وبلاگ

بررسی کامل گیربکس ۴AL

گیربکس و یا جعبه دنده پس از کلاچ دومین قطعه مهم در سیستم حرکتی ماشین شماست . نام دیگر گیربکس جعبه دنده می باشد که اکثر افراد آن را با نام گیربکس میشناسند . گیر بکس ها در دو نوع اتوماتیک و دستی می باشند ، در گیربکس دستی در زمان تعویض دنده نیازمند کلاچ گیری توسط راننده است اما در گیربکس اتوماتیک این عمل به صورت خودکار انجام می شود . انتخاب اتومیل هایی با گیربکس اتوماتیک در شهر های پرترافیک بسیار حائز اهمیت بوده و انتخابی مطمعن و هوشمندانه است ، زیرا خستگی ناشی از کلاچ گیری وجود نداشته و بسیار راحت است .

رسیدگی منظم و بازدید روغن گیربکس خودرو در تمامی مدل ها مهم بوده و این عدم رسیدگی مشکلات و هزینه های زیادی در پی دارد ، ما با چک کردن مداوم گیربکس و روغن کاری آن از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می کنیم . توصیه می شود ماهی یک بار گیربکس خود را چک کنید .

از طرفی گیربکس اتوماتیک هزینه بالاتری دارد ، ولی گیربکس دستی این گونه نمی باشد و دنده دستی بسیار راحت می باشد . و همچنین رسیدگی به این نوع گیربکس راحت بوده است و گیربکس دستی مطمعن تر بوده و اکثر افراد از این گیربکس برای ماشین خود استفاده می کنند . دلیل اینکه گیربکس دستی خوب است ، بخاطر این است که گیربکس دستی عمر طولانی و اصطحکاک بیشتری دارد و نیاز به عوض کردن هر دقیقه آن نیست ، فقط باید ماهی یک بار آن را چک کنید .

 

 

نکات مثبت

– طراحی ظاهری مناسب

– کابین جا دار

– بهبود کیفیت ساخت و مونتاژ نسبت به قبل

– گستردگی خدمات پس از فروش

نکات منفی

– کشش نه چندان خوب قوای محرکه به ویژه در نسخه اتوماتیک

– افت قیمت نسبتا زیاد نمونه کار کرده

– کیفیت نامناسب ادوات کابین

 

مشخصات گیربکس al4

گیربکس اتوماتیک al4 یک گیربکس عرضی پنج دنده ای می باشد که دارای چهار دنده برای حرکت به سمت جلو و یک دنده جهت حرکت به سمت عقب می باشد . محدوده سرعت تعویض دنده ها در گیربکس AL4 شامل موارد زیر می باشد :

۱- دنده یک محدوده سرعت صفر تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت

۲- دنده دو محدوده سرعت ۷۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت

۳- دنده سه محدوده سرعت ۱۲۰ تا ۱۷۰کیلومتر بر ساعت

۴- دنده چهار محدوده سرعت ۱۷۰ تا ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت

مشکلات گیربکس AL4 در پژو ۲۰۶ چه می باشد و علت آن چیست ؟

ولی یکی از مشکلاتی که گاهی راننده ها با آن رو برو بوده اند، هنگام استفاده دستی است. به استناد این نظرات ظاهراً در هنگام رانندگی در حالت دستی تعویض دنده کمی کند صورت پذیرفته و حدود نیم ثانیه زمان می برد. این مشکل گاه باعث هرز رفتن گاز شده و ممکن است در دراز مدت به گیربکس صدمه وارد کند. تقه زدن و خرابی گیربکس فوق البته به ندرت اتفاق می افتد ولی اگر احساس می کنید که گیربکس شما دچار تقه زنی شده بهتر است در سریع ترین زمان به تعمیرگاه مراجعه کرده و عیب و ایراد آن را برطرف کنید.

اجزای اصلی گیربکس al4 شامل  موارد زیر می باشد :

۱- کانورتر یا همان مبدل گشتاور

۲- پمپ هیدرولیک جعبه دنده یا همان پمپ روغن گیربکس

۳- مجموعه دنده های سیاره ای، کلاج ها و ترمز های گیربکس که در واقع مکانیزم واحد هیدرولیک گیربکس به حساب می آیند.

۴- دیفرانسیل داخلی

۵- پینیون که رابط بین گیربکس و دیفرانسیل بوده و نقش چرخ دنده کاهنده را دارد.

۶- سنسورها و واحد کنترل کامپیوتری

تعویض دنده توسط یک واحد الکترونیکی انجام می شود. به منظور اینکه  کنترل شیرها و رگلاتورهای واحد هیدرولیک ، کامپیوتر از سنسورها پیام های مختلفی دریافت می کند ، که شامل موارد زیر می باشد :

١- پتانسیومتر دریچه گاز

٢- سنسور دور موتور

٣- سنسور سرعت توربین که در واقع سرعت ورودی به گیربکس را نشان می دهد.

۴- سنسور سرعت خودرو که در مقابل دنده پارک نصب شده است.

۵- سنسور دمای روغن

۶- کنتاکتور چند منظوره که وضعیت اهرم انتخاب دنده را نشان می دهد.

٧- کلید ترمز

 

مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)