وبلاگ

گیربکس CVT چیست؟

CVT یا Continuously variable Transmission به معنی سیستم انتقال قدرت متغیر است.
اولین بار ایده این نوع انتقال نیرو را حدود ۵۰۰ سال پیش لئوناردوداوینچی ارائه کرده است . شرکت نیسان موتور ، اولین نسخه از سیستم گیربکس متغیر متصل CVT یا Continuously Variable Transmission به معنی سیستم انتقال قدرت متغیر متصل را در مارس ۱۹۹۲ به بازار ژاپن ، معرفی کرده است. اکنون تکنولوژی این نوع گیربکس پیشرفت چشم گیری داشته است تا آنجا که کارخانه های خودروسازی همچون جنرال موتورز ، آئودی ، هوندا و نیسان از این تکنولوژی در خودروهای جدیدشان استفاده کرده اند.
وظیفه سیستم انتقال قدرت ، تغییر دادن نسبت سرعت چرخ و موتور است یعنی بدون یک گیربکس ، خودرو تنها یک دنده خواهد داشت تا با سرعت مناسب حرکت کند .سیستم های انتقال قدرت مختلفی برای تبدیل نیروی تولیدی موتور وجود دارد یکی از این سیستم ها جعبه دنده CVT می باشد. در گیربکس های CVT دیگر خبری از چرخ دنده نیست و همه چیز بر عهده دوپولی و یک تسمه فولادی یا لاستیکی می باشد. با این ترکیب ضریب دنده های بی نهایت بوجود آمده است که به شدت روی میزان مصرف سوخت و راندمان خودرو تاثیر مثبتی دارد. در واقع به جای استفاده از چرخ دنده های سنتی در گیربکس که می توانند نسبت های دنده معینی را ایجاد کنند ، گیربکس CVt بدون هیچ گونه دنده فیزیکی کار می کند.از مزایای گیربکس های CVT می توان به ارسال قدرت بهینه به چرخ ها ، مصرف سوخت کمتر ، تعویض دنده نرم تر و وزن کمتر،کمک به کارکرد همیشگی موتور در بهینه ترین دور ، نداشتن پیچیدگی بسیار بالای گیربکس های اتوماتیک شیف ترونیک ، شتاب گیری بهتر و هزینه نگهداری و استهلاک بسیار کمتر نسبت به سایر گیربکس های اتوماتیک  اشاره کرد.

معایب گیربکس CVT

  • نیاز به استفاده از روغن های خاص و گران قیمت
  • این گیربکس ها به دلیل نرمی بیش از حد در کارکرد و ثابت ماندن دور موتور هیچ حسی از تعویض دنده و رانندگی اسپرت را به راننده منتقل نمی کنند.
  • دارای ضعف انتقال گشتاور بالا به علت استفاده از پولی و تسمه
مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)