افزایش قیمت بنزین در هر برهه ای از زمان، تاثیرات مختلفی بر بازار خودرو داشته. بدون شک مهمترین تاثیر این اتفاق بر بازار خودرو، پرطرفدار شدن و در پی آن افزایش قیمت نسبی خودروهایی است که مصرف سوخت پایینی دارند.
اگر بخواهیم با نگاهی نسبتا قدیمی و با چشم بستن بر روی تکنولوژی های جدید تفکیکی کلی از نظر میزان مصرف سوخت میان خودروها قائل شویم، باید بگوییم، خودروهای اتوماتیک از خودروهای دنده ای مصرف سوخت بیشتری دارند. وقتی با خودروی دنده ای (مجهز به گیربکس دستی) رانندگی می کنید، کنترل بیشتری بر روی عملکرد موتور و نحوه انتقال قدرت به چرخ ها دارید. همین اتفاق باعث می شود تا بتوانید در شرایطی دند ه ای را در دورهای بسیار پایین تعویض کنید و جایی که می خواهید رانندگی اسپرت تری را تجربه کنید، دنده ها را روی دور موتور بالا تعویض کنید.
در این مقاله از تاپ گیربکس به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
چرا خودروهای دنده ای مصرف سوخت کمتری نسبت به خودروهای اتوماتیک دارند؟
چرا خودروهای مجهز به جعبه دنده دستی میزان کمتری سوخت نسبت به خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک مصرف می کنند؟ در خودروهای دنده ای، وقتی راننده خودرو را متوقف می کند، (مثلا در ترافیک یا پشت چراغ قرمز)، برای اینکه پایش از روی کلاچ آزاد شود، دنده را در حالت خلاص قرار میدهد و در نتیجه سوخت کمتری مصرف میشود. اما در خودروهای اتوماتیک، از آنجایی که همه فعالیت ها به گیربکس واگذار شده، بسیاری از راننده ها در توقف های کوتاه ترافیکی یا ایستادن پشت چراغ قرمز، فراموش می کنند دنده را خلاص کنند و دنده در حالت داریو یا همان D باقی می ماند. همین اتفاق یکی از مهمترین دلایلی است که باعث مصرف سوخت بیشتر خودروهای اتوماتیک نسبت به خودروهای دنده ای می شود.
مهمترین دلایل بیشتر بودن مصرف سوخت گیربکس اتوماتیک از دنده ای چیست؟
- خلاص نشدن ماشین در هنگام توقف های کوتاه
- تعداد دنده های کمتر گیربکس های اتوماتیک نسبت به گیربکس های دستی
- خرابی سنسور ها
- تاخیر در تعویض دنده توسط گیربکس اتوماتیک و بالاتر رفتن دور موتور
ابزارهای گیربکس اتوماتیک برای کاهش مصرف سوخت
البته اکثر گیربکس های اتوماتیک جدید به دلیل داشتن دنده های بیشتر نسبت به گیربکس های دستی، در سرعتهای بالاتر مصرف سوخت را بهتر کنترل می کنند. وجود دنده های بیشتر باعث میشود که موتور قدرت یکسانی را در مقایسه با گیربکسهای دستی در دور موتور پایینتر به چرخها منتقل کند که این امر مصرف سوخت کمتر خودرو را در پی دارد.
همچنین بیشتر خودروهای جدید که از نظر قیمتی در دسته متوسط رو به بالا جای می گیرند، به سیستم انتخاب حالت های رانندگی مجهز شده اند. انتخاب حالت های رانندگی این امکان را به راننده می دهد تا رفتار خودرو را با توجه به شرایط تغییر دهد. اگر می خواهد بهترین بازدهی را در اختیار داشته باشد، سراغ حالت اسپرت برود و اگر به دنبال صرفه جویی در مصرف سوخت است حالت اقتصادی را انتخاب کند. این امکان نیز باعث می شود تا راننده بتواند مصرف سوخت را در خودرویی اتوماتیک کنترل کند.
تفاوت گیربکس های اتوماتیک با گیربکس های CVT در مصرف سوخت
با ظهور گیربکس های CVT ، تمرکز بر روی کاهش مصرف سوخت خودروهای اتوماتیک بیشتر شد. مکانیزم گیربکس های CVT با سایر جعبه دنده های اتوماتیک متفاوت است. اما این موضوع تغییر چندانی برای راننده ایجاد نمی کند. در هر حال گیربکس های CVT مزایا زیادی دارند که در مقاله تاپ گیربکس می توانید مطالعه کنید.
موضوع از این قرار است که، برخلاف گیربکس های دستی و اتوماتیک دارای دنده، که از نسبت دنده های ثابت بهره می برند، گیربکس های CVTبرای مصرف سوخت بهینه تر، نسبت دندههای متغیر دارند. همین موضوع باعث میشود که خودروهای مجهز به گیربکس CVT در مقایسه با نمونههای دستی مصرف سوخت کمتری داشته باشند. در سیستم CVT چیزی به نام چرخ دنده و تعویض دنده وجود ندارد و گیربکس در تمام مدت به بهترین نحو نیروی موتور را به چرخها منتقل میکند و همین اتفاق باعث می شود که گیربکس های این خانواده بیشترین صرفه جویی را در مصرف سوخت داشته باشند.
راندمان سوخت بالاتردر CVT ها، دنده ها به طور مداوم بر اساس سرعت خودرو تنظیم می شوند. بنابراین راندمان سوخت CVT بر خلاف خودروهای با گیربکس اتوماتیک بالاتر است.