مراحل تعمیر گیربکس پراید
پیش از هر چیز باید گفت که از آن جایی که نیروی محرکه اتومبیل پراید روی چرخهای جلو قرار دارد، مجموعه چرخ دندههای گیبرکس و دیفرانسیل در یک پوسته هستند.
۱. باید پایه واسط را در وضعیت مناسب قرار دهید و گیربکس را به پایه متصل کنید.
۲. بعد از اتصال پیچها، فشنگی دنده عقب را باز نمایید. بعد درپوش فنر ساچمهها را باز کنید.
۳. سپس فنرها را خارج کرده و توسط یک آهنربا ساچمهها را بیرون بکشید. حالا پیچهای اتصال دو پوسته گیربکس و کلاچ را باز کنید.
۴. در گیربکس را به آرامی جدا کرده و مراقب باشید که واشرها گم نشوند. بعد خار اهرم را خارج کرده و پس از آن اهرم لنگ و مجموعه آن به راحتی بیرون میآیند.
۵. سپس صفحه نگهدارنده اهرم لنگ را باز کرده و میلهای قفل کننده ماهک و دو شاخه کشوی ۳ و ۴ را خارج کرده و سپس اهرم میل ماهک را نیز از پوسته بیرون بیاورید.
۶. زمان آن رسیده که پین میل ماهک کشویی ۱ و ۲ را خارج کنید. برای انجام این کار از یک تکه پارچه استفاده کنید تا آسیب نبیند.
۷. سپس باید پینهای قفلکننده روی ماهک کشویی دنده پنج و دنده عقب را خارج نمایید.
۸. بعد میل ماهک کشویی دنده پنج و دنده عقب و همینطور ماهک کشویی دنده پنج را خارج کرده و اهرم دنده عقب را نیز جدا کنید. در مرحله بعدی ضامن و پین ماهک دنده عقب را خارج سازید.
۹. پیچ تکیهگاه دنده عقب ماهک را باز کرده و ماهک دنده عقب و شافت آن را بردارید. به کمک یک آهنربا ساچمههای قفلکننده میل ماهک را خارج کنید.
۱۰. حال میتوانید شافتهای ورودی و خروجی را هم زمان از پوسته کلاچ خارج کنید. در همین حال مجموع دیفرانسیل را هم از پوسته بیرون آورید.
۱۱. برای جدا کردن قطعات شافت ورودی، اول خار نگهدارنده بلبرینگ را بردارید. بعد دنده ۴ و ۵ را از روی شافت خارج سازید. دقت کنید که ساچمه اینجا گم نشود. حال خار نگهدارنده کشویی ۳ و ۴ را خارج نمایید.
۱۲. به کمک پرس دنده کشویی را خارج نمایید. اگر بلبرینگ خراب است، باید آن را از شافت جدا سازید. به خاطر داشته باشید که اگر بلبرینگ سالم باشد و آن را جدا سازید، مجدد قابل استفاده نخواهد بود و به هر حال مجبور به تعویض آن خواهید شد.
۱۳. حال شافت خروجی را زیر پرس قرار داده و به کمک یک سمبه، بلبرینگ را خارج نمایید.
۱۴. برای خارج کردن دنده ۵ ابتدا خار نگهدارنده را باز کرده و سپس کشویی دنده پنچ و خود دنده را بردارید. همین روال را برای سایر دندهها نیز به کار بگیرید.
روغن گیربکس پراید
روغن گیربکس پراید یا همان روغن واسکازین، بهتر است در کیلومتر ۳۰ هزار تعویض گردد. توجه داشته باشید که در صورت تعویض به موقع روغن گیربکس پراید و حتی کمی زودتر، عمر قطعات گیربکس را بالا خواهید برد.
نحوه تعویض روغن گیربکس پراید
برای تعویض روغن گیربکس پراید، به ابزار زیر نیاز خواهید داشت:
- آچار ۱۰
- آچار ۱۹
- پیچ گوشتی
- تشت
- قیف مخصوص
- روغن گیربکس ۳ لیتری
روش تعویض
- به کمک آچار ۱۰، باید سنسور کیلومتر را خارج کنید. برای انجام این کار، پیچ سنسور کیلومتر را باز نمایید.
- سپس به کمک آچار ۱۹، به سراغ پیچ تخلیه گیربکس رفته و آن را باز نمایید.
- با باز کردن پیچ تخلیه گیربکس، روغن گیربکس تخلیه میشود و برای همین باید پیش از این مرحله، تشتی را زیر آن قرار دهید تا روغن روی زمین نریزد.
- پس از تخلیه روغن، پیچ را ببندید.
- قیف را در قسمت سنسور کیلومتر گذاشته و روغن واسکازین را داخل بریزید.
- سپس سنسور کیلومتر را به جای خود بازگردانید.
عیبیابی گیربکس پراید
برای عیب یابی گیربکس پراید، باید دندهها و محل ورودی دنده و همچنین شیارها به خوبی دیده شوند. لازم است که از چشم مسلح برای انجام این کار استفاده شود. دندههای ۱ تا ۵، همگی از جنس برنج هستند. در صورت نیاز، باید بخش برنجی این دندهها را تعویض کنید.
توجه داشته باشید که این کار باید توسط کارشناس فنی خودرو انجام شود و در صورت وجود مشکل، مراحل تعمیر صورت بگیرد.