وبلاگ

سیستم های ایمنی به کار رفته در خودرو

امروزه اتومبیل چیزی فراتر از موتور، گیربکس، کابین و تایر ها محسوب می شود و به تکنولوژی ها و فناوری های پیشرفته ای مجهز شده اند که منجر به ایمنی و راحتی بیشتر راننده و سرنشینان گردیده است.

در بازار رقابتی امروز، خودروسازان از کوچکترین فرصت‌ها بهره می‌‎برند تا محصولی پرآپشن‌تر و به‌روزتر نسبت به سایر رقبا ارائه دهند که عرضه چنین محصولاتی در گرو استفاده بهینه از علم و تکنولوژی روز خواهد بود. کمپانی‌های خودروسازی همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی به دنبال ارتقا و افزایش کیفیت محصولات خود هستند و سعی دارند تا با ارائه محصول جدید، گامی رو به جلو بردارند. از تاثیرات این پیشرفت‌ها، می‌توان به استفاده از آپشن‌های مدرن و به‌روز اشاره کرد که در حوزه‌های مختلف نظیر راحتی سفر، ایمنی و… به کار برده می‌شود. ما در این مقاله برخی از سیستم ها و امکاناتی که در خودروهای روز دنیا در حال استفاده می باشند را معرفی خواهیم کرد.

سیستم ورود و استارت بدون کلید (KEYLESS) در خودرو

سیستم کیلس استارتر در سال ۱۹۸۲ برای اولین بار در خودرو های فرانسوی رنو فیوگو مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن خودروهای شرکت جنرال موتورز نیز از این تکنولوژی استفاده کردند . یکی از امکانات جدید خودروهای امروزی سیستم استارت بدون کلید (Keyless Entry)  است که امکان قفل یا باز کردن در های خودرو و همچنین استارت موتور را بدون نیاز به استفاده از کلید ، فراهم می کند.

سیستم کیلس استارتر با استفاده از امواج رادیویی ، یک سری امواج را با کد‌ های مشخص از سوئیچ خودرو به سنسور ایموبلایزر ( دزدگیر) خودرو می فرستد . عملکرد این سیستم قفل کننده الکترونیکی طوری است که راننده با به همراه داشتن سوئیچ یا کارت هوشمند وقتی به فاصله یک متری خودرو برسد ، قفل در‌ ها به صورت اتوماتیک باز شده و بعد وارد شدن به خودرو راننده می ‌تواند با فشاردادن دکمه استارت و نگه داشتن پدال ترمز خودرو خود را روشن کند .

با وجود مزیت ها و سهولت کار راننده با سیستم کیلس استارتراز معایب این سیستم می توان به هک شدن کد سوئیچ ، تمام شدن باتری ریموت و هزینه ی بالای تعمیر آن اشاره کرد .

در چند سال اخیر خودرو سازان برای افزایش ایمنی این سیستم از چندین روش مختلف استفاده کرده‌ اند . مثلا در برخی از خودرو‌ها جدید از چند کد استفاده می شود به طوری که سوئیچ این خودرو‌ها به صورت میانگین هربار بین ۳ تا ۸ کد را برای سنسور ایموبلایزر خودروارسال می‌ کند که همین امر باعث افزایش ایمنی این سیستم شده است .

همچنین استفاده از الگو‌های قطب نما نیز باعث افزایش ایمنی این سیستم می شود به صورتی که با نزدیک شدن به خودرو و تغییر زاویه سوئیچ کد دستوری ایموبلایزر تغییر کرده و کد‌های مختلفی ارسال می شود .

 

دوربین ۳۶۰ درجه در خودرو

دوربین ۳۶۰ درجه خودرو یکی از پیشرفتهای خوب در زمینه دوربین خودرو می‌باشد که امکانات بسیار خوبی به رانندگان خودرو می‌دهد. این دوربین می‌تواند تا حد زیادی از بروز تصادف توسط راننده جلوگیری کند و در صورت تصادف دیگران با خودرو نیز امکان پیگیری تمام صحنه با این دوربین میسر است.

به‌طور خلاصه با داشتن این دوربین، تصویری ۳۶۰ درجه از محیط اطراف خودروی خود خواهید داشت. این ویژگی کمک می‌کند با اطمینان هرچه بیشتر در کوچک‌ترین فضاهای موجود نیز اقدام به پارک خودرو نموده و با امنیت و اطمینان خاطر بیشتری رانندگی کنید.در سالهای اخیر توجه به دوربین خودرو بسیار زیاد شده است و تمامی کمپانی های خوب خودرو از دوربین خودرو به عنوان یک آپشن بر روی محصولشان استفاده می کنند. با این وجود دوربین های بسیار متنوعی به صورت جداگانه در بازار موجودند که میتوانید با توجه به نوع نیاز و بودجه تان از دوربین ارزان تا قیمت های بالا یکی را انتخاب کرده و بر روی خودرویتان نصب کنید.

 

 

سیستم HUD یا نمایش اطلاعات روی شیشه جلو خودرو

امروزه استفاده از سیستم هدآپ دیسپلی یا HUD در حال گسترش است و این قابلیت روی بعضی از خودروهای خارجی به‌صورت فابریک نصب شده است.

نخستین نمایشگر مجازی در سال ۱۹۸۸ توسط کمپانی جنرال موتورز معرفی شد. در آن سال ها، این نمایشگر ابتدایی اطلاعاتی چون سرعت و دور موتور را نمایش می‌داد. اما به مرور زمان و با پیشرفت علم و فناوری، اطلاعات پیچیده تر و مهم تری توسط این نمایشگرها به نمایش درآمدند.

بدین ترتیب، تکنولوژی “ حقیقت محض ” ( AR ) جایگزین نمایشگرهای قدیمی شد. سیستم های AR با همراهی مسیریاب ماهواره‌ای، دوربین‌های اینفرارد، اینترنت، و اپلیکیشن های تلفن همراه، شیشه جلوی خودروی شما را به یک نمایشگر اطلاعاتی متحرک تبدیل می‌کنند. برای درک بهتر مزایای این سیستم، تصور کنید سفری طولانی در جاده‌ای ناشناس در پیش دارید. در این جاده پیچ ها و موانع بسیاری وجود دارد که شما با هیچ کدام آشنا نیستید.

برای درک طرز کار این سیستم، بهتر است شیشه اتومبیل خود را همانند یک نمایشگر شفاف تصور کنید که اطلاعات مورد نیاز را، درست در جلوی دید شما به نمایش می‌گذارد؛ بدین ترتیب دیگر نیازی نیست تا نگاه خود را از جاده گرفته و به صفحه کیلومترشمار یا نمایشگر کوچک سیستم مسیریاب منعطف دارید؛ همه چیز در جلوی دید شما قرار دارد!

داشتن دید مناسب و اطلاع از وضعیت جاده از اهمیت بسیاری در رانندگی برخوردارند، اما با پیشرفت صنعت خودروسازی و رشد روزافزون تکنولوژی، روزانه علامت ها و نشانگرهای مختلفی به خودروها اضافه می‌شوند که اطلاعات مختلفی را در اختیار راننده قرار می‌دهند.

توجه به این علامت ها در بسیاری از مواقع حواس راننده را از جاده پرت می‌کنند و سبب بروز تصادف می‌شوند. تکنولوژی نمایشگر مجازی ( Head-Up Display ) نیز، با در نظر گرفتن این دو موضوع درصدد ایجاد یک تحول اساسی در صنعت خودروسازی و بهبود شرایط رانندگی می‌باشد. بدین ترتیب و با استفاده از این تکنولوژی دیگر هیچ پیچی را از دست نخواهید داد و در مه و شرایط نامساعد جوی به راحتی رانندگی خواهید کرد.

 

سیستم هشدار نقطه کور خودرو

خودروسازان برای حل مسئله نقطه کور و افزایش میزان ایمنی خودرو و حفظ جان سرنشینان و همین‌طور عابران پیاده، موتورسواران، دوچرخه‌سواران و جلوگیری از تصادف با دیگر خودروها، از فناوری کمک گرفتند و سیستم‌های هشدار نقطه کور را در محصولاتشان به کار بردند.

سیستم‌های هشدار نقطه کور از دوربین، رادار و سنسور هایی در خودرو استفاده می‌کند تا خودروها و موانعی را که در کنار و یا عقب خودرو قرار دارند، شناسایی کند و تشخیص دهد. اگر خودرو و مانعی توسط سیستم هشدار نقطه کور شناسایی شود، سیگنال و علامتی روی آینه‌های بغل به نمایش می‌گذارد.

بعضی از سیستم‌های هشدار نقطه کور دارای هشدار چرخش هستند و وقتی هنگام عوض کردن لاین و یا چرخش به چپ و یا راست، خودرویی در نقطه کور وجود داشته باشد، به راننده هشدار می‌دهد.

 

اتوهلد AUTO HOLD

یکی از آپشن‌هایی که خریداران اطلاعات کافی در مورد آن ندارند سیستم اتو هلد (Auto Hold) است که نداشتن اطلاعات کافی، مانع از آشکارسازی اهمیت آن شده‌است.  در گذشته آپشن اتو هلد بیشتر در خودروهایی نظیر مرسدس بنز، بی ام دبلیو، نیسان، ولوو و… مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در حال حاضر خودروهای نه‌چندان گران‌قیمت چینی نیز به این آپشن مجهز شده‌اند.

در خودروهای اتومات، دنده در حالت خلاص (N) یا حرکت (D) قرار داشته و راننده باید با ترمز خودرو را کنترل کند. در خودروهای مجهز به اتوهلد کافی است دکمه اتو هلد را فشار دهید؛ در این حالت با متوقف کردن خودرو دیگر نیازی به نگه داشتن پدال ترمز وجود ندارد و خودرو ثابت می‌ماند تا زمانی که شما مجدد پدال گاز را فشار دهید که با این کار ترمز‌ها به آرامی آزاد شده و خودرو شروع به حرکت می‌کند.

فرض کنید که در یک سربالایی و پشت سایر خودروها ایستاده‌اید و می‌خواهید حرکت کنید؛ در این موقعیت چنانچه رها کردن ترمز و مقدار گاز دادن شما هماهنگ نباشد خودرو به سمت عقب حرکت خواهد کرد و احتمال برخورد به خودروهای عقبی بیشتر می‌شود. در سرازیری‌های پرترافیک نیز باید مرتب حواستان به ترمز باشد تا با خودروهای جلویی برخورد نکنید. این ترمز‌ها و کلاچ‌های پی‌درپی، خستگی وافری را برای رانندگان به همراه دارد که با فعال کردن اتوهلد خودرو دیگر نیازی به ترمزهای مکرر نبوده و این امر به صورت خودکار انجام می‌پذیرد.

 

 

مطالب مرتبط
بستن (Esc)
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید

سبد خرید

بستن (Esc)

ورود

بستن (Esc)