هفت اشتباه بزرگ در رانندگی
۱-نگه داشتن دست روی دنده :
در گیربکس های دنده ای قرار دادن دست روی دنده یکی از بزرگ ترین عادت های راننده های حتی حرفه ای می باشد. اما قابل توجه است که این رفتار فشار زیادی به بوش ها و میل ماهک و در کل قطعات داخل گیربکس وارد می شود.
۲- نگه داشتن پا روی کلاچ :
نگه داشتن پا روی کلاچ در حالت حرکت حتی به میزان خیلی کم باعث درگیر ماندن دیسک و صفحه گیربکس میشود. و اینکار در طولانی مدت باعث به اصطلاح لیز شدن این قطعات خواهد شد.
۳-گرفتن ترمز بی مورد در سرازیری:
یکی از اشتباهات بسیار رایج گرفتن ترمز در سرازیری هاست بجای اینکار بهتر است خودرو را در دنده سنگین قرار دهید که این کار ممکن است مقداری باعث بالا رفتن دور موتور شود اما به کنترل بیشتر در وضعیت موجود کمک میکند بدین صورت شما علاوه بر ترمز خودرو از ترمز موتوری نیز بهره خواهید برد که در کل به قوی تر شدن ترمز کمک می کند. پس به جای رانندگی با دنده پنج در سرازیری های زیاد دنده را به سه تغییر دهید و نگران دور موتور نباشید.در خودرو ها با گیربکس اوتوماتیک این مشکل وجود ندارد چون با استفاده از کامپیوتر خودرو به صورت خودکار تعوبض دنده صورت خواهد گرفت.
۴- گرفتن کلاچ در هنگام ترمز کردن:
بسیاری از رانندگان در هنگام ترمز کردن کلاچ خودرو را نیز میفشارند این کار باعث خلاص شدن خودرو شده و خودرو برای متوقف شدن مسافت بیشتری را می پیماید و برای ایستادن دیگر از قدرت موتور استفاده ای نمیشود.
و دیسک و لنت در این حالت زودتر مستهلک می شود و در نهایت باعث فشار بیش از حد به سیستم ترمز خواهد شد و با داغ شدن روغن آن در اصطلاح میگویند که خودرو ترمز خالی کرده است. بنابراین در هنگام نیاز به کاهش سرعت یا توقف ابتدا ترمز را فشرده سرعت را کاهش میدهیم و درزمان مناسب قبل از خاموش شدن خودرو کلاچ را میگیریم و دنده را کاهش میدهیم.
۵-رانندگی کردن در حالت خلاص :
گاهی راننده ها برای کاهش مصرف سوخت در بعضی مسیرها دنده را در حالت خلاص قرار می دهند. که اینکار باعث می شود خودرو با سرعت بالاتری حرکت کند و راننده مجبور خواهد شد که با ترمز کنترل خورو را در دست بگیرد که این رفتار باعث فشار زیاد به خودرو می شود. و تاثیر آنچنانی روی مصرف سوخت نخواهد داشت.
۶-نگه داشتن خودرو در حالت نیم کلاچ :
یکی از اجزای جدانشدنی برای خودرو های با گیربکس دنده ای در شهر نیم کلاچ می باشد. تعداد زیادی از رانندگان حرفه ای در هنگام ترافیک یا ایست در سربالایی خودرو را در حالت نیم کلاچ قرار میدهند که این باعث درگیرشدن بی از حد به سیستم ترمز و گیربکس فشار می اورد. برای مدیریت این شرایط بهتر است کلاچ را گرفته دنده را خلاص کنید و دستی را بکشید. که در چراغ قرمز ها به کمتر شدن مصرف سوخت نیز کمک خواهد کرد.
۷-ترمز گرفتن روی دست انداز :
بهتر است تاکید کنیم که هیچوقت روی دست انداز ترمز نگیرید .قبل از رسیدن به دست انداز ترمز بگیرید و هنگامی که به آن رسیدید با هر سرعتی که داشتید از روی دست انداز عبور کنید. ترمز گرفتن روی دست انداز باعث فشار شدید به جلوبندی خودرو سیستم ترمز و کمک ها خواهد شد.