تست استال گیربکس اتوماتیک به منظور عیب یابی و تست سلامتی گیربکس های اتوماتیک انجام می پذیرد. تست استال شامل تعیین حداکثر سرعت موتور است که با گاز کامل در موقعیت های “D” و “R” به دست می آید. با استفاده از نتایج تست استال گیربکس اتوماتیک میتوان به نتایج مهمی مانند سالم بودن یا نبودن تورک کانورتر رسید. این تست در دو حالت دنده جلو و عقب انجام می شود. باید توجه شود که این تست برای گیربکس های AT با تورک کانورتر مورد استفاده قرار می گیرد.
در طول این آزمایش ، مطمئن شوید که هیچ کس جلوی یا پشت وسیله نقلیه نمی ایستد.
برای انجام تست استال گیربکس اتوماتیک ابتدا خودرو را روشن کرده و بعد از اینکه دمای موتور به دمای نرمال کاری رسید، ترمز دستی را فعال کرده و دنده را در حالت D قرار داده و خیلی سریع پدال گاز فشار داده می شود. در این حالت دور موتور خودرو نباید از ۲۰۰۰ دور بر دقیقه فراتر برود. البته در خودروهای مختلف ممکن است که این بازه کمی متفاوت باشد. برای مثال ممکن است که دور موتور تا ۱۸۰۰ دور بر دقیقه بالا رود. آزمایش استال نباید بیش از ۳۰ ثانیه انجام شود. به طور معمول کمتر از ۳۰ ثانیه برای r.p.m. تثبیت شود.
تست بالا را میتوان در حالت دنده عقب یا همان R نیز انجام داد. فقط کافی است بجای حالت D دنده، آن را در حالت R قرار دهیم. مانند تست قبلی پدال گاز را تا انتها بصورت ناگهانی فشار داده و تغییرات دور موتور را بررسی می کینم. در این حالت نیز نباید دور موتور از ۲۰۰۰ دور بر دقیقه بالاتر رود.
چنانچه در دو حالت دنده جلو و عقب دور موتور بالاتر از ۲۰۰۰ دور بر دقیقه شود میتوان نتیجه گرفت که تورک کانورتر معیوب می باشد. ولی اگر فقط در یکی از حالتها این اتفاق بیفتد عیب میتواند از سایر قطعات داخلی گیربکس اتوماتیک هم باشد. تست استال گیربکس اتوماتیک روشی سریع برای یافتن عیوب احتمالی گیربکس اتوماتیک خودروها می باشد که حتی خود راننده ها نیز می توانند انجام دهند. فقط باید به این نکته توجه داشت که این تست نباید به کرات انجام شود چراکه با توجه به فشاری که به گیربکس می آید میتواند باعث خرابی آن شود.