وبلاگ

شناخت گیربکس های نیمه اتوماتیک نحوه کارکرد گیربکس نیمه اتوماتیک

یک نوع گیربکس که حس کار با گیربکس های دستی را به راننده منتقل میکند اما از گیربکس های دستی نرم تر و راحت تر است.

این گیربکس ها هم حس رانندگی با گیربکس اتوماتیک را دارد و هم حس رانندگی با گیربکس دستی .

در واقع از نظر طراحی مانند گیربکس های اتوماتیک است و در عمل مانند گیربکس های دستی عمل میکند.

این نوع گیربکس ها به گیربکس های نیمه اتوماتیک مشهور هستند .

گیربکس نیمه اتوماتیک یعنی همان گیربکس دستی که نیاز به مداخله راننده برای تعویض دنده ندارد .

این نوع گیربکس انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم .

نحوه کارکرد گیربکس های نیمه اتوماتیک:

پیش از آنکه بخواهیم درباره گیربکس های نیمه اتوماتیک صحبت کنیم چندین مقاله درباره انواع گیربکس های اتوماتیک تهیه کرده ایم که اگر تا کنون موفق به بررسی آنها نشده اید بهتر است اول آنها را بشناسید زیرا شناخت انواع گیربکس های اتوماتیک متوجه روند و کارکر آن می شوید .

گیربکس هایی مثل : CVT ,DCT ,AT , AL4

همانطور که میدانید گیربکس های اتوماتیک دارای دو کلاچ گاز و ترمز هستند و دیگر خبری از پدال گاز نیست .

در گیربکس های نیمه اتوماتیک هم دقیقا همین روند انجام می شود و نیازی به گرفتن کلاچ نیست و تعویض دنده به صورت خودکار انجام می شود .

این کار هم تمرکز راننده را بالا می برد و سرعت عمل رانندگی را هم بالا می برد .

همانطور که بالاتر هم به آن اشاره کرده ایم گیربکس های نیمه اتوماتیک به گیربکس های دستی شباهت زیادی دارند .

این گیربکس از طریق سنسور هایی که دارد و نیروی الکترومکانیکی و همین از طریق نیرویی که به موتور و گیربکس وارد می شود کلاچ را آزاد می کند و به وسیله یک اهرم تعویض دنده شکل می گیرد.

تا اینجا عمل گیربکس به گیربکس های اتوماتیک شباهت دارد که راننده به راحتی دنده را روی D یا DRIVE قرار می دهد و خودرو به آرامی شروع به حرکت می کند .

ولی در واقع عملکرد گیربکس کمی تفاوت دارد با گیربکس های اتوماتیک و شبیه به گیربکس های دستی است .

در گیربکس های نیمه اتوماتیک با ترکیب دو سیم الکترومکانیک و الکتروهیدرولیک عمل خودکار تعویض دنده را ترتیب می دهد.

گیربکس نیمه اتوماتیک با گیربکس اتوماتیک چه تفاوتی دارد؟

همانطور که بالاتر به آن اشاره کرده ایم گیربکس نیمه اتوماتیک زیاد تفاوت ندارد با اتوماتیک ها اما باز مواردی هست که این دو را از هم مجزا می کند.

به طور مثال شما گیربکس نیمه اتوماتیک را نمی توانید به اتوماتیک تبدیل کنید یا حتی برعکس !

زیرا این تغیرات باید از همان ابتدای ساخت خودرو انجام شود .

گیربکس های نیمه اتوماتیک از تعداد دنده های بیشتری برخوردار است و این امکان را به راننده می دهد تا کنترل بیشتری در خودرو داشته باشد .

اما خوب بای توجه داشت که گیربکس های نیمه اتوماتیک از مصرف سوخت بیشتری نسبت به گیربکس های اتوماتیک برخوردار است .

منظور از نیمه اتوماتیک بودن گیربکس چیست؟

نام این گیربکس ها به دلیل تغییر به دو حالت دستی و اتوماتیک به نیمه اتوماتیک نام گذاری شده است .

تعویض دنده در گیربکس های نیمه اتوماتیک توسط سیستم کامپیوتری انجام می شود.

در واقع در گیربکس های نیمه اتوماتیک یک سری کلاچ ها قرار دارد برای تغیر حالت به حالت دستی که اصولا یا کنار دنده قرار دارد و یا کنار فرمان خودرو که با علامت های مثبت و منفی شما می توانید دنده را کم و زیاد کنید و از رانندگی به حالت دستی لذت ببرید.

و در این حالت از طریق انرژی که موتور تولید میکند چرخ ها شروع به حرکت می کنند و نسبت به دنده انتخابی سرعت و شتاب خودرو را کنترل می کند.

و برای تغییر حالت دنده می توانید از سیستم کامپیوتری کمک بگیرید یعنی رایانه در زمان تعویض دنده به ما اطلاع می دهد .

شناخت حروف روی دنده نیمه اتوماتیک:

حتما تا الان با بررسی مقاله ها درباره گیربکس های اتوماتیک متوجه معنی عملکرد حروف روی دنده شده اید یا حتی چشمتان به آن خورده باشد .

دنده های اتوماتیک از دنده های R ,N ,D, P تشکیل می شود .اما نیمه اتوماتیک ها علاوه بر این دنده ها چند دنده اضافه تر هم دارند مانند A ,N , R&M  در مقاله های پیشین معانی دنده اتوماتیک را برای شما قرار داده ایم .

حالا معانی دنده های نیمه اتوماتیک را میخواهیم برای شما قرار بدهیم .

M (حالت دستی):

در این حالت گیربکس خودروی شما روی حالت دستی قرار میگیرد و به کمک کلاچ که روی دنده یا بغل فرمان قرار دارد و کمک سیستم رایانه ایی تعویض دنده را انجام می دهیم .

A(حالت خودکار):

این حالت مانند همان حالت D یا DRIVE  در گیربکس های اتوماتیک است که خودرو به سمت جلو حرکت می کند .

گیربکس های نیمه اتوماتیک به چند دسته تقسیم می شوند :

گیربکس های نیمه اتوماتیک هم مانند دیگر گیربکس ها مدل های مختلفی دارند که به دو مدل تقسیم میشوند و این دو مدل هرکدام چند گیربکس می شوند .

گیربکس های صفحه خشک و گیربکس های صفحه خیس .

گیربکس های صفحه خشک:

تعداد گشتاور تولید کننه این مدل ها حدود ۲۵۰ نیوتن متر است این به این معنی است که این گیربکس ها در مصرف سوخت صرفه جویی می کنند پس از این نوع گیربکس در خودروهای اقتصادی استفاده می شود که مناسب رانندگی شهری هستند .

گیربکس های صفحه خیس:

تعداد گشتاور تولید کننده این خودرو حدود ۳۵۰ نیوتن متر است این به این معنی است که این گیربکس در خودروهای قدرتمند استفاده می شود که از اصطکاک بالایی برخوردار نیستند و همچنین باعث کاهش اصطکاک در خودرو می شود .

مزایای گیربکس نیمه اتوماتیک:

گیربکس های نیمه اتوماتیک رانندگی را بسیار نرم می کند و بهتر است اگر تجربه رانندگی را با گیربکس های اتوماتیک را ندارید با گیربکس های نیمه اتوماتیک شروع کنید زیرا نیمه اتوماتیک به مبتدی ها روش تعویض دنده را یاد میگیرند .

معایب گیربکس های نیمه اتوماتیک:

گیربکس های نیمه اتوماتیک برای داشتن تعداد دنده های بیشتر نسبت به گیربکس های اتوماتیک از پیچیدی قطعات برخوردار هستند و به طبع از هزینه تعمیر بالایی نیز برخوردار است به صورتی که حتی تعمیرات این گیربکس ها از خرید آن بالاتر است.

مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)