وبلاگ

گیربکس دی اس جی DSG

گیربکس دی اس جی DSG یا DIRECT SHIFT GEARBOX به معنای تعویض دنده مستقیم نوعی جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه یا DCT می باشند که با درگیری یک کلاچ با محور خود ، کلاچ دیگر چرخ دنده بعد را برای جایگزینی آماده می کند و باعث به حداقل رسیدن نیروی تلف شده در هنگام تعویض دنده می شود. گیربکس دو کلاچ قادر است دنده را فقط در چند صدم ثانیه تغییر دهد.

اولین نمونه گیربکس دو کلاچه در Leamington spa انگلستان توسط شرکت Automotive products توسعه پیدا کرد و در سال ۱۹۸۰ با نام جعبه دنده اتوماتیک hot_shift نام گذاری و معرفی شد. گیربکس های دو کلاچه دارای یک کلاچ خشک و یک کلاچ خیس (غوطه ور در روغن) هستند.فولکس واگن اولین شرکتی نیست که این جعبه دنده را به صنعت خودروسازی معرفی کرد، اما میتوان گفت اولین شرکتی است که به طور گسترده از جعبه دنده های DCT با نام تجاری DSG در محصولاتش استفاده کرد. فولکس واگن اولین شرکتی بود که جعبه دنده ای از این دست با تحمل گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را عرضه کرد.

فولکس واگن توانست گیربکس DSG خود را برای خودرو های جمع و جور در سال ۲۰۰۸ عرضه کند و از آنجا که قادر به تحمل حداکثر گشتاور ۲۵۰ نیوتن متری بود از کلاچ خشک استفاده می کند اما قطر کلی کلاچ بزرگتر است و لنت های کلاچ نیز ضخیم تر شده اند تا در برابر سایش مقاومت بیشتری داشته باشند، به همین دلیل عمر مفید آن ها به ۱۸۶ هزار مایل می رسد.

از مزیت های این جعبه دنده های دو کلاچه کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید گازهای گلخانه ای و رانندگی لذت بخش تر می باشد.

مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)