وبلاگ

فولی یا پولی چیست؟

فولی یکی قطعات مهم گیربکس اتوماتیک می باشد که در سیستم تایمینگ خودرو نقش ویژه ای دارد. در واقع پولی یا به اصطلاح برخی تعمیرکاران فولی غلتکی است که به دور تسمه تایم می پیچد و دو محور اصلی موتور را به هم وصل میکند.

وظیفه پولی چیست؟

در واقع وظیفه فولی در سیستم انتقال قدرت بسیار مهم است و فولی یا پولی شفت موتور نیروی لازم را دریافت می کند و با غلتاندن تسمه تایم به قسمت های دیگر منتقل می کند.

وظیفه pully

پولی برای تغییر دنده بسیار کاربردی است، با استفاده از دندادنه های تعبیه شده روی پولی و چرخاندن تسمه تایم و انتقال نیروی موتور از طریق چرخانده شدن دندانه های دنده ، تعویض دنده به خوبی صورت گرفته و قدرت خودرو پایدار تر خواهد بود.

فولی در کجا قرار دارد؟

همانطور که گفتیم فولی یکی از عوامل مهم انتقال قدرت موتور است و این قطعه در سیستم پیچیده گیربکس اتوماتیک که این وظیفه را به عهده دارد واقع شده است. پولی دقیقا در قسمت جلو گیربکس قرار دارد.

این قطعه یک میله بلند و دندانه دار است.

پولی از چه جنسی است؟

پولی باید از استحکام بالایی برخوردار باشد به همین دلیل از آلیاژ های نیکل و یا فولاد و یا کروم در ساخت این قطعه ی کاربردی استفاده می گردد.

پولی قطعه ای ست دندانه دار که شبیه به ماسوره خیاطی است ، این قطعه در سایز های مختلف موجود است و قطرهای مختلف بسته به نوع گیربکس و میزان نیرویی ک قرار است منتقل شود تعیین میشود و نکته بسیار مهم این است که تسمه ای که قرار است به دور آن پیچیده شود باید با تمام ویژگی های پولی مطابقت داشت باشد تا به خوبی وظیفه خود را انجام دهد.

همانطور که گفتیم این قطعه شبیه به ماسوره خیاطی است که در مرکز آن سوراخی جهت قرار گرفتن روی محور مورد نظر را دارد.

انواع پولی کدام است؟

پولی انواع مختلفی دارد که بسته به قرارگیری در موقعیت وظیفه مشخصی را دنبال میکند.

انواع پولی عبارتند از:

  • پولی سر میل لند
  • پولی کمپرسور کولر
  • پولی هیدرولیک فرمان
  • پولی آلترناتور
  • پولی پمپ روغن
  • پولی پمپ آب

فواید سیستم فولی و تسمه؟

کاهش مصرف سوخت حین استفاده از کولر

بهبود عملکرد سیستم ترمز حین استفاده از کولر

برطرف شدن کم بودن توان خودرو حین استفاده از کولر

حذف فشار پمپ هیدرولیک روی محور میل لنگ

علایم خرابی پولی چیست؟

پولی سر میل لنگ ممکن است به دلایل مختلفی خراب شود، از جمله:

استفاده از پولی سر میل لنگ نامرغوب  باعث می شود که عمر کوتاهی داشته باشد و عملکرد دیگر قطعات را تحت تاثیر قرار می دهد، همچنین باعث لرزش و سایش در لاستیک میانی خواهد شد.

اگر صدایی غیر عادی (مانند صدای جیغ) از پولی سر میل لنگ شنیدید، پولی خراب است. این صدا ممکن است ناشی از خرابی یکی از قطعات مانند بلبرینگ پولی سر میل لنگ، کمپرسور کولر و … باشد. ضربه ای با شدت بسیار کم به میل لنگ وارد می کند و باعث ایجاد صدای غیر عادی در ماشین می شود.

زمانی که در جاده یا بزرگراه با سرعت زیاد حرکت می‌کنید اگر کولر را روشن کنید ضربه شدیدی به پولی سر میل لنگ وارد می شود.

روشن کردن ماشین در زمان دور زدن باعث خرابی پولی می شود، زیرا باعث می شود به کمپرسور کولر فشار وارد شود، همچنین از طرف میل لنگ فشار زیادی به هیدرولیک فرمان وارد می شود.

خرابی هرزگرد ها یا پولی هایی که مستقیم یا غیر مستقیم با پولی سر میلنگ ارتباط دارند باعث وارد کردن ضربه به پولی می شود.

پولی میل لنگ

پولی میل‌لنگ

این پولی که چرخ تایم یا پولی تایم نیز نامیده می‌شود، مهمترین چرخ تسمه خودرو است. این قطعه که روی محور خروجی میل لنگ سوار می‌شود، از بخش تشکیل شده است.

  • قطعه داخلی
  • قطعه میانی
  • قطعه خارجی

این ساختار برای ایجاد استحکام در این قطعه در نظر گرفته می‌شود. قطعه داخلی و خارجی پولی میل‌لنگ فلزی و معمولا چدنی هستند و قطعه میانی از جنس لاستیک فشرده است که به‌سختی بین دو بخش داخلی و خارجی جاسازی می‌شود. قطعه خارجی بسته به فرم تسمه، دندانه‌دار یا شیاردار طراحی می‌شود و قطعه داخلی نیز توسط خار تثبیت و پیچ مخصوص روی محور میل‌لنگ ثابت می‌شود. قطعه میانی نیز، به دفع ضربات ناشی از قدرت انتقالی می‌پردازد. این قطعه، انعطاف‌پذیری بسیار کمی را به پولی می‌دهد که شوک‌های ناشی از استارت خوردن موتور، روشن شدن کمپرسور کولر، چرخش‌های ناگهانی و حداکثری فرمان و ریپ‌زدن‌های احتمالی موتور به میل‌لنگ و اجزای دیگر منتقل نشود. شوک‌هایی که می‌تواند آسیب به میل‌لنگ را به‌دنبال داشته باشد.

اجزای ساختاری پولی سر میل لنگ

در اینجا قسمت های مختلف پولی سر میل لنگ توضیح داده خواهد شد:

  • قسمت داخلی: این قسمت به میله متصل می شود. جنس آن از فلز و شیار دار است.
  • قسمت میانی: روی قسمت داخلی قرار دارد. جنس آن تمام لاستیک است. یک حالت ارتجاعی دارد که ضربات کمپرسور به موتور را دفع و خنثی می کند.
  • قسمت خارجی: روی قسمت میانی قرار دارد. جنس آن از فلز است. شیار هایی مخصوص روی آن طراحی شده است که مانع افتادن تسمه می شود.
  • پیچ و خار تثبیت: خار تثبیت روی پولی در قسمت داخلی قرار می‌گیرد که به میل لنگ متصل است و با پیچ روی پولی محکم می شود. خار تثبیتباعث ثابت ماندن پولی در جای خود می شود. همچنین مانع از شل شدن پولی در هنگام چرخش می شود.

اجزای ساختاری پولی سر میل لنگ

 

مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)