وبلاگ

خرید گیربکس اتوماتیک CVT

گیربکس های CVT جزو گیربکس های اتوماتیک هستند که به صورت یک محور بهم پیوسته عمل می کند و به سرعت بالا در عملکرد تعویض دنده مشهور هستند .

موضوعی که CVT را در مقایسه با دیگر گیربکس ها متمایز می کند حالت دنده متغیری است که در یک حالت انجام می شود این عمل به طوری انجام می شود که خودرو در حین حرکت بدون نیاز به تعویض دنده توسط راننده بلکه به صورت خودکار با توجه به قدرت و شتاب گیری خودرو تعویض دنده صورت می گیرد.

گیربکس های CVT جزو معدود گیربکس هایی هستند که تنوع بالایی دارند این یربکس ها در کامیون موتور و ماشین مورد استفاده هستند که رایج ترین آنها که در بیشتر خودرو ها قرار می گیرد مدل دو قرقره ایی استفاده می کند که به صورت زنجیر وار به هم متصل می شوند.

 نحوه کار گیربکس اتوماتیک CVT:

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم یکی از رایج ترین نوع یربکس های CVT مدل دو قرقره ایی شکل است که در این مدل بخش کاربردی در داخل گیربکس به شکل V هستند که بین دو قرقره با ابعاد مختلف کار انتقال نیرو انجام می شود.

وقتی این دو قرقه از هم فاصله می گیرند کار تسمه V شکل شروع می شود و قرقره بالا و و قرقره پایین شروع به حرکت می کنند و در این حالت دنده با دور و نزدیک شدن در دور نوار قرقره تغیر می کند.

در این طراحی تقریبا ۸۰% مسیر گیبکس طی می شود .

در بعضی از مدل های  گیربکس CVT یک نیروی کششی را به قرقره خروجی متصل می کند .

جالب است بدانید حین انجام این کار گیربمس در تلاش است که از مصرف سوخت حداقلی استفاده کند و همین امر باعث کم مصرفی این گیربکس می شود .

و همچنین شتاب گیری این خودرو بسیار روان است .

چرا CVT ها به گیربکس های پیچیده مشهورند:

CVT از طیف گسترده ایی از قطعات و کارایی ساخته شده است ، همین موضوع پیچیدگی این نوع گیربکس را بالا می برد.گستردگی گیربکس CVT برای داشتن دنده های مختلف و از پیش تایین شده از قطعات بسیاری استفاده شده است که اکثرا از یک سیستم قرقره شکل کمک می گیرد.

به طور کلی و خلاصه مانند توضیحی که بالا تر به آن اشاره کرده ایم سیستم گیربکس های CVT یک سیستم به اصطلاح مخروطی شکل است که به وسیله تسمه یا زنجیر به هم متصل شده است این سیستم مخروطی با همان V شکلی که بالا به آن اشاره کرده ایم به افزایش و کاهش قطر تسمه حرکت می کند تا دنده را تغیر دهد.

و این امکان را فراهم می کند تا یربکس با توجه به شتاب و قدرت دنده مورد نیاز  را به صورت اتوماتیک و به سرعت پیدا کند .

از طرفی دیگر یک قطعه قرقره شکل از گیربکس به موتور متصل می شود تا نیروی بدست آمده در گیربکس را به موتور خودرو انتقال دهد و کار موتور خودرو انتقال این نیرو به چرخ هاست.

عرض این قرقره ها متغیر است و با توجه به توان و قدرت خودرو تغیر می کند و این عمل شتابی روان و بدون خطا به خودرو می دهد .

و یک مدل دیگر از گیربکس های CVT که از این نوع گیربکس ها کمتر شناخته شده است زیرا که در خودرو های زیادی از این نوع گیربکس استفاده نشده است.

این گیربکس از یکسری غلتک و دیسک استفاده شده است که عمل تولید نیروی خودرو توسط این غلتک و دیسک انجام می شود و مشابه مورد قبلی عمل می کند.

در برخی از دنده ها به صورت سنتی و تعویض انجام می شود.

زیرا در این نوع گیربکس ها سیستم تسمه و قرقره به طوری طراحی شده است که به صورت یک اهرم تعویض دنده سنتی با پدال هایی که روی فرمان قرار گرفته به نقاط از پیش تایین شده حرکت می کند .

سرگذشت گیربکس اتوماتیک CVT:

CVT از سال ۱۹۱۰ به شهرت رسید.

ابتدای ورود CVT با تولید موتور های با کیفیت زینت نام خود را بر سر زبان ها انداخت ، این موتور ها به قدری خوب واقع شدند که در مسابقات تپه نبردی هم از آنها استفاده میشد و در ادامه با ایجاد گسترش در تولید از گیربکس های CVT رونمایی شد و اخیرا هم با تولید گیربکس های مدرن توانسته است به شهرت و محبوبیت خاصی را در بین خودرو سازان و خریداران بدست بیاورد.

دلیل محبوبیت گیربکس های CVT:

گیربکس های CVT بر خلاف پیچیدگی بالایی که دارد بسیار هم محبوب واقع شدند در بین تولید کنندگان و همچنین تعمیرکنندگان .

و اگر از گیربکس CVT در خودروهای شما کاربرده شده است بهتر است پیش یک مکانیک متخصصص ببرید زیرا که در پیچیدگی های گیربکس CVT اگر متخص گیربکس باشید کار بسیار آسان می شود و احنمال خطلا به پایین ترین حد ممکن می رسد .

CVT ها با گرفتن کمترین قدرت از موتور بهترین شتاب و بهترین پاسخ را به راننده می دهند.

این موضوع رانندگی را برای رانندگان بسیار لذت بخش می کند و مسلما سازندگان نیز برای رضایت خریداران روی به استفاده از این نوع گیربکس ها می برند.

مزیت رانندگی با CVT :

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم گیربکس های CVT از مصرف سوخت پایینی برخوردار هستند و در مل تلاش گیربکس بر این است که با انتقال شتاب و قدرت خوب به موتور مصرف سوخت کمی را برقرار کند .

رانندگی با گیربکس های CVT در سربالایی بسیار راحت تر انجام می شود .

همچنین با توجه به مقایسه گیربکس CVT با دیگر گیربکس ها می توان گفت که CVT ها نرم تر کار می کنند و تلاش می کنند برای پیدا کردن دنده  مناسب و بالافاصله به موتور یک نیروی یکپارچه را انتقال می دهد تا با قدرت و شتاب سربالایی ها و ناهواری هارا طی کند.

معایب گیربکس CVT:

CVT ها اکثرا گیربکس های با کیفیتی هستند که چیزهای زیادی برای ارائه دادن به راننده دارند اما خوب مانند هر قطعه ایی از خودرو که دارای مزایا و معایبی هستند CVT ها هم دارای معایبی هستند .

یکی از معایب CVT ها پر هزینه بودن این خودرو هاست که باعث نگرانی خریداران و مصرف کنندگان می شود.

هزینه تعمیر و تعویض قطعات همیشه موضوع نگران کننده مصرف کنندگام است و در مقایسه با گیربکس های سنتی می توان گفت گیربکس های سنتی دو برابر دوام بیشتری نسبت به CVT ها دارد.

هنگام خرید گیربکس CVT چه بررسی هایی باید انجام شود:

بهتر است قبل خرید گیربکس دست دوم یک سری تحقیقاتی را انجام دهید تا با بررسی دقیق بهتر است قبل خرید خودرو از پیش بشناسید و در ادامه تصمیم به خرید بگیرید .

در اینجور مواقع بهتر است خودرو را پیش یک کارشناس گیربکس اتوماتیک CVT ببردید تا آنها بابررسی دقیق از برخوردن به هزینه های زیاد جلوگیری کنند.

همچنینی با رانندگی با خودرو یک سری بررسی ها نیز می توانید خودتان انجام دهید تا از سلامت گیربکس خودرو اطمینان حاصل کنید:

دنده را به آرامی حرکت دهید :

دنده را بین پارک و درایو عوض کنید و به عکس العمل خودرو دقت کنید اگر زمان عوض شدن دنده از یک ثانیه بیشتر طول بکشد تا گیربکس تعویض را انجام دهد می توان نشان دهنده یک گیربکس خراب است .

شنیدن صدای عجیب:

ابتدا باید به این موضوع توجه داشت که گیربکس های CVT اصولا کم صدا نیستند ولی این صدا صدایی مانند زمزمه و صدای ناحنجار است!

اگر به هنگام شتاب گیری خودرو صداهای عجیب به گوشتان می رسد باید توجه داشت که ممکن است خبر از یک گیربکس خراب دهد.

لغزش و قطع برق:

اگر هنگام شتاب گیری خودرو دچار لغزش یا قطع برق می شود گیربکس خودرو حتما مشکل دارد.

تعویض ناگهانی دنده:

اگر هنگام تعویض دنده خودرو دچار تکان خوردن لحظه ایی می کند یا به گفته ایی دچار تقه زدن می شود بهتر است خودرو را اصلا تکان ندهید و به یک تعمیرکار گیربکس مراجعه کنید .

تاپ گیربکس مرجع تخصصی گیربکس های اتوماتیک است برای مشاوره ذیا در لحظه بروز مشکل گیربکسی با کارشناسان ما در تماس باشید.

دور دقیقه ناسازگار:

اگر در حین رانندگی با سرعتی ثابت متوجه نوسان در دور دقیقه شدید نشان دهنده مشکل در خودرو است .

مایع گیربکس کثیف:

اگر روغن گیربکس شما کثیف باشد میتواند نشان دهنده مشکل باشد .

مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)