنها استهلاک گیربکس بلکه سایر اجزا نیز دچار کاهش عمرمفید خواهد شد.

شرکت‌های تولید کننده گیربکس اتوماتیک چینی معمولا محصولات خود را از روی گیربکس‌های اتوماتیک ژاپنی کپی برداری می‌کنند

یکی از گیربکس‌های اتوماتیک متداول در صنعت خودرو کشور به ویژه گروه صنعتی ایران خودرو، گیربکس آ ال ۴ یا همان گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ است. این گیربکس اتوماتیک دارای تکنولوژی متعلق به ۳۰ سال گذشته و منسوخ شده است. اما تکنولوژی گیربکس اتوماتیک شش سرعته دنا متعلق به ۱۰ تا ۱۲ سال پیش است. این گیربکس از روی تویوتا یاریس الگو برداری شده است.

اگر قرار باشد در گیربکس اتوماتیک دنا  مشکلاتی از قیبل عدم خنک کاری مناسب، ضعف قطعات هیدرولیکی و… وجود داشته باشد، ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان هزینه تعمیر ناشی از خرابی مذکور برای مالک وجود خواهد داشت.

مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)