یکی از مهم ترین قطعاتی که در دیفرانسیل وجود دارد ، چرخ دنده های کرانویل و پینیون (pinion and crown wheel gear) هستند.
پنیون یک محور مربوط به گاردن می باشد که در قسمت سر خود دارای دنده های مارپیچ مخروطی بوده و درست زمانی که از انتهایش، حرکت دورانی گاردن را دریافت می کند ، از قسمت دنده مارپیچی این حرکت را به کرانویل منتقل می کند ، وجود حالت دنده های مارپیچ در کرانویل و پنیون در عین مخروطی بودن آن ها این است که درگیری در این دنده ها به خاطر حالت مارپیچی آن ها و داشتن طول دنده بالاتر ، افزایش یافته و این مساله آن ها را برای انتقال نیروی زیاد و گشتاور بالایی که گاردن به آن ها می رساند ، مناسب می سازد. همچنین در حالی که گشتاور منتقل شده افزایش می یابد ، صدای درگیری دنده ها نیز کاهش خواهد یافت.
نحوه حرکت پینیون و کرانویل ، دورانی می باشد اما حرکت دورانی پینیون باید با یک چرخش ۹۰ درجه ای ، منجر به حرکت دورانی چرخ ها شود پس در اینجا از چرخ دیگری به نام کرانویل استفاده می شود.
پینیون با دریافت گردش گاردان ، آن را به کرانویل انتقال می دهد . کرانویل چرخی است که در یک لبه آن دارای دنده هایی برای درگیری با دنده های پینیون است.
کرانویل با دریافت حرکت دورانی پینیون ، به کمک دنده های دیشلی آن را به پلوس ها منتقل می کند تا حرکت دورانی که از میل لنگ پیشرانه آغاز شده ، قدم به قدم به کمک گاردان و پینیون به دیفرانسیل برسد و در نهایت از طریق کرانویل و پلوس ها به چرخ ها منتقل شود.