وبلاگ

مشکلات رایج گیربکس‌های قدیمی پورشه

پورشه یکی از معتبرترین برندهای خودروسازی جهان است که همواره در نوآوری و تکنولوژی پیشرو بوده. با این حال، در مدل‌های قدیمی‌تر پورشه، مخصوصاً آن‌هایی که از گیربکس‌های اتوماتیک تیپ‌ترونیک و اتوماتیک سنتی استفاده می‌کردند، مشکلاتی مشاهده می‌شود. این گیربکس‌ها اگرچه در زمان خود پیشرفته بودند، اما با گذشت زمان و کارکرد بالا دچار خرابی‌هایی می‌شوند که شناخت آن‌ها برای صاحبان خودرو اهمیت زیادی دارد.

معرفی انواع گیربکس‌های قدیمی پورشه:

پورشه در دهه‌های گذشته از گیربکس‌های مختلفی استفاده کرده است که در ادامه به بررسی آن میپردازیم:

گیربکس اتوماتیک سنتی (Automatic Transmission):

از  این نوع گیربکس بیشتر در مدل‌های لوکس‌تر دهه ۸۰ و ۹۰ استفاده می‌شد.

گیربکس تیپ‌ترونیک (Tiptronic):

از اوایل دهه ۹۰ وارد مدل‌های پورشه شد و ترکیبی از حالت اتوماتیک و دستی شبیه‌سازی‌شده ارائه می‌داد.

که هر دو نوع گیربکس با گذشت زمان، ضعف‌ها و مشکلات مشخصی از خود نشان داده‌اند.

مشکلات رایج گیربکس‌های اتومات پورشه قدیمی:

تاخیر در تعویض دنده (Delayed Shifting):

یکی از مشکلات شناخته‌شده در گیربکس تیپ‌ترونیک و باعث ضربه یا تکان در هنگام شتاب‌گیری می‌شود.

نشتی روغن گیربکس:

برخی از مشکلات در این بخش بیشتر در اثر خشک شدن اورینگ‌ها و واشرهای قدیمی رخ می دهد ،کاهش سطح روغن می‌تواند منجر به داغ شدن بیش‌ازحد گیربکس و آسیب داخلی شود.

خرابی مبدل گشتاور (Torque Converter Failure):

این مشکل در مدل‌های اتوماتیک سنتی و تیپ‌ترونیک بسیار رایج بود ، علائم آن شامل لرزش در سرعت پایین، تاخیر در شروع حرکت و سر و صدای غیرعادی است.

مشکلات سوپاپ بدنه (Valve Body Issues):

سوپاپ بدنه وظیفه کنترل فشار روغن و فرمان به کلاچ‌ها را دارد و فرسودگی آن منجر به تعویض خشن دنده‌ها یا قفل شدن در یک دنده می‌شود.

خرابی واحد کنترل گیربکس (TCU):

واحد کنترل الکترونیکی گیربکس در مدل‌های دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ مستعد خطا و خرابی بود و این موضوع می‌تواند باعث ورود گیربکس به حالت اضطراری (Limp Mode) شود.

فرسودگی کلاچ‌های داخلی:

به مرور زمان صفحات کلاچ داخلی گیربکس تیپ‌ترونیک ساییده می‌شوند و این مشکل باعث لغزش در دنده‌ها و کاهش کارایی شتاب می‌گردد.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک پورشه:

تاخیر یا ضربه در تعویض دنده‌ها ، لرزش و صدای غیرعادی در سرعت‌های پایین ،نشتی روغن قرمز رنگ از زیر خودرو، روشن شدن چراغ هشدار گیربکس یا موتور قفل شدن گیربکس روی یک دنده (Limp Mode).

روش‌های نگهداری و پیشگیری:

تعویض منظم روغن گیربکس (هر ۴۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر در مدل‌های قدیمی)،بررسی دوره‌ای نشتی‌ها و تعویض واشرها و اورینگ‌ها،استفاده از روغن و فیلتر اصل یا برندهای معتبر مطابق با استاندارد پورشه،بازرسی مبدل گشتاور و سوپاپ بدنه در صورت مشاهده لرزش یا تعویض‌های خشن و رسیدگی سریع به خطاهای الکترونیکی تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

گیربکس‌های اتومات قدیمی پورشه (به‌ویژه تیپ‌ترونیک) با وجود پیشرفته بودن در زمان خود، امروزه به دلیل فرسودگی و عمر بالا دچار مشکلاتی می‌شوند. رسیدگی به‌موقع، سرویس دوره‌ای و استفاده از روغن اصل می‌تواند عمر این گیربکس‌ها را افزایش داده و هزینه‌های سنگین تعمیرات را کاهش دهد.

مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)