وبلاگ

علائم خرابی فن رادیاتور، علل و نحوه بررسی آن

فن رادیاتور یکی از بخش های اصلی سیستم خنک کننده موتور است. فن رادیاتور به عنوان فن خنک کننده نیز شناخته می شود.

جدیدترین خودروها دارای یک فن خنک کننده برای استخراج گرما از مایع خنک کننده در گردش در سراسر موتور هستند. این به محافظت از موتور در برابر گرمای بیش از حد کمک می کند. همانطور که فن رادیاتور خراب می شود، علائم مختلفی ایجاد می کند که می توانید فن را شناسایی و تعمیر کنید. این مقاله علت خرابی فن خنک کننده رادیاتور، علائم و نحوه آزمایش آن را توضیح می دهد.

فن رادیاتور چیست؟

فن رادیاتور یک فن سیستم خنک کننده است که هوای سرد را از طریق رادیاتور می دمد تا دمای مایع خنک کننده را کاهش دهد و موتور خودرو را خنک کند. فن رادیاتور بین موتور و رادیاتور قرار دارد. به ویژه هنگامی که وسیله نقلیه ثابت است یا بسیار آهسته کار می کند برای پمپاژ هوا به کوره بسیار مفید است.

وظیفه اصلی فن خنک کننده استخراج گرمای مایع خنک کننده و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور است. بنابراین، کارآمد بودن فن برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور و آسیب های دیگر بسیار مهم است.

این فن هوا را از طریق رادیاتور می دمد تا دمای موتور کاهش یابد. اغلب در سرعت های پایین استفاده می شود و زمانی که هوا به طور طبیعی توسط سیستم جریان نداشته باشد، بیکار می شود.

فن رادیاتور چیست

اگر هوای خنک کننده رادیاتور از داخل رادیاتور عبور نکند، موتور شروع به گرم شدن بیش از حد می کند.

گرم شدن بیش از حد موتور یکی از رایج ترین علائم بد بودن فن خنک کننده است. همچنین، عملکرد سیستم تهویه مطبوع ممکن است ضعیف از حد معمول باشد، یا ممکن است صدای غرش از محفظه موتور بشنوید.

علائم بد بودن یا خراب بودن فن رادیاتور

در صورت مشاهده هر گونه نشانه ای از معیوب بودن فن رادیاتور، باید در اسرع وقت آن را تعویض یا تعمیر کنید. از آنجایی که فن خنک کننده رادیاتور خراب می شود، یکی از علائم زیر را ایجاد می کند:

  • گرمای بیش از حد موتور
  • کولر گازی کار نمی کند
  • چراغ هشدار دما
  • خنک کننده داغ
  • صدای بلندی که از فن خنک کننده می آید
  • فن فعال نمی شود

۱) گرم شدن بیش از حد موتور

گرم شدن بیش از حد موتور یکی از اولین علائم بد بودن فن خنک کننده رادیاتور است. وظیفه اصلی فن خنک کننده خنک کردن مناسب مایع خنک کننده داغ و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور است. با از کار افتادن فن، مایع خنک‌کننده به دلیل داغ شدن بیش از حد موتور، نمی‌تواند موتور را به‌درستی استخراج کند.

گرمای بیش از حد موتور ممکن است مشکلات زیر را ایجاد کند:

اول، موتور ممکن است به شدت آسیب ببیند، که منجر به تعمیر بیشتر می شود.

دوم، تا زمانی که مشکل را برطرف نکنید، خودرو ممکن است نتواند رانندگی کند.

car-engine-overheat

۲) کولر گازی کار نمی کند

اغلب نادیده گرفته می شود، اما یک فن رادیاتور نقش مهمی در سیستم تهویه مطبوع خودرو دارد. به ویژه فن رادیاتور وظیفه کشیدن هوا را روی کندانسور AC دارد.

بنابراین، اگر تهویه مطبوع شما آنطور که باید خنک نمی شود، یا هوا گرم می شود، ممکن است نقص فن خنک کننده خراب باشد. این می تواند زمانی که با سرعت کمتری رانندگی می کنید، جایی که جریان هوای طبیعی کمتری روی کندانسور وجود دارد، آشکارتر باشد.

فن کار نمیکند

با این حال، این علامت به تنهایی لزوماً به معیوب بودن فن رادیاتور اشاره نمی کند. معمولاً مشکلات مربوط به تهویه مطبوع ناشی از مشکلات اجزای خاص آن است. با این وجود، اگر این را همراه با علائم دیگری که در مورد آن صحبت کردیم، متوجه شدید، عاقلانه است که فن های خنک کننده را بررسی کنید.

۳)چراغ هشدار دما

چراغ هشدار دما مشکل سیستم خنک کننده را نشان می دهد. این چراغ روی داشبورد خودرو قرار دارد. این چراغ به دلیل دمای بالای موتور یک هشدار نشان می دهد.

در چنین شرایطی موتور را خاموش کرده و منتظر خنک شدن بمانید. پس از خنک شدن موتور، خودرو را بررسی کرده و دلیل دمای بالای موتور را بیابید. چراغ هشدار دما ممکن است به دلیل معیوب بودن یا عملکرد ضعیف فن خنک کننده ظاهر شود.

چراغ هشدار دما

۴) خنک کننده داغ

مایع خنک کننده مایعی است که برای استخراج دمای موتور استفاده می شود. خنک کننده مناسب موتور را تضمین می کند. همانطور که مایع خنک کننده گرمای موتور را استخراج می کند، گرم می شود و به رادیاتور می فرستد، جایی که فن رادیاتور مایع خنک کننده را خنک می کند. اگر فن خراب شود، مایع خنک کننده خنک نمی شود و باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود.

۵) صدای بلندی که از فن خنک کننده می آید

اگر قسمتی از فن رادیاتور آسیب دیده باشد، ممکن است صداهای بلندی بشنوید. باید بدانید که ماشین شما چگونه عمل می کند، از جمله صداهای غیرعادی که از محفظه موتور می آید. در چنین شرایطی بلافاصله با مکانیک تماس بگیرید تا مشکل را برطرف کند.

سر و صدای فن

۶) فن فعال نمی شود

وقتی فن رادیاتور از کار می افتد به این معنی است که خراب شده است. در چنین شرایطی، موتور فن ممکن است بسوزد یا خراب شود.

در هر صورت اگر فن کار نمی کند باید متوجه شوید که فن مشکل دارد. اگر این روند ادامه پیدا کند، ممکن است به مشکلات بزرگتری منجر شود.

علت خرابی فن رادیاتور

فن رادیاتور به دلیل یک یا چند مورد از دلایل زیر خراب می شود:

  • فیوز فن رادیاتور سوخته
  • رله فن معیوب
  • مایع خنک کننده ناکافی
  • آسیب فیزیکی
  • سنسور دمای بد خنک کننده
  • سیم کشی شکسته

۱) سوختن فیوز فن رادیاتور

حداکثر قطعات خودروهای الکتریکی از فیوزهای مدار استفاده می کنند. به طور مشابه، فن خنک کننده نیز دارای فیوز است. با منفجر شدن فیوز، موتور فن از کار می افتد. در صورت سوختن یا سوختن فیوز، فن نمی تواند برق را از سیستم دریافت کند.

فیوز رادیاتور

خرابی موتور فن یا افزایش برق نیز می تواند فیوز را منفجر کند و از آسیب دیدن سایر قطعات جلوگیری کند. در صورت سوختن فیوز، باید فوراً آن را تعویض کنید تا فن کارآمد باشد.

۲) رله فن معیوب

فن رادیاتور اغلب به مقدار قابل توجهی جریان نیاز دارد و بنابراین، رله ای وجود دارد که برق آن را تامین می کند. این رله ممکن است آسیب ببیند و از کارکرد فن رادیاتور جلوگیری کند.

رله فن معمولاً در جعبه فیوز محفظه موتور قرار می گیرد. با این حال، همیشه ایده خوبی است که برای تعیین مکان دقیق آن به دفترچه راهنمای سازنده خود مراجعه کنید.

۳) خنک کننده ناکافی

اگر وسیله نقلیه شما مایع خنک کننده کافی نداشته باشد، به طور بالقوه می تواند هوا را به داخل سیستم خنک کننده فشار دهد و باعث شود سنسور دمای مایع خنک کننده دمای واقعی خنک کننده را اشتباه بخواند. در چنین شرایطی، پر کردن مخزن خنک کننده بسیار مهم است.

سطح پایین مایع خنک کننده ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شود و در بدترین حالت ممکن است باعث گیرکردن موتور شود. گرمای بیش از حد به دلیل از دست دادن مایع خنک کننده می تواند به موتور شما آسیب جدی وارد کند و در نتیجه هزینه های تعمیر قابل توجهی را به همراه داشته باشد. بنابراین، همیشه باید سطح مایع خنک کننده کافی را در خودروی خود حفظ کنید.

۴) آسیب فیزیکی

اگر فن رادیاتور شما کار نمی کند، در واقع می تواند به فن های رادیاتور معیوب نسبت داده شود. فن شما ممکن است در اثر تصادف یا شرایط سخت آسیب ببیند. موتورهای الکتریکی درون این فن ها می توانند به مرور زمان تخریب شوند و در نهایت از کار بیفتند.

برای تست سریع و آسان فن رادیاتور برقی می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک سیم از باتری ماشین بگیرید.
  • کانکتور فن را جدا کنید.
  • سپس، یک سیم ۱۲v+ محافظت شده (یک سیم با فیوز) و یک سیم زمین را در کانکتور قرار دهید.

۵) سنسور دمای خنک کننده بد

مدل‌های خودرو معمولاً از یکی از دو سیستم استفاده می‌کنند: یا کنترل فن با واحد کنترل موتور یکپارچه شده است یا یک ماژول کنترل فن جداگانه وجود دارد. در هر دو سناریو، این مکانیسم‌های کنترلی برای تعیین زمان درگیر شدن فن‌های خنک‌کننده بر حسگر دما تکیه می‌کنند.

وقتی سنسور دمای مایع خنک‌کننده خراب می‌شود، فن رادیاتور خودروی شما به خوبی کار نمی‌کند. تعداد کمی از خودروها دارای سنسورهای دمای مایع خنک کننده موتور مجزا برای ماژول کنترل موتور (ECM) و فن رادیاتور هستند.

۶) سیم کشی شکسته

اگر موتور شما بیش از حد گرم می شود و فن رادیاتور فعال نمی شود، ممکن است مشکل از سیم کشی معیوب یا اتصال ضعیف باشد. سیم هایی که رله یا کنترلر را به فن رادیاتور متصل می کنند را بررسی کنید. به دنبال هر گونه نشانه خوردگی روی کانکتورها باشید.

آزمایش سیم‌ها با مولتی‌متر همیشه بهترین راه برای بررسی کارکرد آنها نیست، زیرا برای اطمینان بیشتر باید آنها را تحت فشار قرار دهید. اما می توانید از یک مولتی متر به عنوان اولین گام استفاده کنید تا ببینید آیا برق به فن رادیاتور می رسد یا خیر.

عملکرد فن رادیاتور چگونه است؟

وظایف اصلی فن رادیاتور در زیر آورده شده است

وظیفه اصلی فن خنک کننده حذف گرمای اضافی از موتور و مایع خنک کننده است. هنگامی که مایع خنک کننده گرمای موتور را استخراج می کند، به رادیاتور می رود، جایی که یک فن هوای سرد را می دمد و گرمای مایع خنک کننده را خارج می کند.

وقتی موتور خاموش است، می تواند کارآمد باشد و هوا نمی تواند از طریق مشبک جریان یابد.

فن خنک کننده به دستیابی به جریان هوای اتمسفر در زمانی که خیلی آهسته حرکت می کند کمک می کند.

فن خنک کننده الکتریکی با روشن و خاموش کردن آن با توجه به دمای موتور، دمای خودرو را تنظیم می کند.

نحوه تست فن رادیاتور

برای تست فن رادیاتور مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله ۱: نوع فن رادیاتور را بررسی کنید

بررسی کنید که فن رادیاتور دستی است یا برقی. فن دستی رادیاتور به پمپ آب پیچ می شود و روی همان تسمه پمپ آب کار می کند. رادیاتور برقی دارای سیم هایی است که به سیستم الکتریکی خودرو متصل می شود.

برای بررسی فن رادیاتور برقی، ماشین را روشن کنید و آن را به دمایی برسانید که فن به طور معمول روشن شود.

مرحله ۲: ولت متر را وصل کنید

از یک ولت متر برای تست عملکرد کابل استفاده کنید. یک سر ولت متر را به زمین و سر دیگر را به کانکتور برق روی فن وصل کنید. ولت متر ولتاژ را به شما نشان می دهد.

ولتاژ معمولی برای یک فن خنک کننده حدود ۱۲ ولت است. اگر ولت متر ۱۲ ولت را نشان می دهد، مشکل از منبع تغذیه نیست، بلکه فن باید تعویض شود.

اگر ولت متر جریانی را نشان نمی دهد، فیوز را بررسی کنید.

مرحله ۳: تسمه ها و پیچ های فن را بررسی کنید

برای فن های رادیاتور دستی، ابتدا یک بازرسی بصری انجام دهید. مطمئن شوید که چهار پیچ نگهدارنده فن رادیاتور محکم هستند. اطمینان حاصل کنید که تسمه در شرایط خوب و تحت کشش قرار دارد.

مرحله ۴: کلاچ فن را بررسی کنید

برخی از فن های رادیاتور دستی دارای کلاچ فن هستند. یک فنر در کلاچ فن تعبیه شده است تا سرعت چرخش فن را افزایش دهد. اگر فن رادیاتور دارای کلاچ فن است، فن رادیاتور را با موتور روشن بررسی کنید. فن خنک کننده باید سریعتر از دور موتور کار کند. در غیر این صورت، کلاچ فن معیوب است و باید تعویض شود.

برخی از فن های رادیاتور دارای پایه ثابت و بدون کلاچ فن هستند. اگر فن رادیاتور به طور دائم نصب شده باشد و کار نکند، تسمه قطع شده و باید تعویض شود.

 

مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)