وبلاگ

توربین گیربکس اتوماتیک یا Tourqe Converter

توربین گیربکس اتوماتیک یا Tourqe Converter

می دانید که در وسایل نقلیه با گیربکس دستی موتور با کلاچ به گیربکس متصل می شود. بدون این اتصال وسیله نقلیه نمی تواند بدون از بین بردن موتور متوقف شود. در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک دیسک کلاچ اتصال موتور به گیربکس را ندارند در عوض ، آنها یک مبدل گشتاور دارند.توربین گیربکس اتوماتیک یا مبدل گشتاور رابط بین موتور و گیربکس کلاچ است که بخشی از وظایف کلاچ را انجام می دهد. و به راننده این امکان را می دهد که ماشین در حال حرکت را بدون افت ناگهانی دور موتور متوقف کند. کار اصلی توربین گیربکس اتوماتیک پمپاژ روغن انتقال نیرو از موتور به گیربکس و شتاب دهی به گیربکس می باشد.

مبدل گشتاور چیری شبیه به یک سفینه فضایی است.اگر بخواهیم نحوه کار توربین گیربکس اتوماتیک را به مانند پنکه ای در نظر بگیریم که رو به روی هم قرار گرفته اند و یکی از آن ها روشن است و در حال دمیدن هوا در پنکه ی دیگر است. تفاوت مبدل گشتاور و پنکه این است که مبدل گشتاور برای دقت بیشتر ، از جریان رغن به جای جریان هوا استفاده می کند. ابعاد این قطعه از قطر ۲۵ تا ۳۷ سانتی متر موجود می باشد که میان موتور و سیستم انتقال نیرو قرار دارد و دارای سه بخش داخلی پمپ روغن (oil pump) ، توربین (turbine) ، هسته (stator) می باشد که با هم کار می کنند تا نیروی موتور را به سیستم انتقال قدرت برسانند. هر سه این قطعه ها دارای پره ها و سوراخ هایی هستند تا جریان روغن درون مبدل به درستی به گردش درآید.

 

 

خرابی مبدل گشتاور باعث بروز مشکلاتی از قبیل پایین بودن شتاب خودرو، عدم حرکت خودرو و… خواهد شد.

علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

  • توربین در حال حرکت خودرو به صورت دو به سه تقه می زند.
  • روشن شدن هم زمان چراغ اسنو برف و تقه زدن
  • در اکثر مواقع در صورت خرابی توربین حرکت خودرو با ضعف و کندی صورت می گیرد.بطوریکه حرکت اولیه و استارت حرکت خیلی کند است.
  • تعویض اشتباه توربین گیربکس
  • روغن ریزی پشت پمپ
  • خورده شدن دهانه پمپ

 

مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)