قلب گیربکس اتوماتیک یا بهتر بگوییم Oil Pump (پمپ روغن)، قطعه ای مهم و کارامد است که تاثیر بسیار زیادی روی حرکت گیربکس اتوماتیک دارد. عملکرد صحیح اویل باعث افزایش طول عمر موتور و قطعات مربوط به آن می شود. به همین منظور تصمیم گرفتیم این مقاله از تاپ گیربکس را به اویل پمپ اختصاص دهیم.
در واقع اویل پمپ مایع هیدرولیک را تحت فشار قرار می دهد تا روغن را به محرک هیدرولیک و توربین (یا مبدل گشتاور) و برای روانکاری سایر اجزا برساند.
پمپ روغن گیربکس اتوماتیک در سیستم های Trochocentric به دلیل ضربان کم و عملکرد کم صدا مورد استفاده قرار می گیرد.
اویل پمپ گیربکس اتوماتیک در کجا قرار داد؟ و چگونه کار می کند؟
همانطور که گفته شد قلب تپنده سیستم گیربکس اتوماتیک؛ اویل پمپ قطعه حساس و مهمی است که اگر مشکلی برای این قطعه به وجود آید تمام سیستم از کار می افتد در نتیجه دسترسی تمام قطعات گیربکس به مایع روان کننده (روغن) قطع می شود . اویل پمپ به همراه مسیرها و شلنگ ها و کانال های انتقال روغن در محفظه خود سیستم روان کاری گیربکس را تشکیل می دهد.
اویل پمپ داخل گیربکس قرار دارد و روغن را از محفظه کارتل میگیرد و از طریق جریان های موجود، روغن را به قطعات می رساند. در بعضی از خودرو های گیربکس اتومات اویل پمپ گاهی روی پوسته وسط و گاهی روی پوسته جلو قرار می گیرد.
گیربکس خودرو برای انجام صحیح وظایف خود، نیازمند روغنکاری مداوم در حین کار است. از این رو وجود پمپ روغن در گیربکس حیاتی بسیار مهم و ضروری است. این پمپ دارای چرخ دندهایست که به توربین یا شفت اصلی متصل بوده و به محض شروع کار پیشرانه، انرژی لازم را برای روانکاری قطعات به دست میآورد. در برخی مدلها نیز از زنجیر یا تسمهای روی محور اویل پمپ برای تامین نیروی پمپ روغن استفاده میشود. در این مرحله اویل پمپ، روغن را از کارتل دریافت کرده و به وسیله توربین به سمت قطعات گیربکس اتوماتیک هدایت میکند. به دین ترتیب جریان روغن از درون کارتل به فیلتر و به اویل پمپ و توربین و بالعکس شروع به کار می کند، این مایع به مدار روانکاری گیربکس منتقل میشود. این روغن، فضای داخلی گیربکس را پر میکند. به این ترتیب از آسیب رسیدن به قطعات داخل گیربکس اتوماتیک جلوگیری می کند و باعث افزایش راندمان تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک و جلوگیری از افزایش دما خواهد شد.
روغن گیربکس اتوماتیک:
در گیربکس های اتوماتیک استفاده از روغن مناسب و تعویض روغن گیربکس در زمان مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. در مقاله های قبلی در باره اهمیت روغن گیربکس و نحوه انتخاب آن ها با توجه به اعداد روی روغن ، توضیح داده ایم که در صورت تمایل میتوانید مطالعه نمایید.
این روغن های مخصوص باعث عملکرد بهتر گیربکس و همچنین عدم بالا رفتن دما در آن ها می شوند اما برای حرکت دادن روغن درون گیربکس از وسیله ای به نام اویل پمپ یا همان پمپ روغن استفاده می شود.
روغن داخل کارتر با فشار زیاد توسط پمپ به قطعات گیربکس می رسد و از اصطکاک و افزایش دمای قطعات گیربکس جلوگیری می کند.
مزایای پمپ روغن Oil Pump چیست؟
- اویل پمپ به وسیله روانکاری که بین قطعات انجام می دهد مانع از ایجاد اصطکاک بین قطعات می شود و همین عملکرد باعث جلوگیری از هد رفتن قدرت تولید شده به صورت گرما می شود.
- جلوگیری از ساییدگی و خوردگی سطوح به وسیله پر کردن روغن بین آن ها
- تمیزکاری قطعات گیربکس به وسیله روغن
- خنک کردن قطعات به وسیله جذب انرژی گرمایی ناشی از اصطکاک به وسیله روغن
- کاهش ضربه های احتمالی ایجاد شده در اثر ایجاد نیرو و حرکت به وسیله استفاده از خاصیت هیدرولیک روغن
انواع اویل پمپ
در حال حاضر گیربکس های اتوماتیک به دو نوع پمپ روغن مجهز هستند:
این پمپ خاص که در گیربکس اتماتیک استفاده می شود یک پمپ چرخاننده است، اما گیربکس های اتوماتیک نیز معمولاً از پمپ دنده ای یا پمپ پره ای نیز استفاده می کنند. پمپ پره ای نیز دارای نوعی پره ای با جابجایی متغیر است که می تواند موقعیت محفظه را به گونه ای تغییر دهد که بسته به تقاضا بتواند سیال را کم یا زیاد کند.
- اویل پمپ دنده ای
- اویل پمپ پره ای
هر کدام از این نوع پمپ های روغن مزایا و معایب خاص خود را دارند. امروزه اکثر گیربکس های مدرن مجهز به پمپ های پیشرفته ای هستند که حفظ فشار بهینه را در داخل سیستم روانکاری تضمین می کند. پمپ روغن وظایف زیر را انجام می دهد:
– فشار اصلی را برای واحد کنترل هیدرولیک ایجاد می کند.
– فشار روغن را برای مبدل گشتاور با هدف جلوگیری از کاویتاسیون ایجاد می کند
دلایل خرابی پمپ روغن:
به طور کلی، خرابی پمپ روغن ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:
– نصب گیربکس به اشتباه انجام شده است (اندازه اشتباه فاصله انتهایی).
– سطح ATF بسیار پایین است.
– شرایط عملیاتی غیرقابل تحمل (گرفتگی فیلتر مشبک روغن، مکش زیاد فشار ورودی). همچنین قابل توجه است که خرابی پمپ روغن ممکن است به دلیل استفاده نادرست از خودرو در فصل زمستان باشد. اغلب، صاحبان خودرو، مایع گیربکس را گرم نمی کنند، اما بدون هیچ گرم کردنی شروع به حرکت می کنند. در نتیجه روغن وضعیت ویسکوزیته مناسبی ندارد که منجر به بار بیش از حد بر روی پمپ روغن می شود. پمپ روغن تحت تأثیر چنین بارهایی به سرعت از کار می افتد.
– سایش سریع پمپ به دلیل سبک رانندگی تهاجمی با شتاب گیری و ترمز ناگهانی
علایم خرابی اویل پمپ و خطاهای آن چیست؟
نگه داری از گیربکس اتوماتیک و سرویس های دوره ای برای کارامد تر شدن وسیله نقلیه امر مهمی است. تقریبا هر قسمت از گیربکس خودرو اگر دچار مشکل شود علایم خاصی را بروز می دهد که قبل از باز کردن گیربکس می توان حدس زد که مشکل آن از کجاست! البته در بیشتر موارد بعد از باز شدن گیربکس و بررسی آن مشخص می شود که آسیب یک قطعه باعث بروز آسیب در قطعات دیگر نیز شده است، چون گیربکس اتوماتیک سیستم به هم پیوسته ای است که هر جز آن معلول جز دیگر است.
بنابراین بهترین کار این است که علایم مشاهده شده و سرویس های دوره ای را جدی بگیرید.
یکی از مهم دلیل علایمی که در صورت خرابی اویل پمپ بروز می دهد در اصطلاح جون نداشتن ماشین و عدم توان و قدرت آن است.
در صورت آسیب به اویل پمپ اولین قطعه ای که دچار مشکل می شود صفحات داخل گیربکس است
افزایش دمای گیربکس یکی دیگر از علایمی است که در صورت خرابی اویل پمپ مشهود است. در رصورت عدم کارکرد درست اویل پمپ و عدم گردش روغن در قطعات اصطکاک بالا رفته و آسیب جدی به قطعات وارد خواهد شد.
افت فشار روغن یکی دیگر از علایمی است که ممکن است به ضعف یا خرابی اویل پمپ مربوط باشد.
روشی برای استفاده از سیستم دو پمپی در گیربکس های اتوماتیک برای صرفه جویی در انرژی:
به منظور بهبود راندمان هیدرولیک، گیربکس های اتوماتیک مدرن تمایل دارند از پمپ روغن الکتریکی در سیستم هیدرولیک خود استفاده کنند. پمپ روغن الکتریکی می تواند از پمپ مکانیکی روغن برای خنک سازی، روانکاری و حفظ فشار خط در دورهای پایین موتور پشتیبانی کند. علاوه بر این، عملکرد start-stop را می توان با استفاده از پمپ روغن الکتریکی انجام داد. بنابراین، مصرف سوخت را می توان بیشتر کاهش داد.
نتایج شبیهسازی چرخههای مختلف رانندگی نشان میدهد که بهترین ترکیب از اندازه پمپ روغن الکتریکی و اندازه پمپ روغن مکانیکی با توجه به حفظ بهینه انرژی وجود دارد. علاوه بر این، سیستم دو پمپ نیز می تواند نیازهای عملکرد شروع-ایست را برآورده کند. این تحقیق برای طراحی رو به جلو یک سیستم دو پمپی در گیربکس های اتوماتیک با توجه به صرفه جویی در انرژی و عملکرد استارت-استاپ بسیار ارزشمند است.
گیربکس های اتوماتیک معمولی نسبت به گیربکس های دستی تلفات توان بیشتری دارند. سازندگان گیربکس های اتوماتیک سعی کرده اند این مشکل را با استفاده از اجزای با راندمان بالا یا طراحی ساختار جدید با گشتاور پسا کمتر حل کنند. یک بخش بزرگ از اتلاف نیرو از پمپ روغن مکانیکی (MOP) ناشی می شود. به منظور اطمینان از اینکه سیستم مکانیکی دارای روغن کاری و خنک کننده کافی در دورهای پایین موتور است، حجم جابجایی MOP معمولاً بزرگ طراحی می شود. با این حال، باعث جریان بیش از حد روغن و از دست دادن توان زیادی در دورهای موتور بالا می شود. بنابراین، گیربکس های اتوماتیک مدرن تمایل به کاهش اندازه MOP و استفاده از پمپ روغن الکتریکی (EOP) دارند. جریان روغن EOP را می توان برای بهبود بازده پمپ کنترل کرد. علاوه بر این، EOP می تواند به تحقق عملکرد start-stop کمک کند که می تواند باعث بهبود بیشتر مصرف سوخت خودرو شود.
قیمت و خرید اویل پمپ گیربکس اتومات
برای خرید انواع قطعات گیربکس اتوماتیک به صورت نو و استوک می توانید هم به صورت حضوری هم تلفنی با مجموعه تاپ گیربکس در ارتباط باشید. قطعات و لوازم گیربکس اتوماتیک را از فروشاه های معتبر و اصل تهیه کنید. اویل پمپ انواع گیربکس اتوماتیک موجود و قابل ارائه با قیمت مناسب .
کلام آخر
اویل پمپ ها وظیفه انتقال روغن به قطعات خودرو از جمله قطعات داخلی گیربکس را بر عهده دارند. خرابی پمپ روغن می تواند به صورت مستقیم بر روی طول عمر قطعات گیربکس تاثیر بگذارد. دلیل ایجاد بسیاری از مشکلات خودرو خرابی اویل پمپ گیربکس می باشد.
به همین دلیل لازم است با مشاهده هر یک از نشانه های خرابی پمپ روغن، به نزدیک ترین تعمیرگاه مراجعه کنید.