گر اهل ماشینبازی باشید، حتماً اسم «گیربکس دوکلاچه» زیاد به گوشتان خورده. اما وقتی پای برندهایی مثل پورشه و فولکسواگن وسط میآید، ماجرا از یک انتقال ساده نیرو فراتر میرود! در این مقاله میخواهیم به دنیای دو غول آلمانی، یعنی PDK پورشه و DSG فولکسواگن سر بزنیم و ببینیم چه تفاوتهایی بین این دو فناوری وجود دارد و چرا PDK تا این حد خاص و محبوب است.
گیربکس PDK چیست؟
PDK یا Porsche Doppelkupplungsgetriebe (به معنی «گیربکس دوکلاچه پورشه») اولینبار در دهه ۸۰ میلادی برای خودروهای مسابقهای پورشه ۹۵۶ و ۹۶۲تولید شد، در واقع، پورشه از همان ابتدا دنبال انتقال قدرتی بود که بدون وقفه و با بالاترین بازدهی انجام شود در نتیجه؟ فناوریای که هم سرعت تعویض دنده باورنکردنی دارد و هم احساس رانندگی طبیعیتر را ارائه میدهد تولید شد.
PDK از دو کلاچ مستقل برای دندههای زوج و فرد استفاده میکند. به این معنی که وقتی دنده ۳ درگیر است، دنده ۴ از قبل آماده است تا بدون کوچکترین مکثی وارد شود.
به همین دلیل، تعویض دنده در PDK آنقدر نرم و سریع است که راننده تقریباً چیزی حس نمیکند فقط شتاب خالص و بیوقفه رو منتقل می کند.
اما DSG فولکسواگن چطور؟
گیربکس DSG مخفف (direct shift gearbox)در اصل همان ایدهی دوکلاچه را دنبال میکند ، توسعهی آن نیز توسط گروه فولکسواگن انجام شد، اما با تمرکز روی کاربرد روزمره، اقتصادی و تولید انبوه برای خودروهای فولکس، آئودی، اشکودا و سئات است ، DSG هم از دو کلاچ مجزا استفاده میکند، اما معمولاً در نسخههای سبکتر آن (مثل ۶ یا ۷ سرعته) از کلاچ خشک استفاده میشود تا هزینه تولید پایینتر و مصرف سوخت کمتر باشد.
در حالی که PDK تقریباً همیشه از کلاچ تر (Wet Clutch) استفاده میکند تا بتواند گشتاور و حرارت بالاتر را تحمل کند چیزی که برای خودروهای اسپرت حیاتی است.
تفاوتهای اصلی PDK و DSG:
گیربکس PDK مناسب برای خودروهای مسابقهای پورشه و DSG های فولکسواگن مناسب خودروهای شهری و اقتصادی است که از کلاچ های PDK تر(روغنی) و DSG ها خشک یا تر بستگی به مدل دارد، در حالت سرعت تعویض دنده PDK ها فوقالعاده سریع (تا ۱۰۰ میلیثانیه) و DSG ها سریع ولی نه در حد PDK عمل می کنند و هزینه نگهداری PDK بالاتر به دلیل تخصصیتر بودن و DSG ارزانتر و سادهتر انجام میگیرد.
در نهایت کدام بهتر است؟
پاسخ به این سوال بستگی به انتظارتان دارد!اگر عاشق رانندگی اسپرت، شتابهای بیوقفه و صدای جذاب موتور هستید، PDK یک شاهکار مهندسی است که فقط پورشه میتواند ارائه کند.
اما اگر دنبال راحتی، صرفهجویی و دوام در ترافیک روزمره هستید، DSG انتخابی هوشمندانه و اقتصادیتر خواهد بود.در واقع، میتوان گفت PDK نسخه “سوپراسپرت” از همان ایده DSG است — دو فناوری با یک DNA اما با دو شخصیت کاملاً متفاوت: یکی مخصوص پیست، دیگری مخصوص خیابان.
خرید گیربکس اتوماتیک به چه صورت امکان پذیر است؟
وقتی تصمیم به خرید گیربکس اتوماتیک می گیرید طبیعی است که دو گزینه به ذهنتان خطور کند که گیربکس نو خریداری کنیم یا استوک ، اما چیزی که مهم است نوع گیربکس سلامت و کارکرد آن است بسیاری در خرید گیربکس استوک احساس خطر دارند و نگران خرید گیربکس استوک هستند اما اگر گیربکس اتوماتیک استوک زیر نظر یک مکانیک کاربلد تست شود و تاییدیه از سوی مکانیک را دریافت کند دیگر مشکلی در خرید گیربکس اتوماتیک نیست علاوه بر تست گیربکس نگاتی هم مثل گارانتی می تواند در خرید شما را مسمم تر کند . گاهی یک گیربکس استوک سالم با کارکرد کم می تواند از یک گیربکس اتوماتیک استوک هم کیفیت بالاتری داشته باشد زیرا یک گیربکس اتوماتیک استوک مورد تست و بررسی قرار گرفته است و مجموعه تاپ گیربکس روی تمام گیربکس های اتوماتیک خود گارانتی در نظر گرفته تا بتوانید خریدی با اطمینان و با خیال راحت تجربه کنید.