وبلاگ

کامپیوتر گیربکس TCU/ECU چیست؟

کامپیوتر گیربکس یا واحد کنترل گیربکس که معروف به فیبری گیربکس نیز هست، سرعت موتور سرعت خودرو و سایر ورودی ها را و در نظر می گیرد و بهترین نسبت دنده را برای شرایط عملیاتی تعیین می کند.

بنابرین می تواند بازده کلی موتور را بهینه سازی کند و عملکرد وسیله نقلیه و کاهش مصرف سوخت را افزایش دهد. همراه ما در این مقاله تاپ گیربکس باشید تا اطلاعات بیشتری را در زمینه واحد کنترلر گیربکس اتوماتیک TCU در اختیارتان قرار دهیم.

وظیفه واحد کنترل گیربکس (TCU) چیست؟

در واقع نسخه های TCU ها گیربکس اتوماتیک را کنترل می کنند و استراتژی منحصر به فردی را برای درک تعویض و انتخاب سریع دنده و جبران وقفه برقی ایجاد شده  در این عملیات را دارند .حتی می تواند تنظیمات خود را مطابق با عادات راننده تنظیم کند.

وظیفه واحد کنترل گیربکس

TCU ها می توانند با واحد کنترل وسیله نقلیه تلفیق شوند و یک کنترلر ۲ در یک را بسازند تا هم سیستم را ساده تر کنند هم هزینه ها را کاهش دهند.

واحد کنترل گر گیربکس تمام جنبه های عملکرد انتقال را کنترل می کندبه عنوان مثال تعویض دنده و محدودیت گشتاور TCUدر هماهنگی با ECU (واحد کنترل موتور) با ارسال داده های فوق سریع در سراسر سیستم شبکه وسایل نقلیه کار میکند. این امر تضمین می کند که هر دو واحد کنترل به صورت هماهنگ به کار خود ادامه می دهند و به بهینه سازی کامل عملکرد و قابلیت رانندگی خودرو کمک می کند.

علایم خرابی TCU/فیبری چه مواردی است؟

TCU بخش مهمی از هر وسیله نقلیه اتوماتیک است و عملکرد صحیح آن برای عملکرد و قابلیت رانندگی خودرو بسیار مهم است. گیربکسی که به درستی کار نمی‌کند می‌تواند باعث تعدادی مشکلات از جمله مصرف سوخت بالا، تغییرات شدید یا نامنظم دنده و حتی خرابی کامل گیربکس شود. به همین دلیل است که TCU تمام داده های دریافتی را در برابر تلورانس ها و پارامترهای از پیش تعیین شده نظارت می کند. اگر این شرایط رعایت نشود، ECU انتقال گزارش خطا را ثبت می‌کند و حتی برای جلوگیری از مشکلات بیشتر، اقداماتی مانند حالت لنگی اجباری forced limp mode  را فعال می کند.

مزایا واحد کنترل گیربکس (TCU)/کامپیوتر گیربکس چیست؟

به طور سنتی سیستم انتقال توسط راننده از طریق یک گیربکس دستی با یک پدال کنترل می شد که درگیر شدن و جدا شدن کلاچ و اهرمی برای تعویض دنده را انجام می داد. با این حال، با افزایش نیاز به کاهش اثرات زیست محیطی و افزایش قابلیت رانندگی، گیربکس به صورت کامپیوتری/الکترونیکی کنترل می شود. افزودن الکترونیک به طور اجتناب ناپذیری کار سیستم را پیچیده می کند، اما معرفی واحدهای کنترل انتقال، مزایای پیشرونده ای مانند:

افزایش قابلیت رانندگی با تعویض دنده نرم تر و کم صداتر

  • راحتی در استفاده
  • افزایش عملکرد و اقتصاد
  • کاهش انتشار گازهای گلخانه ای
  • افزایش قابلیت اطمینان
  • خود تشخیصی

همانطور که خودروها مستقل تر می شوند، مهم است که بفهمیم هر ماژول در خودرو چه می کند. گیربکس اتوماتیک نیاز به ورودی راننده را از بین می برد، خستگی راننده را کاهش می دهد و اغلب می تواند تجربه رانندگی نرم تری را ارائه دهد و در عین حال به مصرف سوخت و آلایندگی کمتر کمک کند.

گیربکس چگونه تشخیص می دهد که وقت تعویض دنده است؟

دنده‌های گیربکس بر اساس سیگنال‌های تولید شده از رایانه داخلی که داده‌ها را در مورد اینکه چقدر دور و سریع می‌روید و از چه دنده‌ای باید استفاده کنید، پردازش می‌کند، تغییر می‌کند. بخش بسیار مهم این فرآیند، ماژول/کامپیوتر گیربکس (TCM یا TCU)فیبری است که با نظارت بر ورودی‌هایی مانند سرعت موتور، سرعت خودرو و شرایط رانندگی که توسط سایر ماژول‌های کنترل الکترونیکی در خودرو ایجاد می‌شود، به تنظیم این تغییرات کمک می‌کند.

سیستم تشخیص تعویض دنده گیربکس اتوماتیک

گیربکس‌های اتوماتیک، کاملاً و نیمه خودکار از اواخر دهه ۱۹۸۰ استفاده می‌شوند و از کنترل هیدرومکانیکی دستی به سیستم‌های جزئی یا کاملاً خودکار در طرح‌های مختلف تغییر می‌کنند. گیربکس خودکار می تواند برای بسیاری از مردم موضوع گیج کننده ای باشد، ده ها نوع مختلف وجود دارد، با نام های تجاری که می تواند دشوار باشد (یا به خاطر بسپارید)، اما اساساً همه آنها یک کار را انجام می دهند: ماشین خود را حرکت دهید!

هدف کامپیوتر گیربکس چیست؟

هدف ECU گیربکس(کامپیوتر گیربکس) کنترل نقاط تعویض و کیفیت تعویض دنده است. برای انجام این کار، باید بداند که در چه دنده ای هستید و با چه سرعتی پیش می روید. ECU به طور مداوم بر این داده ها نظارت می کند و نقشه های شیفت را با توجه به شرایط رانندگی و ورودی راننده تغییر می دهد.

ECU گیربکس به طور مداوم سنسورها را برای دما و فشار سیال گیربکس و همچنین دور موتور، موقعیت پدال گاز (یا میزان فشار دادن گاز)، دمای مایع خنک کننده موتور، انتخاب دنده / حالت اهرم دنده، سرعت خودرو، بار موتور ( از سنسور MAF از طریق ECU موتور) و سیگنال‌های دیگری که به آن اطلاع می‌دهند در وسیله نقلیه شما چه می‌گذرد.

  • سنسور محدوده انتقال/انتخاب سرعت گیربکس را با دنده مورد نظر و انتخاب دنده واقعی کنترل و مقایسه می کند.
  • سنسور RPM ورودی/خروجی در حالی که سنسور ورودی سرعت شفت ورودی انتقال شما را به TCU می دهد، سنسور RPM خروجی شفت خروجی مربوطه را نظارت می کند. با استفاده از این دو سنسور دور در دقیقه و سنسور برد، ECU گیربکس می‌تواند نسبت دنده واقعی را محاسبه کند و با مقایسه سرعت‌ها و انتخاب‌های واقعی در مقابل سرعت‌های دلخواه، تصمیم بگیرد که چقدر باید دنده‌ها را تعویض کرد.

تی سی یو در گیربکس ای تی

ECU با استفاده از این ورودی ها زمان و نحوه تعویض دنده اتوماتیک را محاسبه می کند. TCU/TCM خروجی خود را برای نقص عملکرد نظارت می کند و از شتاب یا کاهش سرعت خودروی شما بیش از حد لازم جلوگیری می کند. با استفاده از این ورودی‌ها و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، گیربکس‌های اتوماتیک مدرن نیز می‌توانند سبک رانندگی شما را یاد بگیرند و نقشه شیفت آن را برای انطباق با نیازهای شما تغییر دهند. این به عنوان یادگیری تطبیقی ​​شناخته می شود و یک فرآیند مداوم است که عملکرد بهتری را ارائه می دهد، فرکانس و هزینه تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد و می تواند به خود انتقال و سیال کمک کند تا طولانی تر بماند.

ECU یا کامپیوتر گیربکس چگونه کار می کند؟

ECU گیربکس معمولاً  به جای اضافه کردن سنسورها و سیم‌کشی‌های غیرضروری که سیستم را بیش از حد پیچیده می‌کنند و به وزن خودرو اضافه می‌کنند، به سنسورهایی متکی است که قبلاً داده‌های سیستم‌های دیگر را جمع‌آوری می‌کنند. به عنوان مثال، سنسورهای سرعت چرخ (WSS) توسط ماژول ABS برای تعیین سرعت حرکت خودرو نظارت می‌شوند، سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS) میزان باز بودن دریچه گاز را اندازه‌گیری می‌کند، هوای ورودی موتور و تقاضای درخواستی را بررسی می‌کند. تمام این اطلاعات از طریق پروتکل ارتباطی CAN (شبکه منطقه کنترل کننده) با ماژول کنترل انتقال به اشتراک گذاشته می شود.

 

با این حال، با پیشرفت تکنولوژی، حسگرهای بیشتری مستقیماً در ماژول انتقال ساخته می شوند. یک مثال خوب از این مرسدس ۷G-Tronic برای گیربکس ۷۲۲.۹ است که دارای واحد کنترل انتقال یکپارچه در خود گیربکس است که امکان کاهش سیم کشی بین TCU و بدنه سوپاپ را فراهم می کند. کاهش وزن کلی، تداخل الکترومغناطیسی و افزایش بازده. سنسورهای سرعت، دما، برد و فشار در TCU تعبیه شده‌اند و به ماژول کنترل اجازه می‌دهند تا داده‌های مربوط به وضعیت فعلی گیربکس و سیال را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کند که سپس برای بهینه‌سازی تغییرات دنده و نظارت بر خطاها استفاده می‌کند. این شیر برقی الکترو هیدرولیک فرکانس بالا را مدیریت می کند که شیرهای هیدرولیک را در بدنه سوپاپ کنترل می کند تا سیال انتقال را تحت فشار خاص وارد کند. بدنه سوپاپ به نوبه خود مسئول کنترل هیدرولیک در گیربکس اتوماتیک با مدیریت جریان سیال به بخش های مختلف جعبه دنده و مبدل گشتاور، از طریق هزارتویی از کانال های سیال است.

پورت های ورودی و خروجی

خروجی های کنترل انتقال

  • قفل شیفت

اگر پدال ترمز فشرده نشود، ECU گیربکس اهرم انتخابگر را با شیر برقی قفل دنده قفل می کند تا از انتخاب محدوده رانندگی جلوگیری کند.

  • شیر برقی تعویض دنده

گیربکس های اتوماتیک الکترونیکی از شیر برقی برای تعویض دنده استفاده می کنند. سیستم‌های کنترل الکترونیکی ساده از شیر برقی برای تغییر نقاط تغییر در بدنه شیر موجود استفاده می‌کنند، در حالی که طرح‌های پیچیده‌تر از آنها برای دستکاری کلاچ‌ها به‌طور غیرمستقیم از طریق بدنه شیر بسیار ساده‌تر استفاده می‌کنند.

  • شیر برقی کنترل فشار

حتی گیربکس های اتوماتیک پیشرفته امروزی ریشه های هیدرولیک خود را حفظ می کنند که نیاز به کنترل فشار قوی دارد. در حالی که طرح‌های قدیمی‌تر از طریق کنترل فشار تک خطی کار می‌کردند، گیربکس‌های مدرن از شیر برقی کنترل فشار چندگانه استفاده می‌کنند که امکان کنترل دقیق فشار را فراهم می‌آورد و سرعت و کیفیت تعویض دنده را بهبود می‌بخشد.

پورت های خروجی TCM

  • شیر برقی کلاچ مبدل گشتاور (TCC)

شیر برقی TCC مبدل گشتاور را به صورت الکترونیکی در بسیاری از گیربکس های اتوماتیک الکترونیکی تنظیم می کند. مبدل گشتاور پس از قفل شدن کامل، دیگر نیروی گشتاور را چند برابر نمی کند و در عوض با همان سرعت موتور می چرخد. این کار راندمان سوخت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

  • کنترل کلاچ

به منظور انتخاب دنده بهینه، ECU گیربکس یک سری از کلاچ ها را به کار می اندازد تا مجموعه دنده های سیاره ای را در گیربکس مجدداً تنظیم کند تا به کارآمدترین دنده رانندگی دست یابد.

  • خروجی به ECU

ECU موتور ورودی ثابتی را از ECU گیربکس دریافت می کند و به همین دلیل می تواند به سرعت و متناسب با آن واکنش نشان دهد. به عنوان مثال برای اینکه گیربکس تغییرات دنده را صاف و صحیح نگه دارد، ECU موتور جریان مقدار سوخت را کاهش می دهد یا زمان جرقه زنی را به تاخیر می اندازد. کاهش مقدار سوخت عرضه شده به موتور برای مدت کوتاهی باعث کاهش فشار گیربکس در هنگام استفاده از دریچه گاز سنگین می شود. این به گیربکس‌های اتوماتیک اجازه می‌دهد حتی در موتورهایی با گشتاور زیاد به آرامی تعویض کنند، که در غیر این صورت منجر به تغییر شدید و حتی آسیب گیربکس می‌شود.

انواع انتقال با کنترل TCU:

  • گیربکس اتوماتیک : این طرح مهر و موم شده و محصور شده موتور و گیربکس را به طور مستقل در حال چرخش نگه می دارد و در صورت نیاز با استفاده از فشار روغن و یک سری چرخ دنده های سیاره ای (اپی سیکلیک) نیرو را از موتور به گیربکس منتقل می کند. TCU یک دستگاه پیچیده است که بسیاری از عملکردهای مختلف را کنترل می کند. فشار روغن را کنترل می کند و تصمیم می گیرد که کدام سوپاپ ها باز و بسته شوند، همچنین شیر برقی الکترونیکی را تنظیم می کند که برای عملکرد کلاچ های چند صفحه ای استفاده می شود و مبدل های گشتاور را برای کاهش لغزش قفل می کند. TCU همچنین حالت های مختلف رانندگی را ارائه می دهد که به طور کامل توسط راننده قابل انتخاب است

 

  • گیربکس دستی خودکار : از نظر مکانیکی شبیه به گیربکس های دستی است، اما پدال کلاچ وجود ندارد. درعوض، تمام کار کلاچ و تعویض دنده توسط عملگرها انجام می شود که توسط یک ECU انتقال (TCU) که ​​اغلب در محرک کلاچ تعبیه شده است، کنترل می شود. الگوهای تعویض دنده از قبل در واحد کنترل گیربکس برنامه ریزی شده است که توالی عملکرد بهینه را برای اجزای مختلف تعیین می کند، مانند محرک های کلاچ و دنده که در صورت لزوم از طریق یک فرآیند خودکار پس از برآورده شدن الزامات ورودی خاص، درگیر می شوند.

انواع انتقال با کنترل TCU

  • گیربکس متغیر پیوسته : اساساً یک واحد کنترل الکترونیکی تک سرعته با نسبت‌های دنده بی‌نهایت، اساساً تعداد بی‌پایانی دنده بدون مکث بین تعویض‌ها، این امکان را فراهم می‌کند که دقیقاً دنده مناسب را برای هر شرایط رانندگی داشته باشید. یک گیربکس CVT با استفاده از دو قرقره با قطر متغیر مخروطی شکل که از طریق یک تسمه محرک V شکل به هم متصل می شوند، فرآیند شتاب گیری را ساده می کند. یک قرقره به موتور و دیگری به چرخ ها متصل است. همانطور که دور موتور می چرخد، مخروط مربوطه با توجه به مقدار نیروی مورد نیاز حرکت می کند، این باعث می شود که مخروط دیگر مطابق با آن تنظیم شود، همان کشش را حفظ کرده و نحوه شتاب گیری خودرو را تعیین می کند. نتیجه این است که دور موتور موتور را می توان در کارآمدترین سرعت خود حفظ کرد همچنین این سیستم را برای خودروهایی که نیاز به گشتاور بالایی دارند ایده آل می کند. به همین دلیل CVT مانند گیربکس های اتوماتیک سنتی دنده ندارد، بنابراین در هنگام تعویض دنده، گشتاور از دست نمی رود، صدای کمتری نسبت به گیربکس های اتوماتیک سنتی تولید می کند و نسبت به گیربکس های اتوماتیک سنتی نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارد
  • گیربکس دو کلاچه :  این گیربکس از بسته های کلاچ مجزا برای هدایت دنده های زوج و فرد به ترتیب استفاده می کند. شبیه به دو گیربکس و کلاچ مجزا، همه در یک، که به دنده‌ها اجازه می‌دهد قبل از نیاز فوری، توسط یک ماژول کنترل مکاترونیک از قبل انتخاب شوند. این یک تغییر دنده بسیار نرم و تقریباً غیرقابل توجه را فراهم می کند که بسیار کارآمد است. این سیستم نسبت به گیربکس های اتوماتیک یا دستی شتاب سریع تر و تعویض دنده نرم تر را امکان پذیر می کند زیرا اساساً می تواند دنده ها را بدون هیچ وقفه ای در قدرت تعویض کند. TCU داخل ماژول کنترل مکاترونیک دنده ها را به صورت متوالی تغییر می دهد، اما همچنین می تواند تغییرات بلوک را بین مجموعه دنده های فرد و زوج انجام دهد تا حتی سریعتر تعویض دنده را انجام دهد، و حتی بهتر از آن این است که این سبک از TCU یاد می گیرد و با راننده خودرو سازگار می شود. و سبک رانندگی آنهاگیربکس دو کلاچه

پیشرفت گیربکس‌های مدرن و واحدهای کنترل پیچیده‌تر آن‌ها باعث ساده‌تر شدن رانندگی برای رانندگان شده است، در حالی که قدرت خروجی را افزایش می‌دهد و زمان‌های شتاب را کوتاه می‌کند، اما پیچیدگی هر سیستم می‌تواند شگفت‌انگیز باشد. هر طرح و تکراری که در ادامه می‌آید شامل شبکه‌ای از اجزای مختلف برای هر یک می‌شود، اما عمدتاً شامل ورودی‌های حسگر و سوئیچ، واحدهای کنترل الکترونیکی، موتورها و محرک‌ها می‌شود

علت خرابی ECU/کامپیوتر گیربکس چیست ؟چه چیزی ایراد دارد؟

علت خرابی ECU/کنترل گیربکس بین نوع طراحی و سازنده متفاوت است. اضافه بار مدار، نقص قطعات و ساخت، ورود سیال، خرابی شیر برقی یا سنسور داخلی، لیست تقریباً بی پایان است. اما در هر دو مورد، علائمی که این نارسایی‌ها ایجاد می‌کنند خیلی بی شباهت به یکدیگر نیستند:

  • “F” یا “N” در صفحه نمایش دنده چشمک می زند
  • پیام هشدار “کارگاه بازدید از انتقال” روی داشبورد
  • چراغ PRNDS چشمک می زند
  • ضربه زدن به دنده
  • تعویض دنده شدید یا ناگهانی
  • چسبیدن چرخ دنده ها
  • رها شدن از دنده
  • بدون انتخاب دنده محرک
  • عدم انتخاب دنده عقب
  • حالت خانه لنگی / حالت ایمن
  • از دست دادن قدرت
  • استارت نشدن وسیله نقلیه

فروش و قیمت کامپیوتر گیربکس اوتوماتیک :

اگر به دنبال خرید کامپیوتر گیربکس اتومات هستید ما در مجموعه تاپ گیربکس ، مرکز تخصصی تعمیر و فروش کلیه گیربکس های اتوماتیک و انواع قطعات گیربکس اتوماتیک همه برندها به صورت نو و استوک اورجینال در حد با گارانتی لازم و ارسال به سراسر کشور، می توانیم بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت خدمت شما ارائه کنیم.

مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)