با پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت های مختلف تغیراتی ایجاد شد که این تغیرات به صنعت خودروسازی هم رسید.
جهان همیشه در تلاش بوده تا شرایط را برای انسان ها آسان کند به طوری که انسان های سراسر جهان بتوانند با هزینه کم ، صرفه جویی در وقت و با در نظر گرفتن ضرر کمتر به طبیعت بتواند گیربکسی بسازند.
اما همچنان به دنبال کیفیت بالا هم هستند و اینجا پیشرفت تکنولوژی بسیار راه حل آسانی را برای ما به جهان می آورد.
همانطور که در مقاله های پیشین درباره گیربکس های اتوماتیک تحقیق کرده ایم و آنهارا مورد بررسی قرار داده ایم امروز میخواهیم درباره گیربکس های اتوماتیک DCT بپردازیم.
با پیشرفت تکنولوژی توان و کیفیت گیربکس ها بسیار بیشتر شد و انواع مختلفی از گیربکس ها وارد شد که هرکدام مخصوص یک خودرو بودند.
به طور مثال گیربکس های AL4 که در مقاله های قبلی به آن پرداختیم که بیشتر در خودروهای ساخت پژو استفاده می شد و کاربرد داشت.
با تولید خودروهای جدید و به روز در صنعت خودروسازی نیاز به گیربکس های جدیدتر از نظر توان و گشتاور تولید کننده داشت.
بیشتر با تولید گیربکس های بهینه و پرکاربرد توانست تا نیاز های یک خودرو را برآورده کند و هم در مصرف سوخت صرفه جویی کند.
اللخصوص در تولید گیربکس های دو کلاچه به داخل کشور بود .
گیربکس های DCT مخفف کلمه DUAL CLUPCH MISSION است .
این گیربکس در بعضی از خودروهای وارداتی که به داخل کشور وارد شدند هم وجود دارد.
مشخصات گیربکس دوکلاچه DCT چیست؟
وقتی صحبت از گیربکس های دو کلاچه می شود این فکر به ذهن کاربر می شد که گیربکس به دو حالت دستی با دو صفحه کلاچ است اما این نظریه اشتباه است.
گیربکس های DCT از نوع گیربکس های توربینی که دارای یک مبدل گشتاور هستند .
به این معنی است که انتقال نیرو به وسیله یک پیشرانه به ورودی گیربکس مثل دیگر گیربکس ها از طریق یک توربین روغنی انجام می شود.
گیربکس DCT برخلاف دیگر گیربکس ها عمل می کند و ظاهر و عملکردی مانند گیربکس دستی دارند.
این یعنی مانند گیربکس های AT عمل نمیکنند و همچنین خبری از چرخ دنده های سیاره ایی نیست.
نوع کارکرد گیربکس ها به روش دو شفت ورودی خروجی انجام می شود که دنده های زوج و فرد از یکدیگر جدا هستند و به صورت مستقل عمل می کند.
در واقع می توان گفت این گیربکس ها شبیه ساز گیربکس دستی ولی از نوع اتوماتیک هستند که دارای کلاچ های اصطحاکی هستند .
به این منظور که گیربکس DCT به صورت خودکار در هنگام حرکت خودرو با در نظر گرفتن دنده های زوج و فرد گیربکس را درگیر می کند تا در نهایت دنده مورد نظر را پیدا کند.
در واقع این عملیات سخت نیست بلکه باید تصور کرد که یک خودروی پارک که حرکتی ندارد ابتدا با دو دنده احتمالی حرکت خود را آغاز می کند که این دو دنده دنده جلو و یا دنده عقب هستند .
دنده جلو DRIVE را وقتی انتخاب می کنیم خودرو به صورت خودکار دنده یک را انتخاب میکند برای حرکت و در نهایت با فشاردن گاز و بالا رفتن دور موتور خودرو دستور تعویض دنده را میگیرد و دنده را بیشتر و کمتر می کند .
و این عمل در دنده های دیگر خودرو هم انجام می شود.
در گیربکس های دو کلاچه با در نظر گرفتن دور موتورسرعت و فشار روغن دنده مورد نظر را پیدا می کند و همچنین تشخیص می دهد دنده انتخابی جزو دنده های زوج است یا فرد.
گیربکس DCT به چند مدل تقسیم می شود؟
در کل گیربکس های DCT به دو مدل تقسیم می شوند ، DCT های خشک و DCT های خیس.
در مدل DCT های خشک از کلاچ های زوج و فرد بدون سیستم روان کاری و خنک کننده ندارد .
اما در گیربکس DCT خیس کلاچ های دوگانه به وسیله یک پمپ روغن که داخل گیربکس قرار دارد به همراه روغن گیربکس سیستم را روغن کاری می کند و در همین حین سیستم خنک کننده هم فعالیت خود را شروع می کند .
مجموعه تاپ گیربکس ارائه بهترین گیربکس های نو و استوک DCT است که از سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را شروع کرده است و توانسته رضایت بسیاری از مشتریان را جلب کند.
برای اطلاع از قیمت های به روز می توانید با مراجع به بخش تماس با ما ارتباط برقرار کنید.
مزایا و معایب گیربکس DCT خشک و خیس چیست؟
یکی از عیب های گیربکس DCT خشک را می توان نداشتن نیاز به روغن گیربکس و نداشتن پمپ دارای اصطکاک بالایی هستند.
که اینکار باعث فشار و اصطکاک بیشتر در کلاچ و صفحات گیربکس می شود.
و لام به ذکر است بدانید از نظر فنی این نوع گیربکس ها از نظر کارایی و تعمیر دارای پیچیدگی کمتری هستند.
اما گیربکس DCT خیس به دلیل داشتن سیستم خنک کننده و پمپ روغن از وزن بالایی بروردار هستند.
ولی باید به این موضوع توجه داشت که این گیربکس ها اصطکاک کمتری در بین کلاچ و صفحات ایجاد می کند .
و این گیربکس ها از پیچیدی بالایی هم برخوردار هستند .
DCT خیس با توجه به اینکه دارای صفحات بیشتر برای کم کردن اصطکاک است به مراتب میتوان گفت این گیربکس ها قوی تر هستند و از نظر انتقال نیرو نیز قوی تر هستند و از نظر انتقال گشتاور نیز قوی تر هستند .
DCT های خشک در مقابل گشتاور زیاد یا ناگهانی بسیار حساسیت نشان می دهند که این کار احتمال سرخوردن صفحات کلاچ به یکدیگر هم زیاد می شود .
از طرفی هم گیربکس های خشک در خودرهای ضعیف و سبک بیشتر استفاده می شود.
یکی از چیزهایی که بسیار خطرناک است و بیشتر مواقع از این اتفاق گیربکس به مشکل بر می خورد داغ شدن و حرارت در گیربکس حین سایش صفحات است.
که در گیربکس های تر به دلیل داشتن سیستم خنک کننده در این مواقع غملکرد خوبی از خود نشان می دهد .
اما سوالی که پیش می آید این است که چرا بیشتر خودرو سازان به سمت گیربکس های دو کلاچه می روند ؟
یا بهتر بگوییم چه موضوعی باعث می شد که کارایی این گیربکس بالا می رود؟
در واقع شاید الان انتظار جواب های زیادی باشید اما باید بگوییم که جواب این سوال بسیار کوتاه است!
اما می توان گفت پر بح ترین و مهم ترین دلیل ر ا دارد.
DCT در مقایسه با گیربکس های دیگر مانند AT و MT که برای تعویض دنده نیازمند مدت زمان بودند نیست .
با وارد شدن گیربکس های دو کلاچه اتوماتیک در واقع در زمان صرفه جویی شده است و زمان تعویض دنده بسیار کاهش یافته است .
در واقع به روش تعویض دنده برای گیربکس های AT و MT دور موتور کاهش می یابد و برای تعویض دنده باید دورگیری مجدد انجام شود و در این موقعیت DCT بسیار به چشم می آید .
زیرا که DCT از سرعت تعویض دنده بالایی برخوردار است .
موضوع بعدی که مورد توجه قرار میگیرد مصرف سوخت این گیربکس است.
DCT از مصرف سوخت پایینی برخوردار است که باید اضافه کنیم این کاهش مصرف سوخت در واقع بهبود یافته است که در کنار کاهش مصرف سوخت از کاهش آلایندگی های گیربکس هم برخوردار است.
در واقع باید گفت DCT ها شاید در ابتدای زمان ورودشان پر از سوپرایز نبودند و نتوانستند مخاطبان زیادی را به خود جذب کند اما با گذشت زمان از پیشرفت در ساخت و بهبود عملکرد گیربکس بهره مند شد.
و حال منطقی است که بسیاری از خودروسازان از این گیربکس استفاده کنند زیرا خودروساز در واقع به دنبال کیفیت و عملکرد خوب در یک گیربکس می گردند که از قیمت خوبی نیز برخوردار باشد و DCT این نیاز را برای خودروسار براورده می کند.
بنابراین DCT مورد استفاده بسیاری قرار می گیرد و از کارایی و مصرف خوبی برخوردار می شود.