نشتی دادن مایع خنک کننده یا روغن رادیاتور اکثرا برای رانندگان مشکل بزرگی به نظر نمی رسد در حالی که نه تنها مشکل بزرگی است بلکه برای موتور شما میتواند خطراطی را به وجود بیاورد .
اگر مقدار ضد یخ خودروی شما کم شود ممکن است موتور زیاد از حد گرم شود یا اگر در زمستان باشید ممکن است یخ بزند.
از آنجایی کهرادیاتور نقش مهمی در عملکرد موتور شما دارد بهتر است مرتبا بررسی شود.
به ویژه اگر خودرو قدیمی باشد بیشتر مورد بررسی قرار میگیرد.
یکی از شایع ترین علامت نشت مایع خنک کننده(ضدیخ) مشاهده مایع زیر خودروی شماست .
از آنجایی که این تنها مایعی نیست که میتواند از خودروی شما نشت کند ، مهم است که بدانید برای تعیین نوع مایع ان به دنبال چه چیزی باشید .مایع خنک کننده معمولا سبز روشن ، نارنجی یا صورتی است و ممکن است بوی شیرینی داشته باشد .اگر متوجه شدید که مایع خنک کننده نشتی کرده است ، آن را به سرعت تمیز کنید زیرا هم برای حیوانات و هم برای انسان بسیار سمی است.
راه دیگری که میتوان متوجه نشتی شوید نگاه کردن به دماسنج است اگرچه برخی از نوسانات در دما سنج عادی است اما تغیر سریع و قابل توجه دمای خودرو نشانه از بروز مشکل است .
چند دلیل وجود دارد که آب رادیاتور شما کاهش می یابد مخصوصا در سفر ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را درباره آب رادیاتور به شما بدهیم.
تبخیر:
اگر نشتی کوکی در سیستم رادیاتور خودرو شما به وجود بیاید یا بر روی شیلنگ ها وجود داشته باشد ، آب به مرور زمان تبخیر می شود و باعث افت سطح می شود .حتی یک نشتی کوچک می تواند منجر به از دست دادن قابل توجه آب شود.
گرمای بیش از حد:
اگر مایع خنک کننده بیش از حد گرم شود می تواند باعث جوشیدن آب و کاهش سطح آن شود .
این ممکن است به دلیل مشکلات مربوط به پمپ آب ، ترموستات یا سایر اجزای سیستم خنک کننده باشد.
نشستی داخلی:
ممکن است یک نشتی کوچکی در خود رادیاتور وجود داشته باشد که به دمای خنک کننده اجازه می دهد به آرامی به بیرون نفوذ کند .این ممکن است به دلیل ترک یا سوراخ در هسته رادیاتور باشد.
نشتی مهر و موم پمپ آب:
مهر و موم پمپ آب می تواند به مرور فرسوده شود و به مایع خنک کننده اجازه می دهد به ارامی از سیستم خارج شود .
اتصالات شلنگ نشتی:
اتصالات شیلنگ در رادیاتور ، پمپ آب یا سایر نقاط سیستم خنک کننده ممکن است نشتی های کوچکی ایجاد کرده باشد که باعث از دست رفتن تدریجی آب می شود .
توصیه میشود که به موارد زیر توجه کرده و تا حد امکان به برسی آن بپردازید.
تمام شیلنگ ها و اتصالات را به دقت بررسی کنید تا علائمی از خیسی یا رطوبت وجود داشته باشد که می تواند نشان دهنده نشتی جزئی باشد.
وقتی موتور سرد است سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را شارژ کنید.
پمپ آب ترموستات را برایاطمینان از عملکرد صحیح آنها تست کنید.
برای شناسایی هرگونه نشتی داخلی ، فشار رادیاتور را آزمایش کنید .
شناسایی و رسیدی به علت اصلی هدر رفتن آب برای جلوگیری از مشکلات بزرگتر در این مسیر مهم است .
یکی از بخش های مهم و اقدامات اولیه که باید انجام داد بررسی این است که خنک کننده شما روشن می شود یا خیر .
اگر روشن نمی شود ، همانطور که قرار است رادیاتور شما در مخزن بجوشد و آب را مجبور به خارج شدن کند،بنابراین این اولین چیزی است که باید به ساخت نگاه کنید .مطمئن باشید که فن خنک کننده کار می کند.
موارد زیر زنگ خطر های آب رادیاتور هستند که باید به آن دقت کرد.
مخزن انبساط ترک برداشته است:
در مخزن انبساط یک ظرف پلاستیکی است که تا حدی با هوا پر شده است .
فواید این ظرف پلاستیکی یک دید بصری به سطح مایع رادیاتور ارائه می دهد و اگر مایع رادیاتور از بین برود ،باید نشتی وجود داشته باشد که در این حالت بهتر است دو شلنگی که رادیاتور را به آن متصل می کند را بررسی کنید.
اگر نشتی مشاهده کردید باید مخزن انبساط را کاملا تعویض کنید.
رادیاتور خراب :
رادیاتور دستگاهی است که عموما از آلمینیوم ساخته شده است .
مایع خنک کننده داغ از طریق لوله ها به رادیاتور منتقل می شود و در آنجا بیشتر با هوا مخلوط می شود.
وقتی قسمتی از رادیاتور ترک خورده باشد ، ممکن است مشکل ساز شود .
چه چیزی باعث ترک خوردن رادیاتور می شود؟
اگر در تعجب هستید که چه چیزی باعث ترک خوردن رادیاتور می شود باید بدانید که دلایل مختلفی در ترک خوردن رادیاتور دخیل است.
به طور مثال می تواند زنگ زدگی ،ترموستات خراب ، واشر سر نشتی یا تغیر دما باشد که منجر به ترک خوردن رادیاتور می شود در این حالت بهتر است خودرو را به یک مکانیک نشان دهید یا برای بهبود عملکرد سیستم خنک کننده را تعویض کنید .
خراب شدن درپوش رادیاتور خراب باشد:
درپوش رادیاتور شیر فشاری است که فشار داخل رادیاتور را تا حد معینی حفظ می کند.
درپوش به مایع خنک کننده اجازه می دهد تا گرما را به میزان بیشتری جذب کند تا موتور به طور موثر خنک شود.
هنگامی که مقدار آستانه درپوش رادیاتور بیشتر شود ، گرما از سیستم خارج می شود.
پمپ آب شما خراب شده باشد:
پمپ آب نقش مهمی در اطمینان از گردش مایع خنک کننده در سراسر سیستم خنک کننده ایفا میکند .
معمولا توسط یک تسمه هدایت می شود و در قسمت پایینی موتور و نزدیک تسمه های محرک قرار دارد که به شیلنگ پایینی رادیاتور متصل می شود ،اما گاهی اوقات این اتصال شلنگ ممکن است شل شود یا خراب شود.
همچنین ممکن است دچار نوعی آسیب خارجی شود که باعث نشتی آن میشود.
صرف نظر از علت ، هنگامی که یک پمپ آب با مشکلی مواجه می شود که مانع از حرکت مایع خنک کننده در سراسر سیستم می شود ، موتور شما در نهایت گرم می شود.
مجموعه تاپ گیربکس اصل فعالیت خود را در حوضه فروش و تعمیر گیربکس اتوماتیک را دارد .
تاپ گیربکس با واردات بهترین گیربکس های اتوماتیک نو و استوک همراه با ضمانت تلاش بر بهبود عملکرد خودروی شما دارد
برای خرید با بهترین قیمت با ما در ارتباط باشید.