وبلاگ

اجزای گیربکس اتوماتیک

قطعات گیربکس اتوماتیک:
مبدل گشتاور ( Torque Converter )

در وسایل نقلیه با گیربکس دستی موتور با کلاچ به گیربکس متصل می شود. بدون این اتصال وسیله نقلیه نمی تواند بدون از بین بردن موتور متوقف شود. در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک دیسک کلاچ اتصال موتور به گیربکس را ندارند در عوض ، آنها یک مبدل گشتاور دارند.توربین گیربکس اتوماتیک یا مبدل گشتاور رابط بین موتور و گیربکس کلاچ است که بخشی از وظایف کلاچ را انجام می دهد. و به راننده این امکان را می دهد که ماشین در حال حرکت را بدون افت ناگهانی دور موتور متوقف کند. کار اصلی توربین گیربکس اتوماتیک پمپاژ روغن انتقال نیرو از موتور به گیربکس و شتاب دهی به گیربکس می باشد.

مبدل گشتاور چیری شبیه به یک سفینه فضایی است.اگر بخواهیم نحوه کار توربین گیربکس اتوماتیک را به مانند پنکه ای در نظر بگیریم که رو به روی هم قرار گرفته اند و یکی از آن ها روشن است و در حال دمیدن هوا در پنکه ی دیگر است. تفاوت مبدل گشتاور و پنکه این است که مبدل گشتاور برای دقت بیشتر ، از جریان رغن به جای جریان هوا استفاده می کند. ابعاد این قطعه از قطر ۲۵ تا ۳۷ سانتی متر موجود می باشد که میان موتور و سیستم انتقال نیرو قرار دارد و دارای سه بخش داخلی پمپ روغن (oil pump) ، توربین (turbine) ، هسته (stator) می باشد که با هم کار می کنند تا نیروی موتور را به سیستم انتقال قدرت برسانند. هر سه این قطعه ها دارای پره ها و سوراخ هایی هستند تا جریان روغن درون مبدل به درستی به گردش درآید.

پمپ روغن ( اویل پمپ )

پمپ روغن درون گیربکس اتوماتیک دقیقاً مانند هر پمپ روغن دیگر کار می کند. مایع انتقال را از مخزن انتقال به بدنه دریچه منتقل می کند ، که در صورت لزوم تمام اجزای مختلف را در سراسر انتقال هدایت می کند.

این جز پیچیده نیست ، اما جزئی جدایی ناپذیر از سیستم است و یکی از معدود اجزای تشکیل دهنده گیربکس اتوماتیک است که گاها از کار می افتد.

 

ساعت گیربکس (valve body  )

کنترل والف یا ساعتی گیربکس (body valve) محلی است که تمام کانال های روغن گیربکس در آن قرار دارد که سوپاپ ها با استفاده از فشار فنر ها یا فشار روتی ، تغییر مکان داده که در نتیجه این تغییر مکان ، تغییر جهت و فشار روغن گیربکس باعث کنترل توربین ها و سرو ها و در نتیجه ضریب دنده در گیربکس می شود.

ساعتی گیربکس در واقع مغز گیربکس خودروی شما می باشد که واحد کنترل مرکزی خودرو (ECU) آنرا کنترل می کند.نحوه کار آن هم اینگونه است که با توجه به فاکتور هایی مثل سرعت خودرو و زاویه دریچه گاز ecu فرمانی به شیربرقی های گیربکس ارسال می کند و از طریق باز و بست کردن مسیر روغن توسط شیربرقی ها روغن در مدار های خاصی کنترل شده تا به قسمت مکانیکی گیربکس دستور تعویض دنده بدهد. این مجموعه، بسیار مجموعه منظم و حساسی می باشد که در کسری از ثانیه عملیات تعویض دنده را انجام می دهد.

 

چرخ دنده های سیاره ای

برخلاف گیربکس دستی ، که دارای مجموعه ای از دنده های متعدد است گیربکس اتوماتیک دارای یک یا چند مجموعه دنده سیاره ای است.

چرخ دنده های سیاره ای دارای سه مجموعه دنده هستند. چرخ دنده اصلی دنده خورشید است و در مرکز حامل سیاره قرار دارد. مجموعه دوم چرخ دنده های سیاره ای است. به طور معمول سه یا بیشتر از این چرخ دنده ها بین دنده خورشید و چرخ دنده وجود دارد.

این یک سیستم فوق العاده کارآمد است و به گیربکس اجازه می دهد تا از گزینه های مختلف دنده بدون تنظیماتی که گیربکس دستی استفاده می کند ، استفاده کند.

 

کلاچ گیربکس اتوماتیک

کلاچ گیربکس اتوماتیک دارای چندین صفحه فشرده شده است هنگامی که بدنه سوپاپ فشار روغن را به کلاچ می فرستد ، تعداد مشخصی از کلاچ ها را به هم قفل می کند و به شما نسبت خروجی مورد نظر را می دهد. مقادیر مختلف فشار روغن با مقادیر مختلف دیسک درگیر می شود که نسبت دنده متفاوتی را به  شما می دهد.

 

شفت خروجی

پس از اینکه جعبه دنده شما تمام جادوی داخلی خود را به پایان رساند ، قدرت را به شافت محرک منتقل می کند ، که به اندازه خود نیرو را تامین می کند. اما شافت خروجی گیربکس شافت درایو را به حرکت در می آورد.

شفت خروجی پیچیده ترین  قطعه نیست. در یک انتهای خود ، دنده ای دارد که به سیستم انتقال قدرت متصل می شود و در انتهای دیگر یک شافت چرخشی دارد که از طریق یک اتصال از نوع یوغ به میل راننده متصل می شود.

 

باند ترمز

باندهای ترمز یک هدف دارند، نگه داشتن موقت چرخ دنده ها. آنها اجازه می دهند RPM موتور قبل از آزاد شدن با نسبت دنده مطابقت داشته باشد ، که این امر باعث می شود دنده راحت تری داشته باشید.

باندهای ترمز تقریباً مانند ترمزهای درام کار می کنند ، با یک پیستون باند را در اطراف درام فشار می دهد. هرچه فشار پیستون بیشتر شود ، قدرت ترمزگیری بیشتری نیز اعمال می شود.

 

فیلتر روغن گیربکس

درست مانند موتور ، گیربکس نیز فیلتر یا صافی دارد. دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که شما فکر می کنید. مایع انتقال اضافی (روغن) را برای پمپ روغن در هنگام لزوم نگه می دارد.

این قطعه یکی از اساسی ترین اجزای تشکیل دهنده گیربکس اتوماتیک شما ست ، اما همچنین یکی از اجزایی است که به تعویض نیاز دارد. واشرهای اطراف ظرف روغن اغلب از مایع انتقال دهنده نشت می کنند و باید تعویض شوند.

 

 

مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)